Overdreven snelheid autostrade

satoshiwa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overdreven snelheid autostrade

#1 , 23 jul 2020 23:40

Beste lezer

Ring Antwerpen tijdens corona lockdown wanneer er geen auto of vrachtwagen te bespeuren was.
Ik dacht, eventjes alle PK's uit mijn wagen halen voor een halve minuut.
Gecorrigeerde snelheid 206kmh... max. 100 op ring (geen 120). Mobiele flitser..

Ik wacht al 4 maanden op een vervolgbrief (momenteel enkel aanvankelijk proces-verbaal).

- Enig idee wanneer ik een vervolgbrief kan verwachten, duurt dit altijd 4+ maanden?
- Wat is zowat de gemiddelde boete + aantal weken rijverbord voor deze stomiteit van 30seconden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 24 jul 2020 00:14

Kan nog even duren, wacht maar op de gerechtsbrief.

Wat u exact zal krijgen, kunnen we niet weten. Enkel de grenzen waartussen het zal liggen.

U zult een boete krijgen tussen de 80 en 4000 euro.
Deze bedragen moet u nog verhogen met de opdeciemen (momenteel is dit factor 8), alsook de bijdrage voor het slachtofferfonds (25 euro, ook opdeciemen erbij tellen).

Uw rijbewijs wordt minstens 8 dagen, maximaal 5 jaar, ingetrokken.

Wegens de hoge snelheid, acht ik de kans klein dat u de minimumstraf zal uitgesproken krijgen trouwens.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 aug 2020 21:38

Vrees er ook voor wordt politierechtbank
Normaal bij voldoende personeel kreeg u een motorrijder achter u en was het een OIRB.

En dan nog feit dat men ook uw strafblad zal bekijken voor voorgaande feiten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 aug 2020 10:01

Gecorrigeerde snelheid 206kmh... max. 100 op ring (geen 120). Mobiele flitser..

Ik wacht al 4 maanden op een vervolgbrief (momenteel enkel aanvankelijk proces-verbaal).
Dagvaarding kan wel even duren
Schrik niet als dat pas na een jaar is ...

- Wat is zowat de gemiddelde boete + aantal weken rijverbord voor deze stomiteit van 30seconden
Snelheid is dermate excessief dat hier geen "gemiddelde boete" of verwachte straf op te kleven is.
Er zijn er weinig die dergelijke fratsen uithalen ... al is er precies wel een piek sinds de corona-toestanden.

Straf zal sterk afhangen van de rechter in kwestie.

Maar verwacht het maar eerder richting of tegen de bovengrens, dan tegen de minima aan.

Overigens is het maximale rijverval ("rijverbod") geen 5 jaar, maar levenslang met 3 voorgaande veroordelingen in laatste 3 jaar ... als u hiervoor in aanmerking komt.
Art 38 §1.4° & laatste alinea
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1


Verwacht u ook maar aan herstelonderzoeken ( Art 38 §3 , link boven) om uw rijbewijs terug te krijgen
Theorie, praktijk, psychomedische tests

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 aug 2020 10:06

U zult een boete krijgen tussen de 80 en 4000 euro.
Deze bedragen moet u nog verhogen met de opdeciemen (momenteel is dit factor 8)
Die bedragen zijn met de opdeciemen al inbegrepen ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Art 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :



Gerechtskosten (enkel politierechtbank) en verplichte bijdragen bij veroordeling komen op zo'n 300 € daar bovenop.
Plus kosten herstelonderzoeken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”