Onrechtvaardige boete

BloodNight
Berichten: 621

Re: Onrechtvaardige boete

#16 , 17 feb 2021 21:46

Strikt genomen heeft TS gelijk in deze.
De wetgeving spreekt van het houden in de hand van een draagbare telefoon.
Het bedienen van een toestel dat in de houder zit, is toegelaten, mits dat de bestuurder voldoet aan wegcode 8.3 (wat hier niet vermeld is op het PV).
Aangezien TS gestopt is met rijden voor het rood licht, lijkt mij dat hier wel in orde te zijn.

Volgens het VIAS is het instellen van een GPS (al dan niet op de smartphone, maar deze dan wel in een houder) toegelaten zelfs, dat valt immers onder "normale rijhandelingen".

Nu, het probleem:
De bijzondere bewijswaarde van het PV is van tel.
TS moet bewijzen dat deze de GSM niet in de hand hield.
Mijns inziens een onmogelijke opdracht in dit geval.
niet geheel onmogelijk lijkt me, in de verklaring van de agent staat niet specifiek vermeld dat de bestuurder van het voertuig de gsm in de hand had, nog worden er verdere specifieke dingen in vermeld zoals het feit topic starter stil stond voor het rode licht, voertuig niet in beweging was, etc . . .

het is niet omdat de agent zijn bekeuring baseert op een bepaald artikel, dat dit artikel de correcte feiten weergeeft, daar dient de verklaring van de agent voor.

in zijn verklaring spreekt de agent ook van "wij", dat wilt zeggen dat er meerdere agenten de overtreding zouden hebben gezien, dan deze dan ook hun versie van de feiten, net zoals de verbaliserende agent, voor de rechtbank uit de doeken komen doen.

de vraag is natuurlijk of topic starter er verder mee wilt gaan
De "wij" verwijst naar het ambt en niet naar de hoeveelheid personen. Dat is standaard zo dat de politie (en de overheid in het algemeen) dergelijke taal gebruikt. Er is dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 iemand die de vaststelling heeft gedaan.


Verweer indienen is het domste wat je kan doen trouwens. Ofwel boete betalen en ermee leren leven ofwel gewoon direct naar de rechtbank gaan en hopen op het beste. Proberen gebruik te maken van de slordige verwoording van de politie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#17 , 17 feb 2021 22:09

Strikt genomen heeft TS gelijk in deze.
De wetgeving spreekt van het houden in de hand van een draagbare telefoon.
Het bedienen van een toestel dat in de houder zit, is toegelaten, mits dat de bestuurder voldoet aan wegcode 8.3 (wat hier niet vermeld is op het PV).
Aangezien TS gestopt is met rijden voor het rood licht, lijkt mij dat hier wel in orde te zijn.

Volgens het VIAS is het instellen van een GPS (al dan niet op de smartphone, maar deze dan wel in een houder) toegelaten zelfs, dat valt immers onder "normale rijhandelingen".

Nu, het probleem:
De bijzondere bewijswaarde van het PV is van tel.
TS moet bewijzen dat deze de GSM niet in de hand hield.
Mijns inziens een onmogelijke opdracht in dit geval.
niet geheel onmogelijk lijkt me, in de verklaring van de agent staat niet specifiek vermeld dat de bestuurder van het voertuig de gsm in de hand had, nog worden er verdere specifieke dingen in vermeld zoals het feit topic starter stil stond voor het rode licht, voertuig niet in beweging was, etc . . .

het is niet omdat de agent zijn bekeuring baseert op een bepaald artikel, dat dit artikel de correcte feiten weergeeft, daar dient de verklaring van de agent voor.

in zijn verklaring spreekt de agent ook van "wij", dat wilt zeggen dat er meerdere agenten de overtreding zouden hebben gezien, dan deze dan ook hun versie van de feiten, net zoals de verbaliserende agent, voor de rechtbank uit de doeken komen doen.

de vraag is natuurlijk of topic starter er verder mee wilt gaan
De "wij" verwijst naar het ambt en niet naar de hoeveelheid personen. Dat is standaard zo dat de politie (en de overheid in het algemeen) dergelijke taal gebruikt. Er is dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 iemand die de vaststelling heeft gedaan.


