Is het niet-permanent mogen wonen in een chalet of stacaravan geen aanfluiting van het grondrecht op huisvesting?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Is het niet-permanent mogen wonen in een chalet of stacaravan geen aanfluiting van het grondrecht op huisvesting?

#1 , 21 feb 2021 15:08

Je mag niet permanent wonen in een chalet. Maar de grondwet voorziet het basisrecht op wonen. Stel dat je niets anders kunt permitteren dan een caravan of chalet. Het feit dat verboden wordt daar permanent in te wonen voor mensen die geen alternatief hebben is volgens mij toch in strijd met een hogere rechtsregel die zegt dat mensen het grondrecht hebben tot huisvesting. (artikel 23 grondwet). Is voldoen aan 'stedebouwkundige regels' en omgevingsvergunningen en dies meer niet ondergeschikt aan het grondrecht op huisvesting? Als het enige alternatief is dat je anders zonder huisvesting komt te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#2 , 21 feb 2021 16:27

Misschien eens kijken in de politie codex van de gemeente waar u verblijft met uw chalet enz. Daar vind u de informatie wat op het grondgebied van die gemeente mag en niet mag.
Ik heb geen chalet, op dit moment. Mijn vraag is eerder ook een theoretische vraag of voor in de toekomst eventueel een chalet aan te kopen.
Staat in de hiërarchie van de rechtsnormen het grondrecht op huisvesting niet hoger dan de politie codex van een gemeente wanneer deze laatste in strijd is met voorgaande?

Lex superior derogat legi inferiori

eylis
Berichten: 8840

#3 , 21 feb 2021 17:12

Het basisrecht op wonen wordt niet geschaad door het verbod op permanente bewoning van een chalet. Men vindt immers mits de nodige inspanningen, denkwerk en hulp van dienstverlenende instanties én een goed beheer van zijn middelen zeker een woning. Misschien een zeer bescheiden woning. Maar het is mogelijk. Immers: een chalet moet je ook huren of kopen. In het geval je een perceel met een chalet bezit, kan je die verkopen. Dan heb je een startkapitaal(tje)....

Reclame

Terug naar “Administratief recht”