inboedelverdeling als EOT nog niet getekend is

Galena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

inboedelverdeling als EOT nog niet getekend is

#1 , 19 jan 2021 16:36

Hallo,

Wij wonen sinds 3 maanden niet meer samen. Er is een voorlopige EOT opgesteld, maar mijn ex man wil deze niet tekenen.
In eerste instantie omdat we het over de kinderen niet eens raakten, maar nu doet hij moeilijk over alles.
Hij is hier vertrokken, en is ingetrokken bij zijn nieuwe vriendin. Hij moest dus geen inboedel meehebben, behalve zijn persoonlijke spullen (dus geen meubels enzo. )
Maar na 2 maanden heeft zij hem op straat gezet. Nu wilt hij hier de helft van alles komen halen. Kan hij dat nog na 3 maanden?
Er is nog niets getekend voor de scheiding maar zijn domicilie is hier wel al 3 maanden weg.
Ik vrees dat er niets tegen te doen valt, maar wou even horen of er iets aan te doen valt, omdat hij echt niets moest meehebben toen hij vertrok.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8846

#2 , 19 jan 2021 18:32

Strikt genomen mag de ex-partner de woning niet meer betreden zonder uw toestemming. Bovendien heeft hij de echtelijke woning verlaten zonder eventuele afspraken (op papier te zetten ivm een mogelijke verdeling van de echtelijke inboedel. Vertrekken zonder zaken mee te nemen of afspraken te maken (best op papier) betekent eigenlijk zoveel als een stilzwijgend akkoord over de achterlating van mogelijk eigen goederen. U zegt dat er een voorlopig EOT opgesteld is door beiden; Wat staat daar in?

basejumper
Berichten: 4646
Locatie: Diest

#3 , 19 jan 2021 19:40

Als er geen getekend akkoord is, is er geen akkoord

. Indien de inboedel gemeenschappelijk is zijn jullie beiden eigenaar. Of een vertrek de facto een afstand van eigendom betekent lijkt me in voorkomend geval moeilijk hard te maken. In termen van eigendom en billijkheid lijkt het me logisch dat hier ook een verdeling moet gebeuren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Galena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2021 21:35

In de voorlopige EOT staat dat er geen inboedelbeschrijving gedaan wordt. De inboedel van de voormalige echtelijke woning is in onderling overleg verdeeld. En dat partijen volledig op de hoogte zijn van hetgeen in ieders bezit is. Dit omdat mijn ex man al zijn spullen al meehad toen dit opgesteld werd, en de rest gewoon bij mij bleef staan. En daar ging hij toen mee akkoord. Maar dit is dus niet getekend.

basejumper
Berichten: 4646
Locatie: Diest

#5 , 20 jan 2021 21:21

Galena

Er is dus geen voorlopige EOT. Enkel een ontwerp van EOT waarover geen akkoord is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8846

#6 , 21 jan 2021 17:35

Bent u in de voormalig echtelijke woonst gebleven of verhuisd naar een ander adres? Zonder boedelbeschrijving van de gemeenschappelijke goederen is een periode van 3 maanden reeds apart wonen ook erg moeilijk om nog correct zaken te verdelen. Immers: zaken kunnen vervangen zijn, defect geworden, nieuwe zaken aangekocht.

Galena
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2021 10:14

Ja er is dus inderdaad enkel een ontwerp van de EOT. Waar geen akkoord over is. Dus officieel staat er niets op papier.

En ik ben in de voormalige echtelijke woonst gebleven. Was het gemakkelijkste voor de kinderen. Maar er is nooit ook maar iets van inboedel op papier gezet. Hij heeft zijn persoonlijke spullen en 2 kasten meegenomen.
En ik snap wat je bedoelt, er zijn inderdaad een paar kleine dingen al vervangen, geen grote spullen, maar ik begrijp dat dit het moeilijk maakt. Dank je!
Ik zal voor de rest afwachten wat de advocaat antwoord. Maar het is al goed om te weten dat hij hier niet zomaar mag komen staan, om spullen te komen meenemen.

Terug naar “Echtscheiding”