Getinte ruiten

Mosdn85
Topic Starter
Berichten: 3

Getinte ruiten

#1 , 15 dec 2020 18:46

Beste,

Wat zegt precies de wet over folie op voorste zijruiten? (geen of een bepaalde max % lichtdoorlatendheid)
Kan de politie u verplichten om de folie direct ter plaatse te verwijderen? Indien je het niet doet, je auto zal worden weggetakeld?

Of heb je het recht om te weigeren? En heb je het recht te zeggen dat je naar de garage zal gaan om de folie te verwijderen?

Dank u bij voorbaat!

Mvg,
M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 15 dec 2020 19:08

ruiten, zeker vooraan mogen inderdaad maar bepaalde percentage getint zijn, dit om zowel de zichtbaarheid naar buiten als naar binnen te garanderen.

als de ruiten vooraan te donker zijn wat niet ter plaatse kan opgelost worden (verwijderen folie) dan kan het voertuig getakeld worden (worst case) omdat het niet meer aan de eisen voldoet.

Likes
Berichten: 310
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2020 19:25

Folie is verboden:
Bij voertuigen van categorie M1, worden op de voorruit en de voorste zijruiten geen zelfklevende filmen of niet originele bedekkingen aangebracht. Deze bepaling geldt eveneens voor de achterruit indien het voertuig niet voorzien is van een buitenspiegel langs de tegenoverliggende kant van de bestuurder.
Ja de politie kan u verplichten dit direct te verwijderen, neen u hebt niet het recht te weigeren of naar uw garage te rijden. De politie kan u zelf verplichten naar de keuring te gaan, waar uw voertuig uiteraard afgekeurd zal worden wegens de folie.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 15 dec 2020 19:51

Voorste ruiten moeten blijven zoals het voertuig origineel gehomologeerd is ,

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 dec 2020 07:18

Kan de politie u verplichten om de folie direct ter plaatse te verwijderen? Indien je het niet doet, je auto zal worden weggetakeld?
Beide kunnen

Voertuig is technisch niet meer rijgeschikt door onwettige aanpassing, en kan eventueel getakeld worden als men de inbreuk niet kan doen ophouden ...

Mosdn85
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 17 dec 2020 10:02

Typisch België...
Stel dat iemand rijdt met een vervallen keuring. Dus technisch gezien kan de auto niet meer rijgeschikt zijn.
Zelfs dan wordt het niet weggetakeld. Maar heeft de bestuurder recht om naar huis, garage of keuringscentra te rijden.
Maar bij een beetje getinte ruiten kan het weggetakeld worden
Wat is de logica?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 17 dec 2020 11:29

Typisch België...
Stel dat iemand rijdt met een vervallen keuring. Dus technisch gezien kan de auto niet meer rijgeschikt zijn.
Zelfs dan wordt het niet weggetakeld. Maar heeft de bestuurder recht om naar huis, garage of keuringscentra te rijden.
Maar bij een beetje getinte ruiten kan het weggetakeld worden
Wat is de logica? 😁
te donkere getinte ruiten geven een grote kans om ongevallen te veroorzaken omdat men niet meer op een deftige manier zijn omgeving kan waarnemen en niet meer op een deftige manier gebruik kan maken van de spiegels.

vervallen keuring wilt nog niet zeggen dat een voertuig niet meer rij geschikt is, bij een ongeval met een voertuig waarvan de keuring vervallen is moet in belgie nog steeds het oorzakelijk verband worden aangetoond tussen (in dit voorbeeld) vervallen keuring, de staat van het voertuig en de oorzaak van het ongeval.

veel hangt ook af bij controle hoe lang de keuring vervallen is, de staat van het voertuig en hoe men zich gedraagt tegen de agenten.

1 dag vervallen wilt niet zeggen dat de wagen uit elkaar valt of zodanig versleten is dat deze een gevaar op de weg zou vormen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 dec 2020 19:56

Stel dat iemand rijdt met een vervallen keuring. Dus technisch gezien kan de auto niet meer rijgeschikt zijn.
Administratief niet in orde
Maar kan technisch perfect in orde zijn ... itt met illegaal getinte ruiten

lukasi
Berichten: 1147

#9 , 18 dec 2020 08:38

Als bestuurder van verschillende soorten voortuigen weet ik bij oogkontact met een weggebruiker dat hij mij gezien heeft en ik hem.
Met die donkere ruiten weet ik het niet.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 18 dec 2020 09:16

Zelfde probleem bij die verd... donkere motorhelmen :)

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 dec 2020 09:35

"Bij voertuigen van categorie M1, worden op de voorruit en de voorste zijruiten geen zelfklevende filmen of niet originele bedekkingen aangebracht."

Er bestaat ook nog zoiets als zelfklevende (transparante) film die bij een ongeval rondvliegend glas afkomstig van zijruiten vermijd.
Is door de FIA trouwens verplicht op wagens die deelnemen aan wedstrijden - het is dus duidelijke een aanwinst wat veiligheid aangaat.
Gaat het hier ook over dit soort film? Of is er in de wet een duidelijk verschil tussen beide omschreven?

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 dec 2020 09:39

Typisch België...
Stel dat iemand rijdt met een vervallen keuring. Dus technisch gezien kan de auto niet meer rijgeschikt zijn.
Zelfs dan wordt het niet weggetakeld. Maar heeft de bestuurder recht om naar huis, garage of keuringscentra te rijden.
Maar bij een beetje getinte ruiten kan het weggetakeld worden
Wat is de logica?
Heb ik ook altijd raar gevonden. Hoe zit het eigenlijk met wagens die op de keuring het etiket 'verboden tot het verkeer' opgekleefd krijgen?
Hier is het duidelijk dat de wagen niet meer technisch in orde is om toegelaten te worden op de openbare weg.
Naar huis laten brengen op een aanhangwagen?

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 dec 2020 09:41

Als bestuurder van verschillende soorten voortuigen weet ik bij oogkontact met een weggebruiker dat hij mij gezien heeft en ik hem.
Met die donkere ruiten weet ik het niet.
Geen risico nemen. Verwacht dat hij jou niet gezien heeft en dat is het beste voor ieder zijn gezondheid.
Oeps, 3 antwoorden op 5 minuten... dat zien ze hier niet graag ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 18 dec 2020 18:20

Er bestaat ook nog zoiets als zelfklevende (transparante) film die bij een ongeval rondvliegend glas afkomstig van zijruiten vermijd.

Gaat het hier ook over dit soort film? Of is er in de wet een duidelijk verschil tussen beide omschreven?
Verbod is algemeen
Alle soorten film dus, ook transparante film

Strikt genomen zijn zelfs buitenlandse wegenvignetten verboden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”