Generatiesprong

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Generatiesprong

#1 , 07 aug 2020 20:54

Ik ben enig kind, mijn enig overblijvende ouder heeft de intentie om alles na te laten aan mijn kinderen. Kan dit zomaar? Ik ben nog in leven dus dacht dat dus de erfenis eerst naar mij gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 08 aug 2020 13:21

Beide gedachten zijn foutief.

Bij een erfenis heb je 2 delen:
Een voorbehouden deel en een vrij deel, elk exact de helft van de erfenis.
Met het vrije gedeelte mag men doen wat hij/zij wilt tijdens het leven.
Met het voorbehouden gedeelte niet, dit wordt verdeeld onder de partner (als die er is, hier dus niet) en de kinderen.

Met andere woorden: u krijgt sowieso de helft van de erfenis, met de rest kan uw ouder nu al bepalen wie deze zal krijgen.
Moest uw relatie met uw ouder zo slecht zijn dat deze nu al alles zou wegschenken, dan komt dit toch in de erfenis moest het overlijden binnen de 3 jaar zijn, en kan u dit dus opeisen.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 08 aug 2020 14:29

Als TS niets opeist kan het testament waarbij alles naar de kleinkinderen gaat zondermeer worden uitgevoerd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2020 20:53

@Blaatpraat: de termijn van 3 jaar die u vernoemt is een termijn uit het fiscaal recht (de fiscus houdt enkel rekening met schenkingen die niet ouder zijn dan 3 jaar).

Op burgerlijk vlak bestaat die termijn niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”