Hallo,
Ik kreeg deze morgen ekele brieven (allemaal dezelfde, voor verschillende bestellingen) binnen van een in Nederland gevestigde sterke drank webshop met het volgende:
"Wij schrijven u omdat de Belgische Belastingsdienst heeft geconstateerd dat de afhandeling van accijnzen niet conform de Belgische wetgeving is geschied.
...
Bij verkopen aan Belgie dienen door u, als ontvanger, de accijnzen op de door u bestelde producten te worden aagegeven en voldaan aan de Belgische Douane. Uit onze administratie is gebleken dat bij uw bestelling de accijns-aangifte niet heeft plaatsgevonden. *Webshop* is genoodzaakt om bij alle bestellingen waar dit niet is gebeurd inzage te geven in de NAW-gegevens en de Belgische accijnzen alsnog af te dragen. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Belgische Belastingsdienst om alle verzuimen ineens te kunnen indienen."
Hierna staan er mijn bestellingsgegevens, hoeveel ik moet betalen (bijna 30% op mijn aankoopbedrag) en dat ik hiervoor 14 dagen heb.
Dit zijn aankopen van een jaar geleden en zijn online besteld in Nederland en naar mij in Belgie gestuurd. (Ik betaalde de factuur en hierop staat totaalprijs, BE hoog 21% en verzendkosten)
Is dit mijn verantwoordelijkheid dit te betalen, en moet ik dit nu betalen? Ze vragen mij naar hun rekening te storten, niet naar de Belgische Douane. Ik ging er vanuit dat als ik in Europa iets koop, dit allemaal correct gebeurt en ik geen extra kosten meer moet betalen.
In deze brochure (https://financien.belgium.be/sites/defa ... QmksorrnGE), puntje 2.1.1.1, lijkt het mij hun verantwoordelijkheid
Alvast bedankt!