leverancier software wijzigt eenzijdig licentiemodel

jdeprez
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

leverancier software wijzigt eenzijdig licentiemodel

#1 , 07 jul 2020 16:21

goede middag

ik koop in 2016 een softwarepakket om mijn boekhouding te doen, met een voor zover ik kan zien "oneindige" licentie.

om dit pakket (legaal) te kunnen gebruiken op een pc moet de leverancier een registratiecode aanmaken en doorsturen zodat het programma "gedeblokkeerd" is.

nu is het helaas zo dat met regelmaat van de klok die registratiecode (en dus de deblokkering) verloren gaat tgv een windows update.
de technische dienst van die leverancier heeft in het verleden reeds aangegeven dat dit een bug is(!!) in hun software.

nu heb ik het opnieuw voor, en ik krijg geen registratiecode niet meer want "ze hebben hun licentiemodel gewijzigd naar een jaarlijks abonnement", dat is dan 100 euro of eigenlijk beter 400 euro (ik rond even af).

los vh feit dat ik geen zin heb om 100 of 400 euro te betalen voor iets waar ik reeds voor betaald heb vind ik het pure diefstal om dit nog maar te durven. vragen voor iets waar ze zelf schuld aan hebben

kan dit zomaar ? en zo niet, hoe kan ik hier best verweer tegen aantekenen ?

ik moet mijn BTW straks indienen .... dus als dat niet lukt heb ik daar ook nog eens schade door :-(

alvast hartelijke dank voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 jul 2020 17:34

Als u nog steeds op papier heeft dat u een permanente licentie gekocht heeft voor de 2016-editie, heeft u hier recht op.
Ze kunnen u het recht op updates, support, onderhoud, noem maar op... afnemen, maar niet de toegang tot die specifieke versie.

Gewoon zoals u hier neergepend heeft, alles nogmaals neerpennen richting hun:
Zeggen dat u een permanente licentie heeft voor de 2016-versie.
Dat door een bug van hun kant deze licentie regelmatig vernieuwd dient te worden.
Dat u dus recht heeft op deze versie, geen interesse heeft in een abonnement (waarbij u dan het risico neemt dat indien de wetgeving wijzigt, u niet up-to-date bent), en omwille van die fout van hun vereist dat ze u een nieuwe code bezorgen.

Volgende stap: aangetekend versturen.
Stap daarna: rechtbank.

jdeprez
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2020 18:11

in het lang en het breed reeds via email gezegd, maar ze houden het been stijf, wss willen ze geen precedent tov al die andere mensen die ze zo in het zak hebben gezet :-(

zal dus moeten verdergaan vrees ik...

alvast dank voor de confirmatie

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 07 jul 2020 19:12

in het lang en het breed reeds via email gezegd, maar ze houden het been stijf, wss willen ze geen precedent tov al die andere mensen die ze zo in het zak hebben gezet :-(

zal dus moeten verdergaan vrees ik...

alvast dank voor de confirmatie
aangetekend in gebreke stellen en eventueel uw licht eens opsteken bij de economische inspectie

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 07 jul 2020 20:22

Toch voorzichtig zijn .

u hebt werkende software, met de windows-toestand van dat ogenblik. Hebt u ook hun ondubbelzinnige verbintenis dat ze de software zullen aanpassen aan de grilligheid van het stuurprogramma?
En een bug, dus een fout? Is dat niet eerder dat ze (bewust of niet) gewoon nagelaten hebben om voorzorgen te nemen voor- het -geval - dat ?

CityBird
Berichten: 792

#6 , 08 jul 2020 07:38

Inderdaad, in SW is niets eeuwig, eerder het omgekeerde. Vroeg of laat is het einde verhaal met jouw bestaande pakket. Ik begrijp best dat zoiets een wrang gevoel nalaat maar toch zou ik best een inschatting maken wat jouw kosten gaan zijn als je in de toekomst noodgedwongen het pakket moet vervangen tov meegaan in hun verhaal.

jdeprez
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2020 17:34

vroeg of laat is het idd einde verhaal met software, ben ik me zeer bewust van (zit zelf in de sector);

maar het probleem bestaat al sinds jaar en dag, en het is alsof ze morgen zeggen dat je geen nieuwe sleutel voor je deur krijgt omdat zij je liever een nieuw slot verkopen terwijl er in essentie niks mis mee is.

met de vorige versie van het pakket heb ik ongeveer van 1995 tot 2016 zonder problemen gewerkt, ik had nu idd graag hetzelfde gedaan, ik vraag niks nieuws, ik vraag niet speciaals, ik vraag gewoon dat ze me laten werken met waar ik voor betaald heb, trouwens nog altijd op de zelfde Windows 10 versie zo ongeveer (op de noodzakelijke windows patches na).

Moet toch kunnen ?

Terug naar “Handelspraktijken”