Huurcontract 1 jaar verlenging

Jacobs100
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurcontract 1 jaar verlenging

#1 , 05 apr 2020 22:35

Beste,

Ik wou even polsen ivm mijn huurcontract van 1 jaar.

Ik heb een huurcontract 1 jaar vanaf 1 Juli 2019 tot 30 Juni 2020.

Nu zijn wij vandaag 5 April 2020, en heb ik de verhuurders gevraagd via een sms om het huurcontract te verlengen met nog is 1 jaar.

Normale wijze dacht ik om dit te doen is 3 maand op voorhand, en aangetekend.

Dus niet via een sms zoals ik nu heb gedaan.

Het zit zo dat de verhuurds er in toegestemd hebben en mij dit contract zouden bezorgen.
Ik zelf heb geen adres van de nieuwe verhuurders, mits de vorig verhuurder overleed en de erfgename het hebben overgenomen.
Ik heb geen nieuw adres gekregen en ben juist telefonisch gecontacteerd geweest hiervoor..

Vandaar dat ik ook niet direct de neiging had om mijn vraag voor de verlenging van 1 jaar aangetekend te versturen want heb toch geen adres.

Maar goed, zij zouden nu een nieuw contract van 1 jaar opmaken.

Alleen is de vraag nu met dat ik dit niet tijdig 3 maand op voorhand heb gedaan aangetekend en het nu 5 april is 85 dagen voor het einde van het huidig contract. Of dit gevolgen kan hebben?

Beetje een speciale zaak, want normaal zou het stil zwijgend verlengd worden maar dit wou ik niet. Vandaar dat ik het nu toch nog heb gevraagd om het voor 1 jaar te verlengen. Alleen op de wijze zoals hierboven vermeld...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 06 apr 2020 05:02

Vanwege jouw late opzeg is deze overeenkomst reeds overgegaan naar een overeenkomst van lange duur.

Een nieuw 1-jarig contract kan enkel nog als de verhuurder jou (schriftelijk) ook een nieuw contract van korte duur aanbiedt, dat is een gunst geen verplichting van zijnentwege. Mondelinge beloftes hebben weinig betekenis, je zal er dus achteraan moeten als je van mening bent dat de verhuurder dit beloofd heeft.

De gevolgen voor jou zijn relatief beperkt. Wil je weg op het einde van de opkomende 1-jarige periode dan kost je dat een wederbeleggingsvergoeding van 1 of 2 maanden afhankelijk van het tijdstip van opzeg + een opzegperiode van 3 maanden.

D0gD0g

#3 , 06 apr 2020 09:14

Korte duur Vlaams woninghuur decreet

Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden.

In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 06 apr 2020 09:58

Ik heb hier toch een extra vraag bij, als geïnteresseerde leek. Als het mag.

Door het verstrijken van de opzegdatum is het huurcontract dus automatisch omgezet naar een contract voor negen jaar; maar was het huurcontract (oorspronkelijk) geregistreerd?

Inden niet , heeft het huurcontract, door het overlijden van de verhuurder, ook een "vaste datum" gekregen, gelijkwaardig aan registratie ?

D0gD0g

#5 , 06 apr 2020 10:45

Nieuwe eigenaar, neemt het huurcontract van oude eigenaar over onder dezelfde voorwaarden.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 06 apr 2020 11:00

Inden niet , heeft het huurcontract, door het overlijden van de verhuurder, ook een "vaste datum" gekregen, gelijkwaardig aan registratie ?
Ja, een overlijden van 1 der contractanten staat gelijk aan de registratie van het huurcontract.

bosprocureur
Berichten: 6857

#7 , 06 apr 2020 11:05

Zoals ik had vermoed (gevreesd).

Dus die ontsnappingsroute bestaat ook niet meer voor TS.

Bedankt voor de info.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2020 11:52

Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Het gaat dus niet om een 'vaste datum' maar wel degelijk over 'registratie'. Overlijden verhuurder verandert niets aan de mogelijkheid op te zeggen zonder opzegtermijn en vergoeding als huurovereenkomst niet geregistreerd is.

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 06 apr 2020 12:16

@scorpioen
Bedankt om de puntjes op de i te zetten.

Dus voor wat TS aanbelangt : zolang het huurcontract niet letterlijk geregistreerd werd, kan je opzeggen wanneer je maar wil, zonder opzegvergoeding noch vastgelegde opzegtermijn.

Klopt ?

Terug naar “Huren”