Vals facebook profiel

marvanzeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vals facebook profiel

#1 , 04 jan 2021 22:00

Ik heb in een domme bui een facebookprofiel aangemaakt gebruik makend van de naam en foto van iemand die ik ken. Het was aanvankelijk als grap bedoelt. Maar na een tijd kreeg ik vriendschapsaanvragen die ik aanvaardde.
Echter begon ik dit 'fake' account te gebruiken om in gebruikers groepen vragen te stellen of soms te beantwoorden . NOOIT heb ik dwaze, beledigende of racistische postings gedaan. En zeker niet naar de 'vrienden' toe. Altijd in meeste USA georienteerde user groepen. NOOIT iets dat de echte persoon zou kunnen schaden.

recent is iemand hierachter gekomen en heeft me in één van deze groepen beschuldigd van een vals profiel( van iemand die hij kent) te hebben gebruikt om te trollen ( heb dit wel nooit in deze groep gedaan , maar soit). Ik heb onmiddellijk die persoon geblokt en de fake account verwijderd. Ook alle postings ( het waren er niet veel).Ik gebruikte dit fake account eerder om rond te neuzen. Ik vermoed dat de persoon die me ontdekte klacht gaat indienen bij de politie.

Ik weet dat ik strafbaar ben , maar zou het echt zodanig zijn dat ik me aan een zware straf mag verwachten ? Ik heb tenslotten geen kwaad gedaan, buiten iemands 'identiteit' gestolen te hebben ( de persoon zelf was NIET)meer op facebook, daarom de grap...).

Bedankt voor jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 jan 2021 12:19

daarom de grap...).

Bedankt voor jullie mening.
Raar gevoel voor humor.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 jan 2021 15:30

Begrijpt u dan niet dat het feit dat u iemands identiteit 'steelt', reeds 'kwaad' doen omvat?

Die persoon wordt geconfronteerd met iemand die zich heeft voorgedaan als die persoon, die berichten heeft geplaatst en heeft gecommuniceerd met derden die oprecht dachten dat het de persoon in kwestie was.

U heeft dus vragen van derde personen, die voor die persoon bedoeld waren, zelf gelezen en vervolgens zelf beantwoord waarbij die derden dachten dat de persoon in kwestie antwoordde. Snapt u dan zelf niet hoe serieus dit is?

Ik zou uw nuanceringen daarin toch niet zo meegeven aan de rechter; die zal het gebrek aan enig schuldinzicht niet appreciëren.

In de praktijk wordt doorgaans beroep gedaan op artikel 210bis strafwetboek:

"Artikel 210bis
§ 1

Hij die valsheid pleegt, door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem, in te voeren in een informaticasysteem, te wijzigen, te wissen of met enig ander technologisch middel de mogelijke aanwending van gegevens in een informaticasysteem te veranderen, waardoor de juridische draagwijdte van dergelijke gegevens verandert, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderdduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
§ 2

Hij die, terwijl hij weet dat aldus verkregen gegevens vals zijn, hiervan gebruik maakt, wordt gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.
§ 3

Poging tot het plegen van het misdrijf, bedoeld in § 1, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijftigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
§ 4

De straffen bepaald in de §§ 1 tot 3 worden verdubbeld indien een overtreding van een van die bepalingen wordt begaan binnen vijf jaar na de uitspraak houdende veroordeling wegens een van die strafbare feiten of wegens een van de strafbare feiten bedoeld in de artikelen 259bis, 314bis, 504quater of in titel IXbis.]


Parket gaat altijd over tot vervolging. De boetes moet u vermenigvuldigen met de opdeciemen.

Op dit moment kan u beter even afwachten of er daadwerkelijk klacht wordt neergelegd.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

marvanzeer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2021 16:01

Ik heb nooit mensen gecontaceerd of communicatie gevoerd met hen. Ik heb enkel rondgeneusd en in bepaalde hobby groepen groepsvragen beantwoord. Maar dit was zeer zelden. Vreselijk dom van mij.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2021 21:37

kon je geen beginnen met een nickname ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”