Betekenis vonnis voor achterstallige alimentatie

hannah.s
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Betekenis vonnis voor achterstallige alimentatie

#1 , 07 aug 2020 23:00

Hallo iedereen,

Korte schets van mijn situatie: mijn ex-partner betaalt al enige tijd het onderhoudsgeld voor mijn dochter niet meer. In het verleden viel dit ook al eens voor (2013) en dan deed ik beroep op DAVO voor de invordering van de achterstallen en voorschotten. In 2014 werd dit door Davo stopgezet omdat er terug regelmatig werd betaald.
Sinds 2015 betaalt mijn ex opnieuw slechts sporadisch het onderhoudsgeld, die slechts 82 euro bedraagt. Ik probeerde het onderling te regelen, maar het wordt steeds erger en dit jaar betaalde hij nog maar 1 maand.
Gezien ik aan alle voorwaarden voldoe deed ik opnieuw een aanvraag bij Davo. Deze keer online ipv per post.
Ik kreeg een mail met de vraag de originele grosse van het vonnis op te sturen. Ik deed dit echter al bij de eerste aanvraag. Volgens Davo wordt dit na de samenwerking aangetekend terug opgestuurd maar ik heb deze nooit ontvangen. Kan ik dit alsnog bij de griffie opvragen?

Ik kreeg ook de vraag voor een bewijs van betekening vonnis. Ik heb dit echter niet in mijn bezit. Ik kan me ook niet voor de geest halen dat de gerechtsdeurwaarder het vonnis persoonlijk is komen afgeven. Ik kreeg een exemplaar van de advocaat en ik dacht nadien gewoon in de brievenbus. Of zouden ze de betekening bij mijn ex bedoelen gezien hij het bedrag is verschuldigd? Het gaat om een vonnis van 2012, dus mijn geheugen kan me in de steek laten. Enige zekerheid, het ziet niet tussen mijn papieren... Ik zou toch willen beroep doen op hun dienstverlening en heb de vorige administratieve beslissing doorgemaild, maar dit lijkt niet voldoende.
Kan ik hier nog ergens een bewijs van betekening aanvragen?
Zijn er andere mogelijkheden op de achterstallen in te vorderen, zonder al te grote kosten. De achterstallen bedragen toch rond de 1500 euro ondertussen.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2020 10:08

T.S., lees eens https://www.familierecht.vlaanderen/Adv ... limentatie.

Ik raad u ten stelligste aan om contact op te nemen met het CAW in uw buurt of de juridische dienst van het O.C.M.W. van uw gemeente.

Immers, indien u een uitvoerbare titel heeft van een vonnis onderhoudsgeld, kan men via dit vonnis een uitvoerend beslag laten betekenen en voor in geval van (achterstallig) onderhoudsgeld kan er dan loonoverdracht opgelegd worden en dit zonder enige beperking, gezien onderhoudsgeld.

Het CAW en/of de juridische dienst van uw ocmw kan u hierin bijstaan en nuttige info verstrekken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2020 15:53

Als de uitgifte van het vonnis verloren is gegaan moet je een verzoekschrift richten tot de voorzitter van de rechtbank om een tweede uitgifte te bekomen. Daarna moet je de tegenpartij dagvaarden om te verschijnen voor de hoofdgriffier die de tweede uitgifte kan afleveren (artt. 1372 e.v. Gerechtelijk Wetboek).

De betekening is de akte waarbij de gerechtsdeurwaarder op verzoek van u het vonnis is gaan afgeven bij de tegenpartij. Daarvoor had de gerechtsdeurwaarder de uitgifte nodig. Gewoonlijk wordt de uitgifte gehecht aan het origineel van de betekening. De kans is dan ook groot dat ook de akte van betekening verloren is gegaan als de uitgifte verloren is gegaan.

Na afgifte van de tweede uitgifte kan u deze laten betekenen door de gerechtsdeurwaarder en hebt u een akte van betekening.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2020 20:00

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”