Slang als huisdier in huurhuis

LiamVereecken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Slang als huisdier in huurhuis

#1 , 19 jan 2021 10:30

Beste,

Ik wil al een tijdje een slang (boa constrictor) adopteren uit een asiel als huisdier. Dit zijn niet-giftige, ongevaarlijke slangen, die mits een veilige behuizing geen overlast kunnen veroorzaken.

In mijn huurcontract staat dat ik schriftelijke toestemming moet vragen om een huisdier te nemen. Ik heb met de huisbaas gebeld hierover, en hij zegt dat katten, honden etc toegelaten zijn, maar geen slangen omdat dit huurders van de 2 andere appartementen in het gebouw zou kunnen afschrikken.

Mijn eerste vraag is: kan ik toch het houden van dit huisdier afdwingen bij de vrederechter? Ik weet dat er al soortgelijke zaken zijn geweest rond katten, honden etc, maar ik weet niet of een rechter een slang op dezelfde manier gaat bekijken. Ik weet natuurlijk ook dat dit de relatie met de huisbaas zal verzuren, maar ik ben toch van plan om te verhuizen over 1,5 jaar.

Mijn tweede vraag is: wat zouden de juridische gevolgen zijn als ik de slang neem zonder het te zeggen tegen de huisbaas, en hij er toch achter komt?

Bedankt voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jan 2021 13:23

De juridische vraag hier lijkt mij niet te zijn in hoeverre het rechtmatig is om zo'n slang te houden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een belangrijk gegeven is.

De vraag is in hoeverre de verhuurder, binnen zijn contractuele relatie met de huurder, het houden van zo'n slang kan verbieden.

Dat lijkt mij niet het geval te zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Huren”