Afdracht van accijns

farleon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afdracht van accijns

#1 , 26 mei 2020 16:15

Hallo,

Ik kreeg deze morgen ekele brieven (allemaal dezelfde, voor verschillende bestellingen) binnen van een in Nederland gevestigde sterke drank webshop met het volgende:

"Wij schrijven u omdat de Belgische Belastingsdienst heeft geconstateerd dat de afhandeling van accijnzen niet conform de Belgische wetgeving is geschied.
...
Bij verkopen aan Belgie dienen door u, als ontvanger, de accijnzen op de door u bestelde producten te worden aagegeven en voldaan aan de Belgische Douane. Uit onze administratie is gebleken dat bij uw bestelling de accijns-aangifte niet heeft plaatsgevonden. *Webshop* is genoodzaakt om bij alle bestellingen waar dit niet is gebeurd inzage te geven in de NAW-gegevens en de Belgische accijnzen alsnog af te dragen. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Belgische Belastingsdienst om alle verzuimen ineens te kunnen indienen."

Hierna staan er mijn bestellingsgegevens, hoeveel ik moet betalen (bijna 30% op mijn aankoopbedrag) en dat ik hiervoor 14 dagen heb.

Dit zijn aankopen van een jaar geleden en zijn online besteld in Nederland en naar mij in Belgie gestuurd. (Ik betaalde de factuur en hierop staat totaalprijs, BE hoog 21% en verzendkosten)

Is dit mijn verantwoordelijkheid dit te betalen, en moet ik dit nu betalen? Ze vragen mij naar hun rekening te storten, niet naar de Belgische Douane. Ik ging er vanuit dat als ik in Europa iets koop, dit allemaal correct gebeurt en ik geen extra kosten meer moet betalen.
In deze brochure (https://financien.belgium.be/sites/defa ... QmksorrnGE), puntje 2.1.1.1, lijkt het mij hun verantwoordelijkheid

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 26 mei 2020 18:16

Bent u particulier of handelaar? Over hoeveel flessen gaat het?

farleon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2020 18:18

Ik ben particulier, per bestelling ongeveer 5 flessen. In totaal denk ik een 30-tal flessen over de loop van een jaar

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 26 mei 2020 19:14

Voor alcohol en alcoholhoudende dranken zijn geen rechten verschuldigd in België wanneer u, als particulier, deze dranken aankoopt via een webwinkel gevestigd in een andere EU-lidstaat en u deze zelf vervoert vanuit de andere EU-lidstaat. Deze situatie is evenwel niet echt de bedoeling van een aankoop op internet.
Als de verkoper van de webwinkel in de andere EU-lidstaat echter de alcohol en alcoholhoudende dranken vanuit de andere EU-lidstaat naar u, als particulier, vervoert, spreken we van een “verkoop op afstand”. De accijnzen, verpakkingsheffing en btw zijn verschuldigd op het ogenblik van levering van de goederen in België.
In principe is de buitenlandse verkoper die het vervoer naar u, als particulier, regelt of zijn Belgische fiscaal vertegenwoordiger gehouden de voornoemde accijnzen, verpakkingsheffing en btw te voldoen. Indien deze personen dat echter nalaten, kan u, als geadresseerde, uiteindelijk verplicht worden de Belgische rechten te betalen.

Bron: https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ten/faq#q7

Ik maak hieruit dat de douane wel de rechten bij u kan vorderen, maar de leverancier niet.

farleon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2020 19:28

Ik ga er dan vanuit dat ik van de Belgische belastingsdienst iets ga horen (aangezien zij de ontvanger van de accijns zijn, zouden zij mij moeten verplichten?)

Kan deze webwinkel mij nu echt zomaar sturen "Wij hebben een accijns niet betaald, dus nu moet je ons 1 jaar na je aankoop nog extra betalen." Moet ik hen op hun woord geloven dat ze die accijns nu wel gaan betalen? Ik geloofde hen bij de aankoop ook al (toen op mijn factuur BE btw stond!)
Edit: Blijkbaar kan ze dat dus niet en moet de douane dit vorderen. Ik wacht dan met betaling tot ik via echte officiele kanalen iets te horen krijg.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”