adres firma onjuist, A.Z. terug naar afzender

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

adres firma onjuist, A.Z. terug naar afzender

#1 , 01 apr 2020 15:29

hallo

ik had in 2018 factuur ontvangen 21.000€ voor werken woning, maar ik had 9.000€ niet betaald omdat oa parlofoon en garagepoort niet werkten,
rest was betaald
ik had destijds een factuur gekregen van de uitvoerende firma en heb die aangetekend betwist, maar bleek dat het adres vd bvba firma niet juist was, dus kreeg ik van bpost melding brief niet afgehaald. Doordat het adres op factuur niet klopte.

nu krijg ik toch een dagvaarding voor mei om de som te betalen. daarin staat dat ik de factuur niet betwist had, maar ik heb bewijs A.Z. bij me.

kan ik mede betwisten dat het adres niet juist is ? kan ik, los van de gebreken daarmee iets ?
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 01 apr 2020 15:32

U kunt het adres van een firma eenvoudig opzoeken op onder andere KBO, dus daar gaat u niet helemaal vrijuit.

Vervolgens komt de A.Z. terug omdat het adres fout is en u doet er verder niets mee?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 apr 2020 17:08

Hopelijk heb je hem nite geopend.

Reclame

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2020 18:46

firma heeft mij ook nooit herinnering gestuurd , wel vage mondelinge akkoorden maar mijn parlofoon werkt nog niet. aan wie is nu de bewijslast ? Ik heb wel al mijn goede wil getoond door alle andere facturen wel te betalen het is dus niet van niet willen.
Hoe bedoelt U AZ niet geopend ? is bewijs van AZ niet genoeg ?

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2020 18:48

als firma factuur zendt maar gegevens kloppen niet kan ik daar toch niets aan doen ? ik heb enkel bericht post AZ niet afgehaald. Ik moet toch niet gegevens controleren op juistheid factuur ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2020 19:10

https://cobofisk.be/factuur-opmaken/

https://www.unizo.be/advies/welke-verme ... ur-staan-1

Indien er werkelijk een verkeerd adres op de originele factuur stond vermeld; zou ik zo nog maar niet beweren dat u zelf het goede adres moet opzoeken of in fout bent.
Het is een wettelijke verplichting dat alle gegevens van de leverancier/ondernemer moeten correct zijn.

Het is niet omdat schuldeiser een fout maakt, dat schuldenaar in de fout is.

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 apr 2020 19:31

maar een factuur met de foutieve gegeven is die wel rechtsgeldig ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 apr 2020 19:38

Lees de linken in #6

In dit geval vind ik persoonlijk dat u geen fout treft.

Als de firma's niet de opgelegde regels niet volgt, is het hun fout.
Indien het betreffende adres verkeerd is; is het aan hun om u het juiste adres te bezorgen.

Vraagje aan u : waar heeft u voor de aanvang van de werken contact genomen met deze firma ?
Had u toen hun adres ? mail of offerte ? Indien daar ook het verkeerde adres op stond.

Heeft u toen de goedgekeurde, ondertekende offerte per post verstuurd ?

Enige uitleg omtrent adres toen en nu zou wat opheldering brengen.

http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=nl

Indien hij geen rappel tot betaling heeft gestuurd, staat hij ook zwak.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 apr 2020 19:48

Fout adres maakt de factuur niet ongeldig.
U bent niet verplicht te vermelden dat het aangetekend schrijven werd teruggestuurd. U hebt de factuur geldig geprotesteerd en hebt het bewijs van verzending aangetekend schrijven.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 apr 2020 19:55

Fout adres maakt de factuur niet ongeldig.
U bent niet verplicht te vermelden dat het aangetekend schrijven werd teruggestuurd. U hebt de factuur geldig geprotesteerd en hebt het bewijs van verzending aangetekend schrijven.
Zou hier wel willen opmerken dat de leverancier dan wel een nieuwe factuur moet opmaken te samen met een kredietnota voor de oorspronkelijke factuur.
Klant doet zijn plicht en reageert op aangegeven adres, dus is wettelijk in orde.
Klant moet zelf niet op zoek gaan om foutieve gegevens recht te zetten.

Klant heeft gedaan wat hij moest doen; leverancier niet ( geen rappel/aanmaning ). Zonder enige rappel ook geen dagvaarding.

Natuurlijk moeten wij kunnen vertrouwen op de info van de TS; ook gevraagd in mijn reactie.

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 apr 2020 18:29

zonder rappel geen dagvaarding lees ik dat correct ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 apr 2020 18:37

Los van alles, vindt u het niet disproportioneel om een som van 9000 euro in te houden voor een niet-werkende parlofoon en garagepoort? Heeft u pogingen ondernomen om tot een redelijk vergelijk te komen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 apr 2020 19:01

zonder rappel geen dagvaarding lees ik dat correct ?
U hebt toch een dagvaarding ontvangen.

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 apr 2020 19:18

niet disproportioneel het gaat in totaal over een som van 80.000 euro voor ganse werken die hij gekregen heeft
ik vind het disproportioneel dat hij die laatste 9000 opeist, was vanalles die niet goed was ; niet enkel parlofoon,

jobis
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 apr 2020 19:25

oa had kabel parlofoon en poort doorgesneden door fout kraanbestuurder. Nu moet hij de tegels openbreken en opnieuw kabel leggen, reken maar eens uit !
en nog vele dingskes die niet afgesproken waren. verkeerde tegels, verkeerd grind, carport te klein, enz

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”