overeenkomst bij kopen auto samen met partner waarmee je niet wettelijk samenwoont

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

overeenkomst bij kopen auto samen met partner waarmee je niet wettelijk samenwoont

#1 , 25 mei 2020 12:13

Beste,
Ik ben samen met iemand sedert paar jaar. Maar ons adres staat nog elk apart. En op “papier” zijn wij dus vreemden.
We hebben samen een andere auto gekocht die we deze week gaan hebben.

Ikzelf heb mijn huidige auto (Berlingo) verkocht aan 5.800€.
Andere auto (Ford) hebben we aan 10.000€ gekocht.

Ik zal die 5.800€ investeren in de andere auto (Ford) die we kopen.
De rest van het bedrag zal de vader van mijn partner ons lenen. Hij zal 4.800€ lenen aans ons, de taks van de auto leent hij ook mee, en dan is dat een gemakkelijk bedrag van 200€ per maand gedurende 2 jaar dat we moeten terugbetalen.
Voor die lening van 4.800€ heb ik al document opgemaakt om te laten ondertekenen door de 4 personen (mijzelf, mijn partner, vader van mijn partner en vrouw van vader van mijn partner) . Dus dat is al sluitend volgens mij.

Maar zowel mijn partner als ikzelf hebben al met onze kop tegen de muur gelopen bij scheiding. Dus wij willen op papier zetten wie wat betaald en wat als we uit elkaar gaan of als er iemand van ons komt te overlijden.
Kunnen wij tussen ons een document opstellen?
En wat moet er dan in?
Dus ik wil een document opmaken tussen mijzelf A en mijn partner B (los van de lening tussen vader B, zijn vrouw enerzijds en B en ikzelf anderzijds)

Ik zou het zo opstellen zoals in tekst hieronder. Ik denk dat dit alle mogelijke situaties wel omvat? Maar is dit rechtsgeldig? Of moet ik daar nog iets opzetten. Of klopt mijn logica over hoe de verdeling moet gebeuren per scenario? Als ik ergens foutzit over hoe ik denk dat verdeling moet gebeuren. Kunt u mij dit laten weten aub.

Hartelijk dank alvast.
Met vriendelijke groeten,

ZO ZOU IK HET DUS OPSTELLEN EN LATEN AFTEKENEN DOOR BEIDE PARTIJEN : A (MEZELF) EN B (MIJN PARTNER)
OVEREENKOMST TUSSEN
Mevrouw A + adres Houthulst en
De heer B + adres
Wordt overeengekomen wat volgt:
De ondergetekenden A en B bevestigen dat de personenwagen Ford Tourneo grand connect op 26/05/2020 werd aangekocht.
Het aankoopbedrag voor deze wagen bedraagt 10.000€.
Van dit bedrag heeft A 5.800€ uit haar kapitaal ingebracht.
Daarnaast werd er een lening van 4.800€ afgesloten. Deze lening werd afgesloten bij G en D. (vader van B en zijn vrouw).
Het betreft een lening zonder rente.
Op deze manier komt dit op een totaal bedrag van 10.600€. Dit bedrag is om de auto te betalen (10.000€) en de inschrijvingstaks en taks.
De auto (Ford) wordt ingeschreven op naam van A.
De lening van 4.800€ wordt door A en B samen afbetaald. Dit door 200€ per maand terug te betalen. De eerste vervaldatum voor dit maandelijks bedrag is 10/06/2020 en de laatste vervaldatum is 10/05/2022.
Hierbij wordt volgende afgesproken tussen
mevrouw A en de heer B:
1. Indien 1 van beide komt te overlijden
- Indien A komt te overlijden, dan wordt de auto
eigendom van B.
Alsook de restsom van de lening van 4.800€ is ten laste voor B
- Indien B komt te overlijden, dan blijft de auto
eigendom van A.
Alsook de restsom van de lening van 4.800€ is ten laste voor A.

2. Indien mevrouw A en de heer B uit elkaar gaan
- Aandeel A in de auto =
5.800€ + (reeds afbetaald deel lening / 2)
- Aandeel B in de auto =
(reeds afbetaald deel lening / 2)
2a) Indien A auto als haar eigendom houdt:
uit te betalen door A aan B:
Aandeel B /10.000 x restwaarde auto op datum uit elkaar
gaan.
2b) Indien B auto als zijn eigendom houdt:
uit te betalen door B aan A:
Aandeel A /10.000 x restwaarde auto op datum uit elkaar
gaan.

3. Indien het voertuig Ford Tourneo grand connect verkocht wordt
- Aandeel A in de auto =
5.800€ + (reeds afbetaald deel lening / 2)
- Aandeel B in de auto =
(reeds afbetaald deel lening / 2)
Bedrag dat A krijgt bij verkoop:
Aandeel A / 10.000 x verkoopsprijs auto
Bedrag dat B krijgt bij verkoop:
Aandeel B / 10.000 x verkoopsprijs auto
Opgemaakt te x op 26/05/2020 in 2 exemplaren. Elke partij erkent zijn originele exemplaar ontvangen te hebben.

