Erfgename blote eigenaar inwonend

Brahim777
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Erfgename blote eigenaar inwonend

#1 , 27 feb 2021 04:14

Hallo
Mijn Vader is recent overleden... ik woon nog in ouderlijk huis... mijn 3 zussen willen erf aanvaarden... Allen dus blote eigenaar en moeder het vruchtgebruik.
Mag ik nog in de woning blijven wonen Als blote eigenaar?

Groeten en dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 feb 2021 09:35

Uw moeder is vruchtgebruiker van de ouderlijke woonst. Als uw ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren is ze wellicht ook voor de helft eigenaar van de woning. Ongeacht ze zelf nog woont in de woning of niet, zolang ze leeft, mag zij beslissen hoe ze het vruchtgebruik geniet. Ook als ze enkel vruchtgebruiker is en géén eigenaar mag ze dat. Dus als zij vindt dat u er mag wonen, mag dat. De situatie verandert van zodra ze overlijdt. Dan moet u (indien de woning niet verkocht wordt) uw zussen (de erfgenamen) huur betalen.

Brahim777
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2021 03:20

Ik had gelezen dat blote eigenaars niet mogen inwonen...
Bestaat er een artikel voor?
Dank u wel voor het antwoord
Ik wens u al het beste

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 28 feb 2021 08:42

Het feit van blote eigenaar te zijn op zich is niet voldoende om sowieso te mogen inwonen/gebruik maken van het goed.

Maar op zich is dit zeker geen beletsel; als de vruchtgebruiker akkoord is kan m.i. niemand zich daartegen verzetten.

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2021 09:52

In uw hoedanigheid als blote eigenaar heeft u inderdaad niet het recht om daar te wonen.

Ik veronderstel echter dat u daar niet woont in die hoedanigheid, maar in uw hoedanigheid van zoon die de toelating heeft van uw moeder om daar te wonen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 feb 2021 11:54

Ik had gelezen dat blote eigenaars niet mogen inwonen...
Bestaat er een artikel voor?
Dank u wel voor het antwoord
Ik wens u al het beste
In welke publicatie?
Dat is een kwakkel van jewelste.
Dan zouden de (minderjarige) kinderen die blote eigenaar zijn geworden ingevolge overlijden van hun vader de ouderlijke woning moeten verlaten!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Brahim777
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2021 12:28

Hier staat het en nog op aantal sites gelezen dat naakte eigenaar niet mag inwonen tenzij je huurcontract opsteld...
https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 56761.html

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 02 mar 2021 12:36

Hier staat het en nog op aantal sites gelezen dat naakte eigenaar niet mag inwonen tenzij je huurcontract opsteld...
https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 56761.html
Blijkbaar hebt u de antwoorden die al werden gegeven niet begrepen en evenmin het begrip "inwonen"(1).
Het artikel waar u naar verwijst gaat over een totaal andere situatie dan degene waarin u verkeert.
U bewoont de woning niet als blote eigenaar maar wel als medewoner bij uw moeder die het volledige vruchtgebruik heeft van de woning.
Herlees dus met aandacht de vorige antwoorden.

(1) opmerking: "inwonen" is geen synoniem voor "bewonen"!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”