BTW betaald in Nederland als BTW plichtige

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

BTW betaald in Nederland als BTW plichtige

#1 , 17 feb 2021 07:17

Hallo ,

Mijn vrouw is een Thaise take away gestart en heeft veel materiaal gekocht bij een online bedrijf in Nederland.
Nu heeft zij een BTW nummer en ik krijg nu te horen dat zij helemaal geen btw had moeten betalen .
Wat kan zij nu doen om deze BTW welke zij betaald heeft alsnog terug te krijgen ?
Of is dit nu gewoon te laat en wordt deze BTW nu gewoon als een kost ingeboekt op het einde van het jaar ?

Thanks voor de info .

Christoph

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2021 08:02

Makkelijkste is een creditnota en gecorrigeerde factuur aan de Nederlandse leverancier te vragen. Hopelijk wil deze dat nog zonder problemen doen. Best zo snel mogelijk, anders moet hij zelf nog een correctie op zijn aangifte doen.

Staat haar btw-nummer dan niet op de factuur? Mijn ervaring met intracommunautaire aankopen is dat btw automatisch niet wordt aangerekend bij opgeven van een buitenlands btw-nummer. Als het niet vermeld is, heeft ze niet alleen een btw-probleem maar ook om de kosten van de goederen achteraf af te trekken.

Best wel grondig over deze zaken op voorhand informeren, dit is essentieel om succesvol te ondernemen.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 17 feb 2021 08:41

Vrijstellingsregeling of met aangiften? Er moet altijd btw betaald worden, is het niet in NL dan is het in BE.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2021 10:07

Vrijstellingsregeling of met aangiften? Er moet altijd btw betaald worden, is het niet in NL dan is het in BE.
TS zal meer info moeten geven : BTW plichtig of niet BTW plichtig ( € 25000.00 ).
En over welke aankopen gaat het ?

Indien vrij van BTW verplichting : Nederlandse BTW op factuur = totaal als kosten of investeringen boeken

Indien BTW plichtig en BTW opgegeven : factuur vrij van BTW en hier +BTW - BTW intracom. = 0 operatie.

TS BTW nummer is noodzakelijk BTW onderhevig : betalen - aftrek. BTW nr. wil niet zeggen BTW plichtig

https://www.belgium.be/nl/belastingen/b ... ingsgebied

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2021 19:34

Mijn vrouw is BTW plichtig dus wij moesten de BTW normaal niet betalen , blijkbaar moest je via de verkoper hun website de BTW nummer invullen maar dit niet gedaan en daarom is natuurlijk de BTW aangerekend geweest .
Vandaag gevraagd aan de verkoper of het mogelijk was een credit op te maken voor de facturen en ons opnieuw te factureren zonder BTW en de BTW vervolgens aan ons terug te storten .
Ze melden dat deze facturen al ingediend zijn en dat het daarvoor te laat is .
Is er nog een andere mogelijkheid om alsnog de BTW te recupereren ? Via de Nederlandse BTW dienst mss ?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 17 feb 2021 20:17

NL btw is niet recupereerbaar wegens niet verschuldigd, er moest immers een vrijgestelde intracommunautaire levering gebeuren.

Voor alle zekerheid, u hebt de btw in Belgie toch betaald?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 17 feb 2021 20:43

Een aanvraag tot terugbetaling indienen via VAT refund.

Tenzij je enorme bedragen aan aankopen hebt, kan je dit 1x per jaar doen met alle buitenlandse aankopen.

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 17 feb 2021 20:53

Een aanvraag tot terugbetaling indienen via VAT refund.

Tenzij je enorme bedragen aan aankopen hebt, kan je dit 1x per jaar doen met alle buitenlandse aankopen.
Niet akkoord, zie mijn antwoord hierboven. Hetgeen u bedoelt kan enkel voor zaken waar er effectief NL btw verschuldigd is, bv. aankoop van benzine aldaar.

GB2702
Berichten: 232

#9 , 17 feb 2021 21:58

Een aanvraag tot terugbetaling indienen via VAT refund.

Tenzij je enorme bedragen aan aankopen hebt, kan je dit 1x per jaar doen met alle buitenlandse aankopen.
Niet akkoord, zie mijn antwoord hierboven. Hetgeen u bedoelt kan enkel voor zaken waar er effectief NL btw verschuldigd is, bv. aankoop van benzine aldaar.
Niet akkoord,

Bij ons op het boekhoudkantoor vragen wij de buitenlandse btw terug als één van onze klanten een factuur krijgt waar de buitenlandse ondernemer toch btw op heeft aangerekend en de intracommunitaire regel niet heeft toegepast.

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 17 feb 2021 22:12

Een aanvraag tot terugbetaling indienen via VAT refund.

Tenzij je enorme bedragen aan aankopen hebt, kan je dit 1x per jaar doen met alle buitenlandse aankopen.
Niet akkoord, zie mijn antwoord hierboven. Hetgeen u bedoelt kan enkel voor zaken waar er effectief NL btw verschuldigd is, bv. aankoop van benzine aldaar.
Niet akkoord,

Bij ons op het boekhoudkantoor vragen wij de buitenlandse btw terug als één van onze klanten een factuur krijgt waar de buitenlandse ondernemer toch btw op heeft aangerekend en de intracommunitaire regel niet heeft toegepast.
Wettelijke basis hiervan? Wat doet u dan met het principe "niet verschuldigde btw is niet aftrekbaar"? (HvJ, SC Fatorie SRL, C-424/12, 06.02.2014)


LeenW
Berichten: 12839

#12 , 18 feb 2021 09:59

Hier staat het inderdaad ook in:

Concreet wordt nagekeken of:

de leverancier of dienstverlener je wel degelijk buitenlandse btw mocht aanrekenen op de factuur

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”