Overlast vogels

Iceman87
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Overlast vogels

#1 , 06 apr 2020 08:57

Goedemorgen,

Situatieschets:

Wij zitten in onze straat met een iet wat "vervelende" situatie, zoals zoveel straten hebben wij bomen staan. In een paar bomen (2-3) komen een groep vogels telkens zitten om te overnachten, het probleem stelt zich echter altijd 's morgens vroeg wanneer de beestjes weg vliegen. Hierbij laten zij al hun ontlasting los en dit maakt dat in een straal van 3-4 huizen alles onder de vogel poep hangt. Als ik zou schatten denk ik toch gemakkelijk een kleine 1m² aan vogel poep op de grond. Als er auto's staan hangen deze ook volledig vol tot het degoutante toe.

Ondernomen stappen:

ik heb de gemeente hier reeds over aangesproken met foto's erbij en erop gewezen dat dit zeer onhygiënische situatie's zijn gezien het feit dat er hier enorm veel kinderen rond lopen en op straat spelen, ook als de auto's vol hangen en mijn kinderen willen instappen de deurklinken en deur zelf onmogelijk door hen kunnen geopend worden omdat ze dan gewoon vol in de poep pakken. --> helaas krijg ik van de gemeente een simpel antwoord dat ze normaal op deze dieren mogen jagen maar dat dit praktisch gezien onmogelijk is.

Mijn vraag:

Wat kan ik hier nog verder in ondernemen?
Wie is hier "aansprakelijk" voor het onderhoud en de preventie hiervan?
En als laatste, ben ik in fout als ik hierin zelf maatregelen neem om bv. afweermiddelen op te hangen om de beestjes weg te houden?

mvg Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 apr 2020 09:13

Waarschijnlijk zijn het spreeuwen die daar nestelen. Het is aan de gemeente dat te voorkomen. Stuur met een aantal buurtbewoners (hoe meer hoe liever) een AS ondertekend door alle bewoners.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 06 apr 2020 10:02

Als het inderdaad over spreeuwen gaat, die daar ook nestelen, mogen die dan überhaupt in het broedseizoen verjaagd worden?

Of gaat het gewoon om een slaapplaats ?

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 06 apr 2020 10:16

Als het inderdaad over spreeuwen gaat, die daar ook nestelen, mogen die dan überhaupt in het broedseizoen verjaagd worden?

Of gaat het gewoon om een slaapplaats ?
Dat maakt niet nog veel uit. Als de ganse straat er last van heeft moeten ze weg.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 06 apr 2020 10:18

Mijn vraag was of het überhaupt mag. Sorry.

En bijkomend , Flora- en faunawet , lijkt me een Nederlandse benaming. Is die hier ook al volledig van kracht na de jongste staatshervorming ? :roll: :roll:

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 apr 2020 10:51

Bedankt; u verwijst naar de situatie in ons vaderland, die ongeveer gelijkloopt met de Nederlandse versie.

Conclusie, tenzij gelegen vlakbij luchthaven, of soms bij een professionele fruitteler , mag het niet.


[Link naar gebraden Europees beschermde vogelsoort verwijderd - Inazuma]

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2020 10:55

Zelf verjagen is bijna niet mogelijk, doordat de Flora- en faunawet het verbiedt om spreeuwen te verontrusten of te verstoren bij hun vaste rust- en verblijfplaats. (opgezochte test)
Dat klopt ook in België.
Kauwen, zijn onvoorwaardelijk beschermd. Spreeuwen, kraaien zijn voorwaardelijk beschermd.

In broedperiodes mag men zelfs hagen en klimop in de tuin niet snoeien vanwege het nestelen.

Als men in de buurt van een fabriek woont, zal men met ergere zaken geconfronteerd worden dan vogelpoep.
Zoals de onverdraagzaamheid in de maatschappij tegenover elkaar, moeten ook de dieren het bekopen.
Bouw alles vol en waar naartoe diertjes ?

Iceman87
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2020 12:15

Bedankt voor jullie vele reacties. Spreeuwen zijn het zeker en vast niet, volgens wat ik heb gezien lijkt het een familie van de duif te zijn, raar maar waar heeft de gemeente dit bevestigt enkel en alleen op basis van foto's van uitwerpselen... ik zal dus niet de eerste zijn die dit aankaart?

Het heeft hier niets mee onverdraagzaamheid te maken, ik kan ermee leven dat er dieren rond vliegen of aanwezig zijn maar in deze maten is het gewoon niet meer verantwoord? indien mogelijk wil ik gerust foto's posten, ik weet alleen niet hoe het via dit forum werkt?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 06 apr 2020 12:19

Ik denk dat het eenvoudigste is te werken via WeTransfer , en dan de link hier te geven. Werkt vlot, en gratis.

