Arbeidsongeschiktheidsuitkering: voorwaarden

mdo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidsongeschiktheidsuitkering: voorwaarden

#1 , 10 jun 2020 12:19

Ik ben vandaag arbeidsongeschikt erkend door de mutualiteit en vraag me nu af of ik recht ga hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Op de website van de overheid (RIZIV) lees ik het volgende:

U hebt pas recht op een uitkering als:

u een wachttijd hebt doorlopen van 12 maanden
en
u een voltijdse werknemer of een werkloze bent: dan moet u 180 dagen gewerkt hebben tijdens deze 12 maanden. Een aantal dagen tellen ook mee als gewerkte dagen, waaronder dagen van gecontroleerde werkloosheid, dagen van jaarlijkse vakantie of dagen van inhaalrust.
Dagen van arbeidsongeschiktheid tellen nooit mee als gewerkte dagen.
Een werknemer moet ook voldoende socialezekerheidsbijdragen betaald hebben.


Ik was de voorbije 12 maanden voltijds werknemer (met uitzondering van één maand). Bij mijn berekening van het aantal gewerkte dagen 12 maanden voorafgaand aan de erkenning van de arbeidsongeschiktheid, kom ik op 168 dagen uit (optelsom van effectief gewerkte dagen, opgenomen jaarlijkse vakantiedagen en ziektedagen met gewaarborgd loon). Ik was in deze periode vijf maanden in ziekteverlof, waarvan vier maanden met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dewelke dus niet meetellen.

Ben ik juist in mijn redenering dat ziektedagen met een gewaarborgd loon meetellen als gewerkte dagen? Uiteraard is 168 dagen dan nog steeds niet voldoende. Hoe zit het echter met de officiële feestdagen en jaarlijkse vakantiedagen die nog niet waren opgenomen (maar wel reeds uitbetaald na verlaten job)? Indien deze meetellen, kom ik boven 180 gewerkte dagen uit.

Daarnaast heb ik ergens gelezen dat een voltijdse werknemer beschouwd kan worden als iemand die zes dagen per week werkt. Indien dit correct is, zal ik ook boven 180 gewerkte dagen uitkomen.

Indien iemand mij met bovenstaande vragen kan helpen, zou ik dit ten zeerste appreciëren.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding