Handelszaak gebruikt zonder toestemming bouwgrond als parking

ruvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Handelszaak gebruikt zonder toestemming bouwgrond als parking

#1 , 28 mei 2020 18:11

Beste,

Zonet biechtte mijn grootvader op dat een bouwgrond die hij in zijn bezit heeft al meer dan 15 jaar voor een deel (dat tegen de openbare weg aan ligt) als parking ingenomen wordt door een handelszaak. Hij heeft reeds meerdere keren, zowel schriftelijk als mondeling, geprobeerd om tot een overeenkomst te komen met de eigenaar van de handelszaak. Zij zijn echter niet bereid om iets in ruil te geven voor de grond die ze al die tijd al gebruikt hebben. Ze bieden tevens op diezelfde grond tweedehands auto's te koop aan. Ik vind hun gedrag echt een brug te ver gaan.

Het is zelfs zo ver gekomen dat zij kiezels hebben laten storten op zijn grond om auto's 'comfortabeler te laten parkeren'. Hij durft niet tegen de eigenaars in te gaan, hoewel dit natuurlijk volledig zijn recht is. Ik ben het beu dat deze handelaar al zo lang misbruik maakt van de goedheid van mijn grootvader. Daarom dat ik hem aan zou willen raden om juridische stappen te ondernemen. Ik ben echt voorstander voor onderlinge conversatie, maar hij heeft dat al meerdere keren geprobeerd en daar werd niet op in gegaan. Voor die juridische stappen heb ik echter nog enkele vragen:

- is het mogelijk om formeel een vergoeding te vragen (desnoods eisen) voor de voorbije 15 jaar waarin zij zonder toestemming hun klanten intensief gebruik hebben laten maken van de grond?
- zijn er juridisch mogelijkheden om tegen het verkopen van auto's in te gaan en heeft hij ook wat dat betreft recht op een vergoeding?
- is het mogelijk om ze te verplichten om maandelijks of jaarlijks een bedrag te laten betalen in de toekomst?
- kunnen zij verplicht worden om de kiezels die ze nu liggen hebben op zijn grond te verwijderen indien het niet tot een overeenkomst komt?

Als ik zie wat hij al die jaren al betaald heeft aan gemeentetaks en welke moeite hij er al in gestoken heeft om de overige grond netjes te houden, vind ik het echt schandalig hoe de handelaars misbruik van zijn goedheid hebben gemaakt. Hij is te timide om tegen de handelaars in te gaan. Ik vind dat dit moet stoppen, zo snel mogelijk.

Heel erg bedankt voor alle hulp en mogelijke oplossingen, zowel in naam van mezelf als van mijn grootvader.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 mei 2020 18:35

Onmiddellijk doen ophouden

Aanleg parking zonder omgevingsvergunning ("bouwvergunning") is ook een stedenbouwkundige inbreuk, waarvoor de eigenaar - uw grootvader dus- verantwoordelijk gesteld kan worden.
Dat hij dit "gratis" laat gebruiken, gelooft niemand


Te lang niet optreden kan er zelfs toe leiden dat hij zijn grond kwijt is ...
Ik zou niet leuteren over enige vergoeding, maar misbruik vooral doen stoppen.

Wat is "langer dan 15 jaar" :?:

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 28 mei 2020 19:16

Doen wat Inazuma heeft geschreven.
U kan uzelf als lasthebber opgeven. Had indertijd gewoon op een blad tekst van nicht die mij als lasthebber aanstelde ... ik vertegenwoordigde haar dus in alle zaken zowel financieel als in de VME's (ipv eigenaar) als bij verkoop van de appartementen.

Bij moeder schreef ik de stoute firma's en mensen aan die zaken deden tgo moeder die niet konden. Firma's hebben netjes de gelden terugbetaald.
https://www.law.kuleuven.be/personal/ms ... geving.pdf

Zowel de wagens als de keitjes moeten weggehaald worden .. doe dit met een aangetekend schrijven. Dat kan uw grootvader nog tekenen voor gelezen en goedgekeurd . AS aan maatschappelijke zetel van firma en ook aan zaakvoerder.
Via http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/ kan men die gegevens opzoeken.

Daarna grond afsluiten ... want inderdaad grootvader is aansprakelijk ook voor sluikstort - olielekken in ondergrond enz enz.
Neem voor de brief de nodige (veel foto's --- zeker alle nummerplaten mee fotograferen).

Reclame

ruvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2020 19:36

Beste allemaal,


Bedankt voor de reactie. Met de hand op het hart, hij heeft er nooit iets voor gekregen, geen eurocent. Ook niet in het zwart. Klinkt te naïef om waar te zijn, maar het is echt zo, hij heeft zich er in het verleden gewoon veel te weinig mee bezig gehouden. Hij bezit nog andere gronden die hij wel verhuurt aan landbouwers, dit is een van de enige gronden die niet verhuurd worden. Omdat hij op het einde van de rit dankzij het ander verhuur er winst op na houdt, vond hij het niet nodig om dieper in te gaan en ‘ambetant te doen’ bij de handelszaak. In mijn ogen is dit een totaal verkeerde inschatting die hij maakte en ik heb hem dat ook duidelijk gemaakt.

De handelszaak bevindt zich al meer dan 30 jaar op die plaats, volgens mijn grootvader hebben zij minstens 15 jaar van die grond gebruik gemaakt maar dit zou dus even goed al 30 jaar kunnen zijn.

Dus, als ik het goed begrijp, is het mogelijk om een vergoeding voor de voorbije jaren te eisen en is het zeker nodig om zo snel mogelijk de grond af te sluiten. Dan rest me nog enkel de vraag of we hen kunnen verplichten om de kiezeltjes weg te halen.

Nogmaals, heel erg bedankt voor de hulp en de reactie.

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 28 mei 2020 20:23

Moest de rest niet werken …
Huur voor een kleine week een 3 tons kraan en zet die op de grond en begin met een putteke van 4 meter lang een 3 tal meter breed en een klein 40 cm diep ( niet dieper gaan !! want dan is het omgevingsvergunning)
en dan stoppen, kraan een dagje of 2 laten staan. Ze zullen wel afkomen om te horen wat de bedoeling is.

Dit gedaan in nagenoeg de zelfde omstandigheden enkel omdat we daar voor werken wel moesten uitgraven. Een auto die maar niet werd weggehaald na verschillende verwittigingen en pogingen van armoe op een ' eilandje ' gezet. Nog geen 10 minuten later stond de eigenaar van zenne takker te maken en auto was weg.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2020 09:00

Ik moet spontaan denken aan dit filmpje dat deze week opdook; https://www.facebook.com/watch/?v=260660478628014

(niet dat ik mensen op gedachten wil brengen he, opzettelijk schade aanbrengen aan een ander zijn eigendom is geen goed plan :P)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”