Van bediende naar arbeider?

Lina_2020
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Van bediende naar arbeider?

#1 , 29 jun 2020 01:40

Tijdens mijn opzegtermijn wil mijn baas dat ik de functie van een arbeider ga overnemen, terwijl ik een bediende ben. Als verklaring krijgt ik te horen dat mijn functie niet meer bestaat door de Corona crisis. Mag de werkgever dat zomaar doen? Naar mijn idee is dit een eenzijdige contract wijziging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2020 11:02

Naar mijn idee is dit een eenzijdige contract wijziging.
je kan voor een wijziging van een essentieel bestanddeel de verbreking van de arbeidsovereenkomst vaststellen, maar dit is een enorm risico, zaak verliezen betaal jij een verbrekingsvergoeding plus gerechtskosten, en geen recht op een werkloosheidsuitkering
zelfs je de zaak wint, kan de rva dit nog aanzien als een beëndiging afhankelijk van je wil

best naar de juridische dienst van je vakbond gaan

wet 3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen.......................;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”