Vereffening niet-gebruikte vennootschap

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Vereffening niet-gebruikte vennootschap

#1 , 04 aug 2020 11:56

De situatie:

Ik heb 2 vennootschappen, 1 er van wordt niet meer gebruikt sinds 2017. Boekhouder raadde aan om deze vennootschap een tijdje te laten bestaan ten einde ze vrijwel kosteloos te laten vereffenen. In 2018 word ik zaakvoerder gemaakt, de mogelijkheid om die vennootschap na verloop van tijd kosteloos te vereffenen gaat blijkbaar enkel op als de zaakvoerder een natuurlijk persoon is.

In 2019 begin ik de vennootschapsbelasting van 2017 te betalen. Ik heb een slecht jaar dus dat gaat maar vrij moeizaam. In 2020 geraak ik uit de problemen om dan met de COVID-19 crisis zonder inkomsten te geraken, met alle gevolgen van dien.

Om een lang verhaal kort te houden, medio juli krijg ik van een GDW tot 31/07 om de laatste schijf van 1000 euro te betalen.Inkomsten de ik verwacht had worden uitgesteld tot de "volledige" oplevering van project waar ik tot dan toe aan het werken ben. Ik kan anders gezegd niet betalen.

Ik neem contact op met de fiscale bemiddelingsdienst , ik krijg het volgende als antwoord:
De openstaande aanslag betreft inkomsten over het jaar 2017. Thans is er nog een saldo verschuldigd van 1.066,20 EUR. Wanneer dit voor eind juli 2020 niet zou vereffend worden, blijkt uit mijn info een beslag op de roerende goederen van de vennootschap onafwendbaar aangezien de vennootschap reeds meerdere kansen (afbetalingsplannen) heeft gekregen om de schuld te vereffenen.

Indien de vennootschap geen activiteiten ontwikkelt en momenteel geen inkomsten heeft, lijkt mij een vereffening het meest aangewezen instrument als zij een eventuele dagvaarding in faling wil voorkomen en u niet persoonlijk aansprakelijk wil gesteld worden voor de schulden van de vennootschap.

Een nieuwe vraag tot uitstel geef ik weinig kans op slagen rekening houdende met het feit dat de invorderingsstrategie van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering inzake afbetalingsplannen bepaalt dat de belastingschuld binnen max. 12 maanden vanaf het ontstaan van de schuld (datum van verzending aanslagbiljet) volledig vereffend moet zijn. Die termijn is reeds ruime tijd overschreden.

Een administratieve schuldenregeling bij zware en structurele schuldenlast is de enige mogelijkheid die daarop een uitzondering kan maken. Evenwel zal een eventuele positieve beslissing afhangen in welke mate de vennootschap nog schulden heeft bij haar privé-schuldeisers. Bovendien biedt u ook geen enkel tijdsperspectief wanneer de schuld integraal en daadwerkelijk zal vereffend worden.
Mijn vraag:
  • Hoe start ik die vereffening op? En wat zijn de gevolgen?
  • Als een beslag onvermijdelijk is, kan ik dingen nodig voor het uitvoeren van mijn werk vrijwaren? Ik dacht dat dit voor een bedrag van 2000 euro of zo mogelijk was, maar...
Met het wegvallen van mijn inkomsten kan ik voorlopig niets aan mijn boekhouder vragen jammer genoeg.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding