speekseltest

Issued
Berichten: 1227

Re: speekseltest

#16 , 20 jan 2021 13:57

toen hij terug kwam vroeg ik wat de 3 redenen waren op de checklist dat ik de test moet afleggen,heb ook meerdere keren gezegt dat ik de wet en mijn rechten niet ken en vroeg info hierover(hebben ze niet gegeven).
De 3 redenen aan u meedelen is geen vereiste. Dit is wel een bijlage bij het proces verbaal. Daar zult u zien wat er is aangeduid. De rest is woord tegen woord. Dat u niet op de hoogte bent van de wet is iets wat ik niet zou herhalen bij de rechter. Gezien u een rijbewijs heeft, dient u de wet te kennen. Het zou de politie sieren u wat bij te scholen maar dat is niet verplicht in dit geval.
Wel straf dat u de wet niet 'kent' maar wel op de hoogte bent van de 'drie redenen'. :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
autorijder0125
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 jan 2021 13:59

dat is ook zeker mogelijk. maar ik begrijp dat ik een fout nu ben ingegaan en dat ik niet meer ga roken sinds dat ik de graviteit hiervan niet wist.
mijn vraag nu is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.(van vonnis of van straf)
en als er iets is dat ik hiertegen kan doen.

autorijder0125
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#18 , 20 jan 2021 14:00

toen hij terug kwam vroeg ik wat de 3 redenen waren op de checklist dat ik de test moet afleggen,heb ook meerdere keren gezegt dat ik de wet en mijn rechten niet ken en vroeg info hierover(hebben ze niet gegeven).

Wel straf dat u de wet niet 'kent' maar wel op de hoogte bent van de 'drie redenen'. :wink:
ik heb dit ooit is gehoord van een vriend van mij maar was niet zeker, daarom dat ik het aan hun heb gevraagd.

Reclame

autorijder0125
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 jan 2021 18:03

dat is ook zeker mogelijk. maar ik begrijp dat ik een fout nu ben ingegaan en dat ik niet meer ga roken sinds dat ik de graviteit hiervan niet wist.
mijn vraag nu is wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.(van vonnis of van straf)
en als er iets is dat ik hiertegen kan doen.
heeft iemand hier informatie over?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 20 jan 2021 19:33

Na 15 dagen zal je je rijbewijs kunnen gaan terughalen
(rij daar niet met de auto naartoe ...)

Speekselanalyse wordt uitgevoerd in labo
Als je iedere avond een joint rookt, zal dat waarschijnlijk positief zijn.


Met wat geluk zit je onder de ondergrens voor strafbaarheid, en gebeurt er verder niets mee.
Speekseltest is gevoeliger dan de uiteindelijke analyse
(waar nog 1/3 van het resultaat afgetrokken wordt ...)

Detectie van druggebruik kan veel langer dan de meesten denken.


Als je zegt te willen stoppen, kan je daar meteen mee beginnen.
Dat zal -op termijn- te zien zijn
In haartest bvb of tests op specifieke afbraakproducten .

Kan handig zijn als de speekselanalyse een te hoge / strafbare waarde aangeeft
In dat geval zal je vervolgd worden, en normaal ook veroordeeld.

Verval van het recht op sturen is er daar ook bij
Om terug hersteld te worden in dat recht zijn medische tests mogelijk
Hoe cleaner je daaraan begint, hoe sneller je er van af zal zijn ...

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#21 , 20 jan 2021 20:56

Beste

Tussenkomst rechtsbijstand zeer onwaarschijnlijk. De rechtsbijstand bij schadeverzekeringen is enkel bruikbaar bij verzekerde schadegevallen. (Ongeval met tegenpartij heeft u recht op bijstand). In een kleine minderheid van verzekeringen is die er ook bij contractuele geschillen (VUB conflict met je garagist mbt herstelling). Ik ken geen enkele verzekering waarbij je rechtsbijstand krijgt omwille van PV rijden onder invloed. Raadpleeg de algemene voorwaarden (die kan je ook op internet terugvinden bij jouw maatschappij)
Ik zou het sowieso niet aan je verzekering doorgeven want dan ga je hen eigenlijk vertellen dat je onder invloed gereden hebt. Die aangifte komt in je dossier en is een element dat tot opzeg kan leiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6854

#22 , 20 jan 2021 21:01

Tiens, die laatste paragraaf, dat had ik eerder ook geschreven. Is dat hier niet terechtgekomen?

Enfin, hoofdzaak is dat het vermeld is, en dat TS een beetje voorzichtig is met spontane schuldbekentenis aan zijn verzekeraar :)

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#23 , 20 jan 2021 21:12

wiet kan weken tot maanden via speeksel tests en via het bloed opgespoord worden . . .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 21 jan 2021 06:55

Degelijke rechtsbijstandsverzekering zal ook dekking geven voor andere (vermeende) inbreuken dan bij een ongeval ...

Mijne dekt zoiets

Lees polis

autorijder0125
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 jan 2021 13:04

dankje wel voor de handige tips!
ik ben gestopt met roken sinds dat ik de speeksel test heb afgelegd. ik ben dus ook van plan, in het geval dat de speekselanalyse positief is, om om de 2 weken een urine test te laten doen om te laten zien dat ik gestopt ben.
ik heb bij mijn polis gekeken en zie dat ik gedekt ben voor strafrechtelijke verzekering dus dan komt de verzekeraar normaal ertussen.
zou ik dit niet aan mijn verzekeraar zeggen? ben toch gestopt met roken( wist niet dat je op een speekseltest positief kon zijn na 22 uur niet te roken ( sinds dat online staat dat het na max 14 uur weg is).
of moet ik dan beter een pro deo advocaat nemen?
nogmaals bedankt voor jullie hulp!
heb ook gehoord dat ik voorwaardelijk kan krijgen. is dit mogelijk? en komt dit dan ook op mijn strafblad?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 23 jan 2021 20:55

zou ik dit niet aan mijn verzekeraar zeggen?
Advocaat als je moet voorkomen kost meer dan -eventueel- veranderen van verzekering ...

wist niet dat je op een speekseltest positief kon zijn na 22 uur niet te roken ( sinds dat online staat dat het na max 14 uur weg is)
Je hoort en leest wel meer kwakkels

Je kan enkel hopen dat je onder de strafbare grens zit bij analyse

En blij zijn met achterhaalde wetgeving die niet in overeenstemming is met huidige analyse-technieken; met politici die liever telkens weer wat nieuw uitvinden inzake verkeer ipv de problemen aan te pakken ... paar waarden aanpassen in een KB haalt de kranten niet hé.

heb ook gehoord dat ik voorwaardelijk kan krijgen. is dit mogelijk? en komt dit dan ook op mijn strafblad?
Indien speekselanalyse positief is, zal je normaal moeten voorkomen, en volgt normaal ook veroordeling
Veroordeling komt uiteraard op strafblad ...


Gevangenisstraf is enkel voorzien als straf bij wettelijke herhaling binnen 3 jaar na veroordelend vonnis (drugs en/of alcohol)

§2 onderaan:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 1-t4hs5bis

karim_2140
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#27 , 01 feb 2021 16:52

De rechter kan vragen dat u elke week of maand een negatieve urinestaal in te leveren. Alleen zo kan u laten zien dat u gestopt bent met gebruik van verdovende middelen. Stel nu dat u zaak voor de rechter komt dan kan u altijd vrijwillig in een potje plassen en de resultaten voorleggen tijdens de zitting. Ik zou dit persoonlijk doen, omdat u dan aantoont dat u tot inkeer bent gekomen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”