Waterfactuur met terugwerkende kracht.

Frank.V.J
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Waterfactuur met terugwerkende kracht.

#1 , 09 aug 2020 16:44

Hallo.

Wij huren een pand sinds 01/10/2016. In ons huurcontract staat, dat de nutsvoorzieningen voor onze rekening zijn, wat me normaal lijkt. Het water staat op de naam van de verhuurder. Van in het begin was de mondelinge afspraak, dat zolang het water op de verhuurder zijn naam staat, hij zou opdraaien voor de waterrekeningen. Dit is zo afgesproken, omdat er het 1e anderhalf jaar nog verbouwingen hebben plaatsgevonden op de 1e verdieping. Van deze afspraak is nooit afgeweken, aangezien er wel wat tekortkomingen aan het pand zijn, waardoor er meer water moet verbruikt worden dan normaal.
- slechte afvoer, waardoor wekelijks water door de afvoerput moet gespoten worden.
- slechte aansluiting van de verwarmingsketel voor chauffage en warm water, waardoor telkens er ergens warm water wordt genomen in de keuken of de badkamer, er vele liters water wegstromen alvorens we warm water hadden.
- lekkage in het chauffage-circuit, waardoor 2-wekelijks water moet worden bijgezet.
- deze tekortkomingen zijn meermaals per mail gemeld aan de verhuurder.
Na de verbouwingen op de 1e verdieping, is onze dochter daar komen wonen met haar vriend., vanaf 01/01/2018. Dit met een bijlage aan het oorspronkelijk huurcontract van ons van 01/10/2016.
Aangezien de verhuurder aan de gemeente had aangevraagd om het huis te splitsen in 2 appartementen, en deze splitsing tot heden ten dage niet is goedgekeurd, zijn er voor alle nutsvoorzieningen telkens maar 1 meter voor de 2 appartementen. De gas & elektriciteit rekeningen deelden wij met onze dochter op het 1e verdiep.
Het water bleef op naam staan van de verhuurder, en hij betaalde alsook de rekeningen.
Nooit hebben wij een rekening gekregen voor waterverbruik van de verhuurder.
In 2019 viel dan een afrekening in zijn mailbox van het waterverbruik van het afgelopen jaar. Hij heeft toen gevraagd, of wij deze wilden betalen. We hebben hem dan gewezen op de eerder gemaakte afspraak, dat zolang het water niet gesplitst is in 2 wooneenheden, en zolang de tekortkomingen niet verholpen zijn, en ook op de afspraak, dat zolang het water op zijn naam staat, hij de rekeningen zou betalen. Toen heeft hij beslist, om de rekening dan toch maar zelf te betalen, zoals afgesproken. Tenslotte verhuurde hij 2 wooneenheden, terwijl we allemaal op hetzelfde adres gedomicilieerd waren ivm de weigering van de splitsing door de gemeente. Dat we elektriciteit & gas rekeningen deelden met boven, was goodwill van ons, terwijl we afspraken moesten maken wie wanneer zou koken, wassen, drogen enz omdat de hoofdzekering anders sprong. Eigenlijk was het een onwettige bedoening, aangezien we een brief van de gemeente hebben van 20/11/2017, die ons er attent op maakt dat we in een woning ingeschreven stonden die niet conform is met de wetgeving inzake ruimtelijke ordening, en we de eigenaar moesten verzoeken dit zo snel mogelijk te regulariseren, wat ondertussen nog steeds niet gebeurd is.

Dit om de situatie wat te schetsen, dan nu de uiteindelijke vraag.

We hebben het pand ondertussen verlaten, en de verhuurder wil onze waarborg respectievelijk 1930€ + interest voor GLV en 1370€ + interest voor 1e verdiep niet volledig terugbetalen.
De zogezegde huurschade wil hij niet in mindering brengen van de borg. Dit waarschijnlijk omdat het contract niet geregistreerd is, en omdat er geen plaats beschrijf is geweest bij aanvang en bij beëindiging van het huurcontract.

Wel wil hij nu het water in mindering brengen van de borg.
Van de borg van GLV trekt hij 1125€ af voor het water, voor de periode van 01/10/2016 tot 31/07/2020
Van de borg van 1eV trekt hij 775€ af voor het water, voor de periode van 01/01/2018 tot 31/07/2020.

