Onderhoudsplicht ouders?

JelleDeSoete
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht ouders?

#1 , 11 nov 2020 11:09

Goeidedag,

Het is de eerste keer dat ik iets vraag van advies op een forum zoals deze, maar het is zeker geen onbelangrijke vraag.

Ik ben sinds februari 2020 het huis uit, niet vrijwillig. Ik woonde vooraf bij mijn vader, mijn moeder betaalde onderhoudsgeld naar hem. Nu ik samen met mijn vriendin ben verhuisd naar een appartementje vroeg ik aan beide ouders voor onderhoudsgeld om mijn deel van de huur te kunnen betalen. Ik ben officieel nog student en zal dit ook nog zijn voor 2 jaar aan de hoge school. Mijn moeder heeft dit direct gedaan en doet dit nog tot op vandaag. Maar door corona heb ik minder in het weekend kunnen werken, dus kwam ik af en toe akelig dicht bij m'n rekeningen niet te kunnen betalen. Dus ik vroeg mij af of mij vader ook nog onderhoudsplichtig is, ik heb het op voorhand gevraagd en af en toe erna. Maar hij blokkeert iedere poging tot vragen nu, ik vind het zeker ook niet eerlijk dat m'n moeder dat wel betaald en mijn vader niet.

(Wat informatie omtrent mijn situatie: Mijn vriendin werkt, ik sta wel niet ten laste bij haar. Ik volg een opleiding aan de hogeschool en werk zoveel mogelijk in het weekend. Mijn moeder werkt vast, en mijn vader zit aan de ziekenkas. Ik en mijn vriendin staan allebei gedomicilieerd op één adres. Dus niet bij mijn ouders.)

Dus mijn vraag naar u is, moet mijn vader onderhoudsgeld betalen. En als dat moet, hoe kan stappen ondernemen als het hij het niet wilt doen.

Met vriendelijke groeten
-J
Laatst gewijzigd door JelleDeSoete op 11 nov 2020 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 11 nov 2020 11:15

Eerst nog belangrijke info vooraleer hier een antwoord op gesuggereerd kan worden. Op welk adres staat u gedomicilieerd en wie van de ouders heeft u ten laste? Hebben uw ouders (vader of moeder) u verboden nog bij hen te wonen? Zoniet, hoe is de bereikbaarheid van de hogeschool tov de woning van één van de ouders?

JelleDeSoete
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2020 11:38

Eerst nog belangrijke info vooraleer hier een antwoord op gesuggereerd kan worden. Op welk adres staat u gedomicilieerd en wie van de ouders heeft u ten laste? Hebben uw ouders (vader of moeder) u verboden nog bij hen te wonen? Zoniet, hoe is de bereikbaarheid van de hogeschool tov de woning van één van de ouders?
Ik sta op dit moment gedomicilieerd in m'n eigen appartement. Ik weet niet zeker bij wie ik ten laste sta, ik dacht dat ik automatisch ten laste zou komen van m'n vriendin( valt dit op te vragen? ). M'n vader heeft het verboden om bij hem te wonen, m'n moeder kan dit niet. De bereikbaarheid van de hogeschool is zo goed als hetzelfde tegenover m'n appartement voor beide ouders.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 11 nov 2020 13:07

Dan bent u niet ten laste van uw ouders. U bent gedomicilieerd op een ander adres en woont daar ook. Wellicht heeft u uw eigen mutualiteitsaansluiting (dus niet op naam van de ouders of van je vriendin). Aldus bent u zelfstandig en zijn uw ouders niet onderhoudsplichtig. U heeft waarschijnlijk wel recht op een studiebeurs aangezien uw inkomen zeer laag is.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 29 nov 2020 21:28

Ga zeker eens langs bij de sociale dienst van uw hogeschool en ook bij een www.CAW.be in uw buurt.

Terug naar “Echtscheiding”