Reclamebord zijgevel buren

KevinDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Reclamebord zijgevel buren

#1 , 03 jul 2020 17:35

Beste,

Wij kwamen vanmiddag thuis en zagen plots een reclamebord tegen de zijgevel van de buren.
Deze kan onmogelijk geplaatst worden zonder gebruik te maken van onze voortuin en oprit.
Onze overburen hebben dit ook effectief bevestigd.
Dit gaat om een betalend reclamebord van mediageuzen waarvoor onze buren een vergoeding krijgen.
Nu vragen we ons af of dit wel wettig is vermits zij helemaal geen last hebben van dit reclamebord en eigenlijk alle last bij ons komt te liggen.
Elke nieuwe reclameboodschap moet via onze voortuin geplaatst worden + het geeft een totaal ander beeld aan onze voortuin.
Heeft iemand hier meer kennis over?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 03 jul 2020 19:30

Ik weet niet of het ladderrecht van toepassing is vanwege het commerciële aspect van het bord?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 jul 2020 20:02

Tegenwoordig worden die dingen met een hoogtewerker geplaatst, evenals het hangen van de affiches. Wat je wel zal hebben zijn soms loskomende affiches bij sterke wind. En dat papier valt dan natuurlijk op uw grondstuk. Staat die muur op de scheidingslijn? Dan hangt die affiche boven uw grondstuk. Voor dergelijke affiches van 20 m² is er een bouwvergunning nodig. Kijk even na bij de gemeente of die er wel is.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 03 jul 2020 20:07

Ik weet niet of het ladderrecht van toepassing is vanwege het commerciële aspect van het bord?
Ik ben niet op de hoogte van een beperking als de werken voor beroepsdoeleinden dienen.

Misschien is een betere invalshoek de nood van een omgevingsvergunning. TS zegt hier niets van?

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 03 jul 2020 20:45

Zelfs al heeft de buur hiervoor een vergunning dan nog kan het mi niet want hij heeft een stuk van uw grond ingenomen. k Veronderstel dat het een muur op de perceelsgrens betreft. Ga eens langs bij stedebouw met de vraag. Mijn gok ik dat er verwijderd zal moeten worden daat t over de perceelsgrens komt.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2020 09:54

veel gemeenten hebben trouwens ook stedenbouwkundige verordeningen over dit soort zaken. In onze gemeente wordt zoiets al niet meer toegestaan op de gevel van een woning.

KevinDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jul 2020 12:50

Bedankt voor de reacties!
We hebben een mail verstuurd naar onze stad. Meer info volgt nog.

Mvg,
Kevin

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 06 jul 2020 20:47

Kans dat u van de gemeente de rekening krijgen want mogelijk hangt die reclame aan uw muur indien die muur gemeen is.
Hebben dat ook meegemaakt ..gemene muur dus van ons en bedrijf ernaast hing reclame - ons gebouw staat 5 meter meer achteruit op de nieuwe rooilijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”