Verweer indienen is het domste wat je kan doen trouwens. Ofwel boete betalen en ermee leren leven ofwel gewoon direct naar de rechtbank gaan en hopen op het beste. Proberen gebruik te maken van de slordige verwoording van de politie.

ik weet het, maar het is ongelukkige keuze van woorden, nu laten ze uitschijnen dat er meerdere agenten de "overtreding" hebben gezien, ik heb al pv's gehad waar men eerder iets als het volgende gebruikt dat niet veel ruimte laat voor interpretatie;

"op datum van X stel ik als verbalisant vast"

voor zover ik weet is uw verweer indienen de correcte manier van handelen, hoe meer details, des te beter in dit geval.

het is dan aan het parket om al dan niet te dagvaarden.

geen verweer indienen lijkt mij net dat iets dwazer en speelt alleen maar in het nadeel.

wat in topic starter zijn voordeel lijkt te spelen is de nog steeds heel summiere omschrijving van de "feiten" en het ontbreken van de omstandigheden waarin de "feiten" gepleegd worden.

bosprocureur
Berichten: 6858

#18 , 18 feb 2021 08:59

Is die "wij" in die PV's niet gewoon een wat ouderwets ambtenarees woord, majesteitsmeervoud ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 feb 2021 09:54

Nu, het probleem:
De bijzondere bewijswaarde van het PV is van tel.
TS moet bewijzen dat deze de GSM niet in de hand hield.
Het PV vermeldt bij de gedane vaststellingen niet dat TS de GSM in de hand hield. Op basis van dit PV zou TS niet mogen veroordeeld worden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#20 , 18 feb 2021 10:30

Is die "wij" in die PV's niet gewoon een wat ouderwets ambtenarees woord, majesteitsmeervoud ?
waarschijnlijk wel, zoals vele wetten nog opgesteld zijn in de bewoording die men gebruikte in 1831.

de vraag is dan anno 2021 of dat nog te "verantwoorden" valt dat een agent in een officieel document zo een term gebruikt, de term "wij" laat uitschijnen dat (in dit geval) meerdere agenten de overtreding hebben gezien, zeker in de bewoording die erin gebruikt word en zeker op de plaats waar de agent topic starter aansprak (controle met meerdere eenheden van politie en MIVB aan het station).

lijkt mij niet echt in het "voordeel" van de verbalisant te spreken de manier waarop dit PV is opgesteld en in de bewoording die gebruikt is.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 feb 2021 10:44

Dat is gewoon spijkers op laag water zoeken.

De wij vorm is standaard is pv's en slaat gewoon op het koninklijk meervoud

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#22 , 18 feb 2021 10:54

Dat is gewoon spijkers op laag water zoeken.

De wij vorm is standaard is pv's en slaat gewoon op het koninklijk meervoud
misschien wel

maar de manier waarop het PV in deze blijkbaar is opgesteld toont aan dat de verbalisant ofwel weinig tot geen moeite doet om zijn bevindingen te noteren en/of gewoon geen deftig PV kan opstellen wat dan weer tot discussies en twijfel lijd.

mijn verslagen op de ziekenwagen bij uitkomen op misdrijven, zware/dodelijke arbeidsongevallen, etc . . . zijn nog gedetailleerder en dat zijn dan interventies die in chaotische omstandigheden soms verlopen . . .

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#23 , 18 feb 2021 10:57

Wanneer u stilstaat, voor een roodlicht bent u nog altijd deelnemer aan het verkeer.
Stilstaan betekend zich opzij gezet hebben op een plaats waar men mag stilstaan en of parkeren.
Ik denk dat u weinig verhaal hebt indien u de boete betwist.
probleem is dat de agent een artikel aanhaalt waar alleen word gesproken dat men de gsm niet in de hand mag hebben maar vermeld dit NIET in zijn vaststellingen dat topic starter dit daadwerkelijk in zijn handen had.

zoals eerder al werd gezegd, het louter 'handenvrij' bedienen van een toestel (smartphone in de houder, touchscreen in de console, etc . . . ) valt niet onder artikel 8.4 dat door de agent werd aangehaald, verder word er geen ander artikel weerhouden.

met andere woorden er is geen overtreding van artikel 8.4 vastgesteld . . .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 18 feb 2021 11:14


"Ik heb het het niet graag als politie zijn uniform gebruikt om te roepen tegen mij dus heb ik terug roepend gevraagd dat hij dit op een normale manier kon zeggen."

