Samenwonen kotstudent en arbeider/bediende

Oussama
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen kotstudent en arbeider/bediende

#1 , 03 jul 2020 20:59

Hey!

Ik ben een student aan de Universiteit en zou volgend academiejaar graag willen huren met mijn vriendin. Ze woont op dit moment in Nederland en wilt graag in België komen wonen. Nu weet ik niet exact hoe men dit het voordeligst kunnen aanpakken sinds we allebei informatie te kort hebben. Kan er iemand ons helpen?

Kan ik een kot huren waar zij ook in mag verblijven als ze hier komt werken? Of heeft ze een domicilie adres nodig hier in België. Hoe zit het met de post bijvoorbeeld, als we allebei heel de huurperiode willen verblijven in het kot. Ik hoor graag meer, alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2020 10:32

Als vriendin naar BE komt wonen wordt ze hier ingeschreven (als EU onderdaan krijgt ze een EU identiteitskaart. haar RB blijft hetzelfde maar ze dient dat wel te laten registreren op de gemeente). Waar ze werkt heeft voor domicilie geen belang .(Voor belastingen kan dat wel anders zijn indien ze nog in NL blijft werken).
Op een 'kot' voor studenten wordt dikwijls een inschrijving van bewoners geweigerd wegens een student blijft op zijn oorspronkelijk adres wonen. In alle universiteitssteden volgt men ongeveer die regel.
Een appartement huren kan uiteraard ook zeker indien vriendin een vaste job heeft en contract op haar naam staat - als student een gewoon appartement huren is iets moeilijker.

Vraag het in elk geval na bij uw eigen sociale dienst van uw univ of hogeschool.
JurecaBE moderator

Reclame

Terug naar “Administratief recht”