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 06 apr 2020 12:54

Auto al ergens anders parkeren?
CD, zilverpapier, vliegers in de boom hangen.
Bandopname van kreet buizerd/valk enkele keren smorgens vroeg afspelen (verwittig even de buren)
Kat opkweken.
Doe dit in overleg met gemeente en buren.
Oja en zie dat er geen eten wordt gestrooid, je zal niet de eerste zijn met overlast omdat de buur eten geeft.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 06 apr 2020 13:38

Je kan natuurlijk ook een valkenier vragen om regelmatig 's avonds eens langs te komen met zijn huisdier, om het even wat beweging te gunnen?

Kauwen zijn intelligente vogels, alleen de kreet van een buizerd, valk of dergelijke zonder dat de prooivogel er effectief is, zal niet lang voldoende zijn; ze zouden zich natuurlijk kunnen verenigen om gezamenlijk de roofvogel aan te pakken. Enfin, dat ziet u wel.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 apr 2020 13:54

Is het juridisch verantwoord om op een juridisch forum dieronvriendelijke methoden en dergelijke ten toon te spreiden ?? Getuigt van weinig smaak.
Is het juridisch correct om al diegenen die overlast bezorgen te verwijderen of te verjagen.
Personen met wagens die 's nachts hun muziek (?) installatie nog minuten lang laten draaien. Zij die momenteel hun laars vegen aan de corona maatregelen ? Wat met de wildplassers, dames met lange kleren tot op de grond die openbaar hun behoeften doen achter bushokjes en elders.
Een beetje verdraagzaamheid in deze wereld is op zijn plaats.

Is op een juridisch forum opportuun om de wetten ( al gaat het maar ?? om dieren ) te omzeilen ?

Er zijn veel ergere vervuilingen en overlasten, die wij zelf veroorzaken maar dat wij normaal vinden.
En de link van Bosprocureur op dit onderwerp = wansmakelijk.

Zal weeral de nodige drek over mij krijgen, niet gelaten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 06 apr 2020 14:04

Die link van Bosprocureur is zodanig erover, dat hij durfde te veronderstellen dat het ironisch bedoeld was. Blijkbaar krijgen we stilaan lange teentjes.

En @fatherb, wat kiest u als twee diersoorten mekaar beconcurreren over een nestplaats? het valt dikwijls voor dat de corvus etcetera zijn nest maakt in het schouwvormig uitstulpsel van het nest van de homosapiens; op die manier poogt genoemde corvus zijn concurrent uit te schakelen door schadelijke dampen (ook wel CO genoemd) binnen de nestruimte te houden.

En nu mag u kiezen hoe u dat tegengaat, met respect voor alle wetten.
Voor het gemak voeg ik er nog de spreuk "nood breekt wet" aan toe.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 apr 2020 14:22

Die link van Bosprocureur is zodanig erover, dat hij durfde te veronderstellen dat het ironisch bedoeld was. Blijkbaar krijgen we stilaan lange teentjes.

Ironisch bedoeld kan, maar menu is onwettelijk dus niet op JF.

En @fatherb, wat kiest u als twee diersoorten mekaar beconcurreren over een nestplaats?
Tegen de wetten van de natuur kan ik niets inbrengen ( ben de schepper van deze aardbol niet ).

het valt dikwijls voor dat de corvus etcetera zijn nest maakt in het schouwvormig uitstulpsel van het nest van de homosapiens; op die manier poogt genoemde corvus zijn concurrent uit te schakelen door schadelijke dampen (ook wel CO genoemd) binnen de nestruimte te houden.

Bosprocureur het gaat hier over vogelpoep.
En wat te zeggen over mensen die hun schouwen niet onderhouden en periodiek laten vegen, of hun gebrek aan verluchting in de badkamers ? Zie dikwijls de CO vergiftigingen en hun slachtoffers Dat gebeurt dan ook door die homo sapiens.


En nu mag u kiezen hoe u dat tegengaat, met respect voor alle wetten.
Voor het gemak voeg ik er nog de spreuk "nood breekt wet" aan toe.
De spreuk is goed; maar JF staat niet om de wetten de breken toch ?
Laatst gewijzigd door father b op 06 apr 2020 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 apr 2020 14:27

Ik heb al enkele keren een duivenpoep op mijn hoofd ( daarom dat ik soms onzin uitkraam ) gekregen als ik in het park was. Nooit een duif afgemaakt daarvoor of verjaagd, is de natuur, anders binnen blijven.

Terug naar “Milieurecht”