namaak aangekocht via marktplaats

JBL VRX
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

namaak aangekocht via marktplaats

#1 , 22 feb 2021 17:30

Hallo, enkele weken terug kocht ik een audioset aan via marktplaats (nl).
Het gaat om een set bestaande uit verschillende speakers van het merk JBL. Voor de volledige set betaalde ik 6500 euro en ging deze zelf ophalen in Nederland.
Maar nu komt het probleem, vandaag viel me op dat bepaalde kleine details aan de speakers niet kloppen. Zo is de power LED niet blauw maar groen, is de koelplaat een klein beetje anders uitgevoerd en zijn er andere vijzen gebruikt voor de assemblage. Bij het openen van de speaker werd het duidelijk, er was geen enkel officieel JBL onderdeel te bespeuren, enkel maar Chinees gerief. Ik weet nu dus met 100% zekerheid dat de speakers namaak zijn.
Normaal ben ik steeds op mijn hoede wanneer ik iets aankoop 2dehands maar deze speakers zijn wel echt heel goed nagemaakt van JBL logo's tot serienummers, alles lijkt te kloppen. Bovendien spelen ze ook heel goed.
Uiteraard stuurde ik de koper een bericht hierover maar zoals te verwachten heeft deze het bericht gelezen zonder reageren.
Nu weet ik niet wat te doen? Als ik aangifte doe bij de politie veronderstel ik dat ik zowel mijn geld als mijn speakers kwijt ben? Zullen er gevolgen zijn voor de verkoper of gaat deze ongestraft gewoon door? Welke stappen onderneem ik best in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 feb 2021 19:32

Wat voor verkoper ?
Professioneel, particulier ?

Indien die zelf wist dat het namaak is, wordt het oplichting.

Voor verdere verloop moet u wel in Nederland zijn ...
De verkoper waarschuwen was waarschijnlijk al geen best idee

JBL VRX
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2021 10:06

De verkoper zelf is een particulier.

Ik vraag me af als ik hierover melding geef bij de Belgische politiedienst of zij er dan hun werk van zullen maken? of zal het dossier gewoon onderaan de stapel belanden. Het gaat hier ten slotte om een relatief grote som geld.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 feb 2021 10:12

Belgische politie is hier niet bevoegd, aangezien de oplichter in Nederland woont. U gaat politie en/of rechtbank in Nederland moeten regelen.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 23 feb 2021 13:26

Het is niet zozeer waar de verdachte woont,maar waar de feiten zich afspeelden. Er is via een NL site gekocht en de transactie vond in NL plaats. De NL politie is dus bevoegd alsook de NL wetgeving.

JBL VRX
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2021 14:04

Alvast bedankt voor de info. Nu vraag ik me ook af als ik de nodige instanties in Nederland hiervan op de hoogte breng, zal dit dan een gevolg krijgen? Of wordt deze zaak eerder op de lange baan geschoven worden? Ik heb ook wel schrik dat ze de installatie in beslag zullen nemen waardoor ik dus achterblijf met lege handen en de verkoper gewoon vrijuit gaat.

Terug naar “Consumenten Koop”