KI in belastingsaangifte

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

KI in belastingsaangifte

#1 , 08 jan 2021 23:31

In 2020 stond een appartement dat ik verhuur drie maanden (ongewild) leeg te huur.
Met voorlegging van de nodige bewijzen heb ik voor die drie maanden geen onroerende voorheffing moeten betalen. Ik heb dus maar 9 maanden moeten betalen.
Hoe zit het nu voor de aangifte in de inkomstenbelasting over 2020 (aangifte 2021)? Mag ik in de belastingaangifte het KI met 1/4 verminderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 09 jan 2021 09:09

Neen. u heeft de vermindering al ontvangen gezien de korting op te betalen onroerende voorheffing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2021 11:40

Uw antwoord kan toch niet kloppen:

1. De onroerende voorheffing is een gewestelijke belasting. Het is ondanks haar (verkeerde) benaming geen voorheffing maar een gewestelijke eindbelasting op bezit onroerend goed die niets te maken heeft met verhuren aangezien ze ook voor de woning die men bewoont verschuldigd is. Het is duidelijk geen belasting op huurinkomsten.

2. De verminderde onroerende voorheffing is dus geen "reeds verleende korting" op de inkomstenbelasting op verhuurd onroerend goed dewelke wordt geheven via de federale fiscale aangifte op onroerend goed dat men verhuurt.

3. Mijn open vraag blijft: mag men zoals dat voor de (gewestetlijke) onroerende voorheffing het geval is ook het in de jaarlijkse belastingaangifte aan te geven KI proportioneel verminderen wegens improductiviteit?

Zie mijn vraag in #1.
Ik hoop dat een fiscalist een omstandig antwoord kan geven op mijn vraag.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2021 12:40

https://www.tijd.be/vastgoed/hoe-wordt- ... 01556.html

Deze link zal u zeker een antwoord geven op uw essentiële vraag.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 09 jan 2021 12:42

@optieman:
U hebt gelijk, de antwoorden die u hebt gekregen zijn foutief of naast de kwestie.

Het juiste antwoord vindt u bij de moeder van de inkomstenbelastingen, met name het WIB (Wetboek Inkomstenbelasting). Bottom line is dat u in de belastingaangifte (rubriek 1106) dezelfde proportionaliteit voor vermindering mag toepassen als degene die u reeds hebt bekomen van de Vlaamse tollenaars voor de onroerende voorheffing.

WIB Art. 15:§1. Het kadastraal inkomen wordt proportioneel verminderd naar verhouding tot de duur en de omvang van de onproduktiviteit, van het ontbreken van het genot van inkomsten of van het verlies ervan:
1°wanneer een niet gemeubileerd gebouwd onroerend goed in de loop van het jaar gedurende ten minste 90 dagen volstrekt niet in gebruik is genomen en volstrekt geen inkomsten heeft opgebracht;
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2021 13:04

https://www.vlaanderen.be/proportionele ... oorheffing

www.ericbeaucourt.be/algemeen/fiscaal.pdf blz. 12 art. 15

Thomas wat is er eigenlijk mis met #4 ?? Toch oppassen dat u ernstige forum leden niet te kakken zet ? Boemerangen komen terug hoor.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 09 jan 2021 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2021 13:13

https://www.vlaanderen.be/proportionele ... oorheffing

Thomas wat is er eigenlijk mis met #4 ??
De info waarnaar verwijst betreft enkel de onroerende voorheffing.
Daar gaat mijn vraag niet over. Die korting had ik al aangevraagd en gekregen.
Daarom schreef ik dat reeds in #1: "Met voorlegging van de nodige bewijzen heb ik voor die drie maanden geen onroerende voorheffing moeten betalen. Ik heb dus maar 9 maanden moeten betalen."
Waar u nu naar verwijst was dus al geregeld.
De vraag gaat over iets anders, namelijk de aangifte in de jaarlijkse belastingaangifte.
.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2021 13:15

@optieman:
U hebt gelijk, de antwoorden die u hebt gekregen zijn foutief of naast de kwestie.

Het juiste antwoord vindt u bij de moeder van de inkomstenbelastingen, met name het WIB (Wetboek Inkomstenbelasting). Bottom line is dat u in de belastingaangifte (rubriek 1106) dezelfde proportionaliteit voor vermindering mag toepassen als degene die u reeds hebt bekomen van de Vlaamse tollenaars voor de onroerende voorheffing.

WIB Art. 15:§1. Het kadastraal inkomen wordt proportioneel verminderd naar verhouding tot de duur en de omvang van de onproduktiviteit, van het ontbreken van het genot van inkomsten of van het verlies ervan:
1°wanneer een niet gemeubileerd gebouwd onroerend goed in de loop van het jaar gedurende ten minste 90 dagen volstrekt niet in gebruik is genomen en volstrekt geen inkomsten heeft opgebracht;
Dik bedankt Thomas, dat is wat ik zocht.
Zelfde vermindering in aangifte toepassen dus. Duidelijk antwoord.
Probleem opgelost.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 09 jan 2021 13:39

https://www.vlaanderen.be/proportionele ... oorheffing

www.ericbeaucourt.be/algemeen/fiscaal.pdf blz. 12 art. 15

Thomas wat is er eigenlijk mis met #4 ?? Toch oppassen dat u ernstige forumleden niet te kakken zet ? Boemerangen komen terug hoor.
Mijn bedoeling is niet "te kakken te zetten" wel er naar best vermogen voor te zorgen dat vragen to-the-point en correct worden beantwoord.

Dat was niet in orde aangezien:

1. Uw bijdrage in #4 is naast de vraag van TS die vroeg of hij een verminderd KI mag aangeven in rubriek 1206. Daarover staat niets in de bron waarnaar u in #4 verwees en daarom verwees ik ernaar als een antwoord naast de aangekaarte kwestie. Gewoon voor de duidelijkheid.

2. Het eerdere antwoord van het ander forumlid is gewoonweg foutief omdat erin wordt beweerd dat een korting op de o.r. voorheffing korting op aangifte KI in inkomstenbelasting zou uitsluiten.

Ik ben van mening dat ik simpelweg objectieve info heb gegeven met bronvermelding.
Wat die boemerang daarbij komt doen is me een raadsel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jan 2021 14:39

zie: GRONDWETTELIJK HOF

Arrest nr. 26/2019 van 14 februari 2019
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 09 jan 2021 14:57

zie: GRONDWETTELIJK HOF

Arrest nr. 26/2019 van 14 februari 2019
Interessant. Arrest was me onbekend. Dit bevestigt tegelijk mijn quote ivm artikel 15 WIB en de impact ervan op het aan te geven bedrag in de rubriek 1106/2106 van het aangifteformulier.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”