Verkeer

Batuhan
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Verkeer

#1 , 30 mei 2020 17:45

Mag je door het bord ( militair domein) rijden metde auto? Der stond niks van verboden toegang bij het bord. Vraagske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2020 18:29

Nee, je mag zo een bord niet voorbijrijden (of voorbijgaan).
Maar dat staat niet in het verkeersreglement, om de eenvoudige reden dat dat reglement enkel geldt op de openbare weg. En een militair domein is geen openbare weg. Militair domein betreden is verboden, maar dat wordt dus geregeld in andere wetgeving. Het is ook levensgevaarlijk.

De militaire overheid mag dan ook de borden plaatsen waarvan zij denkt dat die nuttig zijn.

Je kan ook merken dat "het leger" niet onderworpen is aan de lokale taalwetgeving. Rond een kazerne die gelegen is in een ééntalige gemeente zal je dikwijls borden zien in beide landstalen. Dat is perfect geldig, omdat ook daar andere taalwetgeving geldt.

En dat militaire voertuigen geen nummerplaat hebben, moet je ook al gezien hebben. Toch rijden ze op de openbare weg Het leger geeft hen een eigen nummerplaat (met enkel cijfers).

Batuhan
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2020 18:44

Er stond gewoon een bord "militaire domein" autos waren aan het rijden gewoon en waren ook huizen ,fietsers ben er ookdoorgereden ma nu vraag ik me de vraag kan ik iets ontvangen inde brievenbus? Boete ofzo..?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 30 mei 2020 20:18

Kan u even een link van Google maps sturen waar dit was?
In bv Brasschaat zijn er stukken militair domein waar je wel door mag en sommige stukken niet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 mei 2020 22:22

Mag je door het bord ( militair domein) rijden metde auto? Der stond niks van verboden toegang bij het bord. Vraagske
Hangt er van af welke borden er staan ...

Als je van Leopoldsburg naar Hechtel rijdt, rij je ook door militair domein

Staan geen borden die de doorgang verbieden (lijkt gewoon een openbare weg als een andere)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 mei 2020 10:18

Maar verlaat die weg niet. Ben ooit even gestopt, om een GSM oproep te beantwoorden ,op een parking naast die weg, waar op dat moment al andere militaire voertuigen stonden. Na amper 5 minuten stond er een MP (Militaire politie) naast mijn voertuig, met het bevel onmiddellijk te vertrekken. Ook eens voorgehad ten tijde van de CCC aanslagen. Was even gestopt om mijn boterhammen op te eten op een middag in de buurt van de basis van Casteau (Navo) Binnen de 3 minuten had ik 2 jeeps van de Amerikaanse MP pal voor en achter mijn auto staan, zodat ik geen cm meer voor of achteruit kon. Toen ik wilde uitstappen om uitleg te vragen, stapten zij ook uit, met getrokken pistool, en zegden me (in het Engels) dat ik moest blijven zitten en wachten op de rijkswacht. Dat was omdat ze geen burgers konden verbaliseren of aanhouden). Na minstens 30 minuten komt daar een Rijkswachter aan, gedetacheerd bij de Navo, die me ondervraagt, mijn papieren nakijkt en ook mijn fototoestel, dat in de wagen lag, grondig onderzoekt. Daarna mocht ik beschikken en onmiddellijk de plaats verlaten. Ik had per toeval een wegeltje uitgekozen om te stoppen dat al op militair gebied lag, maar had het bord niet gezien.
NB: Heb zelf mijn legerdienst gedaan mij de militaire politie. En had de papieren om dat te bewijzen bij me, maar dat heeft niet veel geholpen.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 31 mei 2020 12:40

En ... wat veel mensen niet weten wegens geen legerdienst meer gedaan.. bij betreden van het effectief militair domein kan het mogelijk zijn dat militairen mogen schieten.
Tijdens mijn legerdienst moesten we in stad X een schip bewaken in de haven. we hadden instructie om niemand door te laten en indien men toch doorkwam patroonhouder uit linker zak te halen kleefband eraf te trekken - patroonhouder in FAL geweer te bevestigen - wachtwoord te roepen en dan het juiste antwoord krijgen - nogmaals te roepen halt of ik schiet in de drie landstalen - geweer te wapenen - dan te richten en te vuren...
Samen met milicien onderofficier had ik het genoegen een machinepistool te 'mogen gebruiken' nl de beroemde en geweldig accurate Vigneron https://en.wikipedia.org/wiki/Vigneron_submachine_gun. Gelukkig is er die dag en nacht niets gebeurd. Niemand heeft in zijn voet of zo geschoten. 8_)

Batuhan
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mei 2020 13:07

Het was in Leopoldsburg ,er waren geen militaire voertuigen ofzo en ook geen MP waren paar autos gewoon door aanhet rijden , fietsers ,wandelende mensen,.. meerniet eigelijk stond gewoon een bordje militair domein thats it

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2020 19:51

Het staat in het Strafwetboek (om het wat leesbaarder te maken heb ik er wat blanco lijnen tussengevoegd):

Art. 120ter. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig tot honderd euro wordt gestraft :
2° Hij die, zonder verlof,

hetzij de bekledingen of de glooiingen van de versterkingen,

hetzij de muren, afsluitingen, hekken, omheiningen, hagen of andere omschuttingen die zich bevinden op militaire terreinen, beklimt of overschrijdt,

of een fort of een van de andere in artikel 120bis, 1°, bedoelde inrichtingen betreedt.


En in artikel 120bis, 1° staat deze opsomming:

hetzij (…) een fort of enig verdedigingswerk, een post, een schip van de Staat of een schip door de Staat opgeëist of bevracht, een militaire, zeevaart- of luchtvaartinrichting, een militair depot, magazijn of park,

hetzij tot een werkhuis, een werkplaats of een laboratorium waar werken in verband met de verdediging van het grondgebied voor de Staat worden uitgevoerd;

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 jun 2020 16:16

Het was in Leopoldsburg ,er waren geen militaire voertuigen ofzo en ook geen MP waren paar autos gewoon door aanhet rijden , fietsers ,wandelende mensen,.. meerniet eigelijk stond gewoon een bordje militair domein thats it
Geen Afbeelding en/of Afbeelding erbij :?:


Dan was het vermoedelijk gewoon een melding dat het eigenlijk om militair domein gaat

Er is dan geen verbod om op die weg te gaan, maar er gelden wél andere regels (zie archaïsche bepalingen boven bvb) eens je van de weg af gaat ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”