Eigenlijk heb je het zelf wel een beetje uitgelokt. Nooit roepen naar een agent in dienst. Had je u geëxcuseerd, dan was er waarschijnlijk NIETS van gekomen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#25 , 18 feb 2021 11:23


"Ik heb het het niet graag als politie zijn uniform gebruikt om te roepen tegen mij dus heb ik terug roepend gevraagd dat hij dit op een normale manier kon zeggen."

Eigenlijk heb je het zelf wel een beetje uitgelokt. Nooit roepen naar een agent in dienst. Had je u geëxcuseerd, dan was er waarschijnlijk NIETS van gekomen.
dan had de agent een ander artikel (of artikels) moeten gebruiken en zijn PV deftig moeten opstellen, maar dan nog, vragen op bepaalde (beleefde) luide manier dat men op normale manier wenst te worden aangesproken is niet buiten proportie lijkt me.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#26 , 18 feb 2021 13:30



niet geheel onmogelijk lijkt me, in de verklaring van de agent staat niet specifiek vermeld dat de bestuurder van het voertuig de gsm in de hand had, nog worden er verdere specifieke dingen in vermeld zoals het feit topic starter stil stond voor het rode licht, voertuig niet in beweging was, etc . . .

het is niet omdat de agent zijn bekeuring baseert op een bepaald artikel, dat dit artikel de correcte feiten weergeeft, daar dient de verklaring van de agent voor.

in zijn verklaring spreekt de agent ook van "wij", dat wilt zeggen dat er meerdere agenten de overtreding zouden hebben gezien, dan deze dan ook hun versie van de feiten, net zoals de verbaliserende agent, voor de rechtbank uit de doeken komen doen.

de vraag is natuurlijk of topic starter er verder mee wilt gaan
De "wij" verwijst naar het ambt en niet naar de hoeveelheid personen. Dat is standaard zo dat de politie (en de overheid in het algemeen) dergelijke taal gebruikt. Er is dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 iemand die de vaststelling heeft gedaan.


Verweer indienen is het domste wat je kan doen trouwens. Ofwel boete betalen en ermee leren leven ofwel gewoon direct naar de rechtbank gaan en hopen op het beste. Proberen gebruik te maken van de slordige verwoording van de politie.

ik weet het, maar het is ongelukkige keuze van woorden, nu laten ze uitschijnen dat er meerdere agenten de "overtreding" hebben gezien, ik heb al pv's gehad waar men eerder iets als het volgende gebruikt dat niet veel ruimte laat voor interpretatie;

"op datum van X stel ik als verbalisant vast"

voor zover ik weet is uw verweer indienen de correcte manier van handelen, hoe meer details, des te beter in dit geval.

het is dan aan het parket om al dan niet te dagvaarden.

geen verweer indienen lijkt mij net dat iets dwazer en speelt alleen maar in het nadeel.

wat in topic starter zijn voordeel lijkt te spelen is de nog steeds heel summiere omschrijving van de "feiten" en het ontbreken van de omstandigheden waarin de "feiten" gepleegd worden.
Hey drone bedankt voor alle advies!
Ik heb besloten om de boete te betwisten terwijl ik dit nog nooit heb gedaan dus ik weet niet precies hoe maar zal de instructies volgen op de boete zelf.
Ik heb ook een beetje schrik dat ik de boete verdubbeld wat zeker niet mag omdat ik financieel slecht ben wegens corona.
Verder kan ik alle nodige bewijs tonen dat ik stil stond en heb zelfs een getuigen.
mijn magneet hangt onder de radio juist boven de assenbak omdat anders er warme lucht tegen mijn gsm word geblazen.
Dit is zeker waarom de agent dacht dat ik mijn gsm in de hand had.

Wat raad je aan om eerst te doen? Zou ik een advocaat nemen voor deze zaak?
Het zou me echt verbazen als de politie rechter mijn kant kiest over de politie.

Alvast bedankt

bosprocureur
Berichten: 6858

#27 , 18 feb 2021 13:56

Als ik het allemaal goed begrijp hebt u een voorstel tot minnelijke schikking gekregen.

Ik zou toch eens nadenken, en rekenen, voordat ik dat zomaar naast me neerleg.

De verbalisant lijkt me (als niet kenner toch :) ) tamelijk sterk te staan; uzelf hebt het naar mijn gevoel ook een beetje uitgelokt. als dat voor de rechtbank komt hebt u al eerst de kost van een advocaat, en dat is zeker. Daarbovenop het zeer reële risico van een boete, die een heel stuk duurder kan kosten... Aan u de keuze, maar wie zich verbrandt zal op de blaren moeten zitten.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 feb 2021 15:11

Als ik het allemaal goed begrijp hebt u een voorstel tot minnelijke schikking gekregen.

Ik zou toch eens nadenken, en rekenen, voordat ik dat zomaar naast me neerleg.

De verbalisant lijkt me (als niet kenner toch :) ) tamelijk sterk te staan; uzelf hebt het naar mijn gevoel ook een beetje uitgelokt. als dat voor de rechtbank komt hebt u al eerst de kost van een advocaat, en dat is zeker. Daarbovenop het zeer reële risico van een boete, die een heel stuk duurder kan kosten... Aan u de keuze, maar wie zich verbrandt zal op de blaren moeten zitten.
Ik heb zeer lang zitten twijfelen omdat deze som niet zo hoog is en ik het wel kan betalen.
Wat ik wel jammer vindt is dat de politie zo doet tegen mij omdat hij een uniform heeft en dat de wet niet duidelijk is.
Als ik goed over na denk dan zou je ook niet mogen eten of aan de knoppen van de radio prutsen.
Ik heb vaak thee mee in de auto en de politie ziet me ook vaak drinken dus ik begrijp niet waarom dit wel mag en GSM als navigatie gebruiken niet mag.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 feb 2021 15:13

Als ik het allemaal goed begrijp hebt u een voorstel tot minnelijke schikking gekregen.

Ik zou toch eens nadenken, en rekenen, voordat ik dat zomaar naast me neerleg.

De verbalisant lijkt me (als niet kenner toch :) ) tamelijk sterk te staan; uzelf hebt het naar mijn gevoel ook een beetje uitgelokt. als dat voor de rechtbank komt hebt u al eerst de kost van een advocaat, en dat is zeker. Daarbovenop het zeer reële risico van een boete, die een heel stuk duurder kan kosten... Aan u de keuze, maar wie zich verbrandt zal op de blaren moeten zitten.
Ik heb zeer lang zitten twijfelen of ik het gewoon moet betalen omdat deze som niet zo hoog is en ik het wel kan betalen.
Dit zou niet zo zijn als ik toe ging geven dat ik in fout was, dan zou ik meteen betalen.
Maar omdat het zo oneerlijk is wil ik ervoor vechten.
Wat ik wel jammer vindt is dat de politie zo doet tegen mij omdat hij een uniform heeft en dat de wet niet duidelijk is.
Als ik goed over na denk dan zou je ook niet mogen eten of aan de knoppen van de radio prutsen.
Ik heb vaak thee mee in de auto en de politie ziet me ook vaak drinken dus ik begrijp niet waarom dit wel mag en GSM als navigatie gebruiken niet mag.

bosprocureur
Berichten: 6858

#30 , 18 feb 2021 15:16

Tja, strikt genomen mag u niet eten in de auto als u aan het stuur zit...

GSM als navigatie gebruiken mag wel, maar wat u deed was dat spul instellen en dat is wel wat ingewikkelder en vraagt meer van uw aandacht, denkt u ook niet ?

En ja, als meneer agent (m/v) , al dan niet in uniform, vindt dat u daarbij een tikkeltje arrogant overkomt... dan is het wel beter te begrijpen dat ie op z'n teentjes getrapt is :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”