Burenoverlast gebruik plat dak

Stef32
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burenoverlast gebruik plat dak

#1 , 21 mei 2020 22:24

Ik woon in een rijwoning. Mijn woning heeft net zoals mijn naaste buur, en de meeste woningen in het straat, een achterbouw. 1 van mijn buren gebruikt echter zijn plat dak, op deze achterbouw, als terras inclusief bbq. Omdat mijn slaapkamer , 1 verdiep hoger ,slechts 4m van de locatie van hun plat dak aanwezig is, is dit zeer storend, zelfs als ze uitsluitend praten. Daarnaast is er vanuit de hoek van hun dak inkijk mogelijk in onze slaapkamer. Er zijn geen andere buren, die hun plat dak als terras gebruiken. Mag dit zomaar ? Wat zijn mijn rechten? Mvg stef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 mei 2020 22:26

En wat kunnen die in uw slaapkamer zien... staan toch enkele meters lager?

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 22 mei 2020 10:28

Een plat dak gebruiken als dakterras is vergunning plichtig. Meer nog, er moet zelfs nagegaan worden of dit dak wel voorzien is om deze extra belasting kan dragen.

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 22 mei 2020 20:26

Een plat dak gebruiken als dakterras is vergunning plichtig. Meer nog, er moet zelfs nagegaan worden of dit dak wel voorzien is om deze extra belasting kan dragen.
Ik denk dat er in dit geval geen constructies zijn aangebracht, de dienst kan dus niets vaststellen.

De buurman mag het dak gebruiken zoals hij dat zelf wil, is een deel van zijn eigendomsrecht. Het burgerlijk wetboek voorziet wel dat de buur geen burenhinder mag veroorzaken.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2020 09:38

Het gebruik als dakterras is niet louter aan te tonen door het aanbrengen van constructies, ook het plaatsen van tuinmeubelen, een bbq en dergelijke kan aangevoerd worden bij het vaststellen door de politie. De politie zal dan vaststellen dat er een inbreuk tegen de stedenbouwkundige wetgeving gebeurt. De gemeente kan daar vervolgens tegen optreden, of niet..
U kan ook steeds via de vrederechter passeren, die zijn hier ook voor bevoegd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”