Wettelijk om achter de boompjes te fietsen?

JD1000
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Wettelijk om achter de boompjes te fietsen?

#1 , 22 nov 2020 17:26

Op deze locatie ( https://goo.gl/maps/ByUT6XiRdFnEbgbo9) worden fietsers achter de boompjes geleid. Is dit wel reglementair om daar te fietsen zonder aanduiding met D7,D9 of witte onderbroken strepen? Is de zone tussen de goot en voorgevel geen voetpad of (verharde) berm? Voor de volledigheid er zijn geen F12-borden die een woonerf aanduiden.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 22 nov 2020 18:42

Is " gemengd verkeer - fietssuggestie strook "
Niet verplicht te gebruiken , doch gesuggereerd om te gebruiken .
Voor zover ik kan opmaken hebben fietspad en voetpad een verschil in kleur , waarbij het grijs voetpad zou zijn .
Gemeente kan zelf bepalen hoe breed voetpad is .
Maar als het voetpad niet verhoogd is , kunnen daar ongevallen van komen ( denk aan een blinde voetganger die het verschil niet kan zien ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 nov 2020 12:44


Voor zover ik kan opmaken hebben fietspad en voetpad een verschil in kleur , waarbij het grijs voetpad zou zijn .
Kleurverschillen hebben geen belang : staat niet in de wegcode.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 29 nov 2020 15:22


Voor zover ik kan opmaken hebben fietspad en voetpad een verschil in kleur , waarbij het grijs voetpad zou zijn .
Kleurverschillen hebben geen belang : staat niet in de wegcode.
Weet ik . Was alleen een vaststelling .
Alles wat zichtbaar is op de grond , kan bij sneeuw onzichtbaar zijn ; en dus niet van tel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 nov 2020 21:32

Kleurverschillen hebben geen belang : staat niet in de wegcode.
Tenzij er een D9 staat Afbeelding dan kan het kleur- of wegdekverschil aangeven welk deel voor wie bestemd is ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 nov 2020 21:56

Op deze locatie ( https://goo.gl/maps/ByUT6XiRdFnEbgbo9) worden fietsers achter de boompjes geleid. Is dit wel reglementair om daar te fietsen zonder aanduiding met D7,D9 of witte onderbroken strepen?
Typische vage aanleg die tot onduidelijkheid leidt.
Deze kleur betekent op zich niets, maar kan wel een ander weggedeelte aangeven.

Wat dan weer problematisch is want het trottoir is hier verre van de bij Vlaams decreet voorziene 1,5m breed ... en dit lijkt me nog niet zo oud te zijn .

Zonder fietspad mag je een rechtsgelegen, gelijkgrondse berm volgen als fietser.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/109-art9

De vraag is: is het een gelijkgrondse berm, of trottoir :?:
Uiteindelijk kan enkel een rechter daarover beslissen.


Het fietsikoontje is in elk geval gebruikt in een betekenis die de wegcode hiervoor NIET voorziet (normaal gebruik is bij voorsortering voor fietsers), en mocht hier dus niet aangebracht worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”