Hallo.
Wij huren een pand sinds 01/10/2016. In ons huurcontract staat, dat de nutsvoorzieningen voor onze rekening zijn, wat me normaal lijkt. Het water staat op de naam van de verhuurder. Van in het begin was de mondelinge afspraak, dat zolang het water op de verhuurder zijn naam staat, hij zou opdraaien voor de waterrekeningen. Dit is zo afgesproken, omdat er het 1e anderhalf jaar nog verbouwingen hebben plaatsgevonden op de 1e verdieping. Van deze afspraak is nooit afgeweken, aangezien er wel wat tekortkomingen aan het pand zijn, waardoor er meer water moet verbruikt worden dan normaal.
- slechte afvoer, waardoor wekelijks water door de afvoerput moet gespoten worden.
- slechte aansluiting van de verwarmingsketel voor chauffage en warm water, waardoor telkens er ergens warm water wordt genomen in de keuken of de badkamer, er vele liters water wegstromen alvorens we warm water hadden.
- lekkage in het chauffage-circuit, waardoor 2-wekelijks water moet worden bijgezet.
- deze tekortkomingen zijn meermaals per mail gemeld aan de verhuurder.
Na de verbouwingen op de 1e verdieping, is onze dochter daar komen wonen met haar vriend., vanaf 01/01/2018. Dit met een bijlage aan het oorspronkelijk huurcontract van ons van 01/10/2016.
Aangezien de verhuurder aan de gemeente had aangevraagd om het huis te splitsen in 2 appartementen, en deze splitsing tot heden ten dage niet is goedgekeurd, zijn er voor alle nutsvoorzieningen telkens maar 1 meter voor de 2 appartementen. De gas & elektriciteit rekeningen deelden wij met onze dochter op het 1e verdiep.
Het water bleef op naam staan van de verhuurder, en hij betaalde alsook de rekeningen.
Nooit hebben wij een rekening gekregen voor waterverbruik van de verhuurder.
In 2019 viel dan een afrekening in zijn mailbox van het waterverbruik van het afgelopen jaar. Hij heeft toen gevraagd, of wij deze wilden betalen. We hebben hem dan gewezen op de eerder gemaakte afspraak, dat zolang het water niet gesplitst is in 2 wooneenheden, en zolang de tekortkomingen niet verholpen zijn, en ook op de afspraak, dat zolang het water op zijn naam staat, hij de rekeningen zou betalen. Toen heeft hij beslist, om de rekening dan toch maar zelf te betalen, zoals afgesproken. Tenslotte verhuurde hij 2 wooneenheden, terwijl we allemaal op hetzelfde adres gedomicilieerd waren ivm de weigering van de splitsing door de gemeente. Dat we elektriciteit & gas rekeningen deelden met boven, was goodwill van ons, terwijl we afspraken moesten maken wie wanneer zou koken, wassen, drogen enz omdat de hoofdzekering anders sprong. Eigenlijk was het een onwettige bedoening, aangezien we een brief van de gemeente hebben van 20/11/2017, die ons er attent op maakt dat we in een woning ingeschreven stonden die niet conform is met de wetgeving inzake ruimtelijke ordening, en we de eigenaar moesten verzoeken dit zo snel mogelijk te regulariseren, wat ondertussen nog steeds niet gebeurd is.
Dit om de situatie wat te schetsen, dan nu de uiteindelijke vraag.
We hebben het pand ondertussen verlaten, en de verhuurder wil onze waarborg respectievelijk 1930€ + interest voor GLV en 1370€ + interest voor 1e verdiep niet volledig terugbetalen.
De zogezegde huurschade wil hij niet in mindering brengen van de borg. Dit waarschijnlijk omdat het contract niet geregistreerd is, en omdat er geen plaats beschrijf is geweest bij aanvang en bij beëindiging van het huurcontract.
Wel wil hij nu het water in mindering brengen van de borg.
Van de borg van GLV trekt hij 1125€ af voor het water, voor de periode van 01/10/2016 tot 31/07/2020
Van de borg van 1eV trekt hij 775€ af voor het water, voor de periode van 01/01/2018 tot 31/07/2020.
Ik denk dat hij voor het 1e verdiep zelfs geen waarborg had mogen vragen, omdat het wettelijk gezien over 1 woning gaat.
Nu is mijn vraag of de verhuurder dit zomaar kan doen.
MVG