Boete verkeerder kleur parkeerschijf

Valentijn101
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Boete verkeerder kleur parkeerschijf

#1 , 21 jan 2021 20:54

Hallo allemaal

Vandaag heb ik een parkeerboete ontvangen.
Ik stond geparkeerd in een blauwe zone waar je dus een parkeerschijf moet gebruiken. Ik heb dus ook netjes een parkeerschijf gebruikt.
Bij terugkeer bij mijn auto had ik tot mijn schrik toch een bon onder mijn ruitenwisser :(
Ik had geen idee waarom ik een bon kreeg dus heb dit nagevraagd bij de betreffende instantie de reden was:” verkeerde kleur van de parkeerschijf”
En inderdaad ipv de standaard blauwe kleur heeft mijn parkeerschijf de kleur groen. (notabene cadeau gekregen van de gemeente waar ik de boete heb gekregen)
Is deze boete echt terecht?

Alvast bedankt voor de info :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 jan 2021 22:56

Als wat ik denkt klopt -https://www.mortsel.be/ruimte:Y5pOIKWiR ... s_kwartier hebt u een model van schijf gebruikt die in Mortsel gebruikt wordt om gratis een kwartier te parkeren. Dat is niet het voorgeschreven model in de rest van het land ( en ook in Mortsel niet als u langer dan een kwartier parkeert).
Afbeelding
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Valentijn101
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2021 00:14

Als wat ik denkt klopt -https://www.mortsel.be/ruimte:Y5pOIKWiR ... s_kwartier hebt u een model van schijf gebruikt die in Mortsel gebruikt wordt om gratis een kwartier te parkeren. Dat is niet het voorgeschreven model in de rest van het land ( en ook in Mortsel niet als u langer dan een kwartier parkeert).
Afbeelding
Dat is inderdaad ongeveer wat ik gebruikt heb. (al is die van mij niet uit Mortsel maar uit Maasmechelen)
Ik heb hem gebruikt in een zone waar je 2 uur mag parkeren met een parkeerschijf en de boete is al na 6 minuten parkeren betekent.
Ik heb hem niet gebruikt met de intentie om 15 minuten gratis te parkeren maar gewoon als parkeerschijf om mijn aankomsttijd aan te geven.

Reclame

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2021 09:22

Oeps, ik dacht dat een uur van aankomst duidelijk genoteerd op een wit blad dezelfde info meegeeft dan wat een parkeerschijf doet. Is dat in wezen niet de bedoeling?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 22 jan 2021 10:31



Dat is inderdaad ongeveer wat ik gebruikt heb. (al is die van mij niet uit Mortsel maar uit Maasmechelen)
Ik heb hem gebruikt in een zone waar je 2 uur mag parkeren met een parkeerschijf en de boete is al na 6 minuten parkeren betekent.
Ik heb hem niet gebruikt met de intentie om 15 minuten gratis te parkeren maar gewoon als parkeerschijf om mijn aankomsttijd aan te geven.
U hebt gewoon een niet-conforme schijf gebruikt. Deze groene schijven mogen alleen gebruikt worden in die bepaalde gemeente, in een zone betaald parkeren (dus niet in een blauwe zone). Misschien lullig, maar niets aan te doen dan betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 jan 2021 17:57

Niet conforme parkeerschijf gebruiken is inderdaad een inbreuk.
Ook "hoesjes" van verzekeringen etc er rond kunnen eigenlijk niet.

Maar niet conforme parkeerschijven màken is op zich ook een overtreding geworden sinds de EU regeling over huidige model parkeerschijf ...

Zeker dat het een gewone parkeerschijf is in de foute kleur, en geen "gratis kwartier" schijf ?

Hoe oud is dat ding ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 22 jan 2021 18:13

Niet conforme parkeerschijf gebruiken is inderdaad een inbreuk.
Ook "hoesjes" van verzekeringen etc er rond kunnen eigenlijk niet.

Maar niet conforme parkeerschijven màken is op zich ook een overtreding geworden sinds de EU regeling over huidige model parkeerschijf ...

Zeker dat het een gewone parkeerschijf is in de foute kleur, en geen "gratis kwartier" schijf ?

Hoe oud is dat ding ?
Ze worden voor zover ik weet, nog steeds verdeeld. Echter : het is géén parkeerschijf voor in de blauwe zone, dat wordt duidelijk vermeld. Alleen gebruiken in de gemeente, in een zone voor betaald parkeren. De kleur is volgens mij speciaal gekozen om het iedereen duidelijk te maken dat het geen parkeerschijf is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2021 18:35

Als bestuurder met een rijbewijs word geacht dit te weten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Berichten: 324

#9 , 22 jan 2021 20:32

In principe zou je de aankomsttijd net handmatig kunnen noteren op papier en op een zichtbare plaats in de auto leggen indien je geen parkeerschijf bij je hebt. De bedoeling is gewoon dat je daar niet langer staat dan 2 uur. Punt.
Met die conforme ofwel niet-conforme schijven speelt de politie gewoon spelletjes om je geld af te troggelen, maar goed... Zij hebben altijd gelijk :roll:

freelance
Berichten: 2615

#10 , 23 jan 2021 01:03

In principe zou je de aankomsttijd net handmatig kunnen noteren op papier en op een zichtbare plaats in de auto leggen indien je geen parkeerschijf bij je hebt. De bedoeling is gewoon dat je daar niet langer staat dan 2 uur. Punt.
Met die conforme ofwel niet-conforme schijven speelt de politie gewoon spelletjes om je geld af te troggelen, maar goed... Zij hebben altijd gelijk :roll:
Over dat "principe " en die " spelletjes " zou ik niet al te zeker durven zijn .
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -art1-5#b1
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Valentijn101
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jan 2021 09:36

In principe zou je de aankomsttijd net handmatig kunnen noteren op papier en op een zichtbare plaats in de auto leggen indien je geen parkeerschijf bij je hebt. De bedoeling is gewoon dat je daar niet langer staat dan 2 uur. Punt.
Met die conforme ofwel niet-conforme schijven speelt de politie gewoon spelletjes om je geld af te troggelen, maar goed... Zij hebben altijd gelijk :roll:
Over dat "principe " en die " spelletjes " zou ik niet al te zeker durven zijn .
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -art1-5#b1
Deze blauwe schijf heb ik uiteraard ook. Het stomme is. Sinds ik deze groene schrijf gekregen heb heb ik de blauwe niet meer gebruikt omdat je met de groene heel precies, tot op de minuut de tijd kunt aangeven. Bij de blauwe zou je nog de discussie kunnen krijgen of je nu wel of niet 5 minuten te laat bent.

Ik zal het verbaal zeker betalen maar een beetje zuur vind ik het wel. Een waarschuwing zou netter geweest zijn.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jan 2021 11:10

27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (BLAUWE ZONE)
27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.
Zie M.B. van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het begin en het einde van die zone worden aangeduid door een verkeersbord waaraan de zonale geldigheid wordt gegeven bedoeld in artikel 65.5 en die het verkeersbord E9a en de parkeerschijf weergeeft.

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.
Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.


Bij gebruik van de bij wet voorziene parkeerschijf kan er niet de minste discussie zijn over uur van aankomst. Er staat duidelijk voorgeschreven dat je de schijf moet instellen op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst. De streepje staan klaar en duidelijk op de parkeerschijf per halfuur.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 23 jan 2021 11:42

Bij de blauwe zou je nog de discussie kunnen krijgen of je nu wel of niet 5 minuten te laat bent.
De blauwe zet je op streepje nà aankomstuur - half uur verder

Altijd tijd gewonnen dus ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”