Woonbonus

Ken Cuypers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woonbonus

#1 , 29 jul 2020 13:24

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht.

Nu hebben we beide nog een appartement met een hypothecaire lening dat verkocht wordt.

Nu is onze bedoeling om een pandwissel te doen met haar lening en dat haar lening op beide namen komt te staan.
Ik weet dat een pandwissel mogelijk is wanneer de verkoop van haar appartement en het huis dezelfde dag gebeurd.
Dit zouden ze kunnen regelen, dus dit is ok.

Mijn vraag is betreffende de woonbonus. Als we zo een constructie uitdokteren kunnen we dan beiden nog genieten van de woonbonus door haar lening?
Ik heb ergens gelezen dat dit kan als we ons registreren als wettelijk samenwonenden wat we sowieso al van plan waren.
Heeft hier iemand ervaring mee? Of weet iemand hoe dit juist zit?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 jul 2020 14:48

Zelfs als het dezelfde dag gebeurT, is het niet vanzelfsprekend dat haar lening op twee namen kan/zal gezet worden. Er zal mi. een nieuwe of minstens bijkomende lening moeten aangegaan worden. Zeker als je wil genieten van de woonbonus. En dat kan eigenlijk niet meer.
Informeer uw notaris en/of bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 30 jul 2020 09:14

Beste

Met de bank gaan praten. Het is niet voldoende om wettelijk samen te wonen. Er zal ook een 'solidarisatie' van het woonkrediet moeten gebeuren. betekent dat u als medeschuldenaar in kredietcontract opgenomen moet worden. Pas dan kan u genieten van fiscale aftrek van dat krediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”