Badkamer renovatie door bedrijf uit NL

Kerbal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Badkamer renovatie door bedrijf uit NL

#1 , 30 jun 2020 17:06

Beste forumleden,

Wij hebben een nieuwe badkamer besteld bij een firma in NL net over de grens.
Het is een volledige renovatie met alles inbegrepen.

Op de offerte staat dat de bij levering het volledige bedrag betaald moet worden. Buiten de extra werken gevraagd bij de onderaannemer.
Toen ik eerder opteerde om een voorschot te geven en het eindbedrag bij oplevering kreeg ik volgend antwoord.

Door een overeenkomst van bedrijven uit NL en de Belgische overheid mogen zij enkel 6% tarief geven als het bedrag volledig op voorhand wordt afgerekend. In ruil geven zij een garantie aan de klant dat de oplevering gebeurd zelfs als vb. de onderaannemer een been breekt zorgt de firma ervoor dat zij binen een redelijke termijn de badkamer opleveren (via een andere aannemer).
De verkoopster heeft dit nog voor mij op mail gezet.. maar ja, ik vind dit toch een beetje raar. Natuurlijk hebben zij hoe sneller hun geld, hoe liever, maar volgens Belgische richtlijnen niet helemaal correct. Dat zij zogezegd gebonden zijn aan 'hun afspraak met de Belgische overheid' lijkt mij twijfelachtig?

Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 30 jun 2020 17:10

BTW is een Europese wetgeving, daar gaan een Nederlands bedrijfje niet voor kunnen lobbyen bij de Belgische overheid. U moet een attest invullen waarin u verklaard dat de woning ouder dan 10 jaar is en uitsluitend privé wordt gebruikt. Betaling speelt hier geen enkele rol.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2020 19:18

https://financien.belgium.be/nl/zelfsta ... nnemers#q3

https://financien.belgium.be/nl/particu ... annemer#q1

Indien u een de aannemer een attest bezorgd over de ouderdom van uw woning = 6% BTW, is Belgische BTW van toepassing.



p.s. TOELICHTING
gegevens verstrekt op basis info TS
geplaatste links verduidelijking, info en weergave bronnen voor TS

Reclame

Terug naar “Aanneming”