De heer B Mevrouw A









De overeenkomst moet steeds de handtekening van beide partijen, voorafgegaan door de vermelding ‘gelezen en goedgekeurd', bevatten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 mei 2020 13:46

U kan enkel bij testament wijzigen waarnaar goederen gaan bij overlijden, indien dat zoals hier afwijkt van de wettelijke regeling inzake erfgenamen.

Maar dit is geen testament ...

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 13:52

Beste,
dank alvast voor uw reactie. Dus het gedeelte bij overlijden kunnen we niet via een document tussen ons op die manier.
En voor de andere situaties?
Indien we uit elkaar gaan ..
Of indien we de auto (ford) verkopen?
Is dit dan een geldig document?

En in geval van overlijden. Laat ons zeggen: ik kom te overlijden. Kunnen we dan aan de hand van dit document dan ook niet aantonen dat mijn partner heeft geholpen om de lening af te betalen?
Dus blijft dat deel dan niet zowiezo van partner.
Of als ik kom te overlijden, dan zou de auto eigenlijk geërfd worden aan mijn familie. Maar als mijn familie akkoord gaat dat mijn partner auto blijft houden zonder geld hiervoor te vragen? Dan gaat dit ook hoop ik toch?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2020 15:51


Ik ben samen met iemand sedert paar jaar. Maar ons adres staat nog elk apart. En op “papier” zijn wij dus vreemden.
als jullie samenwonen en adres apart staat, is het domiciliefraude, dan zou je best een nickname gebruiken ipv uw eigen naam
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2020 17:42

Maar je mag toch een auto kopen met iemand waarmee je niet samen woont dacht ik?
wij kunnen ook als vrienden of als familie toch samen auto kopen en dan zeggen dat ieder de auto mag gebruiken?
dus ik zie daarvan het probleem niet in.
het is gewoon best van op papier te zetten: moest je dan als koppel, als vrienden, als familie die samen een auto koopt.
Hoe dat je dan kan aantonen wat het aandeel van elk was en hoe je de verdeling dan regelt zonder dat er discussie kan zijn.
dus als wij zoals in mijn voorbeeld dan dat zo op papier zetten is dat dan geldig?

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 25 mei 2020 18:00

Eerste bewijs van eigendom wordt geleverd door factuur en wie betaald heeft. Inschrijving is geen bewijs van eigendom.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 mei 2020 18:39

Maar je mag toch een auto kopen met iemand waarmee je niet samen woont dacht ik?
wij kunnen ook als vrienden of als familie toch samen auto kopen en dan zeggen dat ieder de auto mag gebruiken?
dus ik zie daarvan het probleem niet in.
Mag allemaal
Probleem is als 1 vd 2 niet betaalt (ook niet voorzien in uw "waardebepaling"), of er een haar in de boter komt, of de auto crasht ...

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mei 2020 10:33

Wat stelt u dan voor?
Ik zou vooral al willen aantonen dat ikzelf er 5.800€ heb ingestopt uit mijn geld.
en dat ik maandelijks helft van de lening help afbetalen.
wij zijn nieuw samengesteld gezin en zowel mijn partner als ik hebben al goed met onze kop tegen de muur gelopen bij scheiding. Ik heb mijn best mogen doen na mijn scheiding om nog wat over te houden. Mijn ex is met veel meer dan ikzelf gaan lopen. Ik heb me nog mogen weren om zelf nog iets over te houden. Dus dat wil ik mijzelf en mijn kinderen nooit meer aandoen om door zo een financiële periode te gaan.
Dus ik zou graag willen aantonen wat mijn aandeel is in de auto. Maar dan graag een document dat bindend en sluitend is.
Natuurlijk hoop ik dat we samen blijven en dat dit document nooit zal moeten worden gebruikt. Dat was ook de reden dat ik dat deel erin wilde zetten van als iemand komt te overlijden. dus ook als ikzelf kom te overlijden dat ik eigenlijk wil dat de auto dan voor mijn partner is en niet voor mijn familie.
Maar dat deel lukt blijkbaar enkel met testament. Dus dat lukt niet.
Maar dan is mijn vraag: als ik de andere delen in het document laat staan is dat dan rechtsgeldig moesten we uit elkaar gaan (wat hopelijk dus nooit voorkomt, maar je weet nooit é).
ik kan wel nog aanpassen clausule erbij zetten: dat als er 1 van de 2 niet meer betaald, dat het aandeel auto van de andere die wel betaalde, of deel van ander meebetaalde dan bij zijn aandeel auto komt.
Maar indien de auto crasht wordt het wel moeilijk zeker? Moest ik nu de auto alleen kopen en hij crasht. Dan is het uiteindelijk ook miserie zeker? De miserie is dan even groot of dat je hem samen koopt. Wat wij wel gedaan hebben is omnium verzekering genomen, dus dat helpt al. Maar ik denk dat dit moeilijk in overeenkomst op te nemen is...
Kan er iemand mij zeggen wat ik beste doe uiteindelijk aub?
Hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 22 jun 2020 20:40

Tja en zal u naar de rechtbank moeten om dat allemaal af te dwingen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 jun 2020 08:54

Een vraagje buiten dit topic; Waarom wonen jullie niet wettelijk samen? Dat is enkel maar om problemen vragen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”