Ik denk dat hij voor het 1e verdiep zelfs geen waarborg had mogen vragen, omdat het wettelijk gezien over 1 woning gaat.
Nu is mijn vraag of de verhuurder dit zomaar kan doen.
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frank.V.J
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2020 19:39

Ok, zover ben ik mee. Maar wij hebben nooit een rekening voor het water gekregen van de huisbaas, hij heeft die steeds betaald vanaf het begin. Enkel met de afrekening in 2019 heeft hij gevraagd of wij die wilden betalen. Ik heb dan geantwoord, dat hij niet eenzijdig op gemaakte afspraken kan terugkomen, en zodoende heeft hij de afrekening betaald. Dit is in mijn ogen dan toch een stilzwijgend akkoord. Ik weet dat hij het sowieso niet van de huurwaarborg kan afhouden, maar kan hij de rekeningen van de laatst 4 jaar dan nog doorsluizen naar ons.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 aug 2020 19:52

Ik heb dan geantwoord, dat hij niet eenzijdig op gemaakte afspraken kan terugkomen, en zodoende heeft hij de afrekening betaald. Dit is in mijn ogen dan toch een stilzwijgend akkoord.
Dat u niet echt kan bewijzen ...
Dat eigenaar het al jaren betaalt is weliswaar een aanwijzing, maar geen bewijs, dat dat zo overeengekomen werd (itt wat huurcontract stelt)

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 aug 2020 19:59

Werden die afspraken ivm waterverbruik in ruil voor een aantal onvolkomenheden aan het gebouw, op papier gezet?
Er is blijkbaar geen ingaande en uitgaande PB: dus moet hij de volledige waarborg + intrest terugbetalen

Frank.V.J
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2020 20:08

Dit zijn de mails ivm de water afrekening 2019. We woonden er al van 2016.
Hallo Y,

Ik heb vandaag pidpa betaald, jullie mogen dus op 2 oren slapen.

Ik ben momenteel met klanten op rondreis, dus even dit korte berichtje.

Beste groeten
X
)
Hoi X.

Wij zijn wel wat geschrokken van uw reactie. De afspraak was dat zolang het water niet geregeld was, ttz 2 afzonderlijke meters, u het water voor uw rekening zou nemen. Als het water van in het begin op onze naam zou gestaan hebben, zouden wij tussentijdse facturen gekregen hebben, wat nu niet het geval is. Alsook is volgens de firma die de ketel komt nakijken, alles verkeerd aangesloten aan de boiler, zodat wij veel meer water verbruiken dan nodig. Dit heb ik u vorig jaar reeds gemeld, en u ging hier iets aan laten doen, maar daar is ook nog steeds niets aan veranderd. Bij vrienden van ons, die net dezelfde boiler hebben, en waar de afstand van de boiler naar de kranen in de badkamer, en keuken, nog groter is dan hier, hebben zij onmiddellijk warm water, terwijl wij bijna een minuut de kraan moeten laten openstaan, om enigszins warm water te krijgen, wat ook het verbruik niet ten goede komt. Ook wordt er nog redelijk wat water verspild om de riool vrij te houden, omdat dit ook nog steeds niet gemaakt is zoals het zou moeten. Wij zitten geregeld met onze handen in de stront, om dit open te houden. Dit om u onnodige kosten te besparen zoals vorig jaar. Dit was niet de afspraak Luc.
Wij delen al 2 jaar ook de elektriciteit en de aardgas met boven, wat ook niet echt conform is, en eigenlijk goodwill van onzentwege. Dit kan zo, omdat we familie zijn, en alle dagen afspraken maken met wie wat en wanneer elektriciteit toestellen gebruikt, omdat anders de hoofdzekering springt.
De chauffage in de bungalow werkt ook nog niet, en dit komt door de fouten die gemaakt zijn met de aansluiting van de boiler, volgens een vakman van Engie. Wat wil zeggen, dat wij 8 maanden per jaar 100€/maand uitgeven aan butaangas, om het daar wat leefbaar te houden.

Er was ons ook een nieuwe brievenbus, en een nieuwe garagepoort beloofd. Daar is ook nog niets van in huis gekomen. Voor ons geen probleem, daar zagen we niet over, maar dan moet u de gemaakte afspraken wel nakomen, en dat is dat zolang het hier niet allemaal geregeld is maw een volledige reglementaire 2-woonst, met alle nutsvoorzieningen gescheiden, u het water voor uw rekening zou nemen. Dat kost u ongeveer 144€/maand, maar wel met het voordeel, dat u 2 appartementen kunt verhuren aan ons, wat in het geval van andere huurders niet zou kunnen. Als wij hier gaan verhuizen, kunt u dit complex niet verhuren aan 2 aparte families, omdat niemand de nuts voorzieningen gaat delen met vreemden.

Het is eigenlijk met een beetje pijn in het hart dat ik deze email moet sturen, maar op gemaakte afspraken kan je niet zomaar eenzijdig terugkomen.

Als dit niet geregeld wordt, zoals afgesproken, maw dat u de waterfactuur voor uw rekening neemt, zullen wij genoodzaakt zijn om de beide huren op te zeggen, en te gaan verhuizen. Ik ga hier geen gras laten over groeien, bij niet nakomen van de afspraak volgen volgende maand de opzegbrieven.

MVG

Y

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 aug 2020 09:46

Ik lees hier nog steeds geen akkoord dat hij 100 % van de waterkosten zou dragen.
Klachten worden gewoonlijk per AS doorgegeven, met vermelding van datum tegen wanneer allen OK dient te zijn

Terug naar “Huren”