verplicht te antwoorden tijdens een corona controle

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

verplicht te antwoorden tijdens een corona controle

#1 , 31 mar 2020 22:44

Beste,
ik vroeg mij af of bij een Corona controle ik verplicht ben te antwoorden op een vraag van desbetreffende politieambtenaar? Bij mijn weten ben ik enkel verplicht een bevel uit te voeren waar een antwoord geven geen handeling is. Indien zo kan dan deze ambtenaar dan een correct bevel geven het zij dus rechts omkeer maken al dan niet met een onmiddellijke inning. Versta mij niet verkeerd ik ben vol voor de strijd tegen het virus en doe mij plicht zoals gevraagd werd doch de laatste weken er KB bekrachtigd werden waar ik het gevoel in een rechtsstaat te leven kwijt ben.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 31 mar 2020 22:49

U hebt zwijgrecht. Uiteraard gaat dit wel in een boete resulteren aangezien u geen geldige reden opgeeft om uw huis te verlaten. Dus aub, gebruik uw verstand in de huidige omstandigheden en werk gewoon mee. Politie heeft al genoeg te doen met idioten die zich niets aantrekken van de maatregelen.

D0gD0g

#3 , 01 apr 2020 10:00

Ik begrijp niet goed waarom sommige individuen weerspannig moeten zijn tegen het optreden van een politie inspecteur die simpel zijn job uitoefent.
In de huidige corona tijd volg de richtlijnen en voer ze uit, dat is simpel.
Als je het gevoel van rechtstaat kwijt bent, kijk dan eens naar China, daar zou je in hetzelfde geval in de gevangenis belanden.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 01 apr 2020 10:04

Naar China verwijzen is nu ook niet het meest valabele argument in dezen, om het zacht uit te drukken.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 apr 2020 10:40

In de huidige corona tijd volg de richtlijnen en voer ze uit, dat is simpel.
Probleem is hier natuurlijk net de opgestelde wetgeving, de daarvan afwijkende overheidscommunicatie rond die richtlijnen , en de weer afwijkende toepassing / interpretatie ervan op het terrein ...


Bevel van bevoegd persoon: verplicht op te volgen

Onterechte PVs die niet overeenstemmen met wetgeving: naar de rechter er mee ...

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 01 apr 2020 10:43

In de huidige corona tijd volg de richtlijnen en voer ze uit, dat is simpel.
Probleem is hier natuurlijk net de opgestelde wetgeving, de daarvan afwijkende overheidscommunicatie rond die richtlijnen , en de weer afwijkende toepassing / interpretatie ervan op het terrein ...


Bevel van bevoegd persoon: verplicht op te volgen

Onterechte PVs die niet overeenstemmen met wetgeving: naar de rechter er mee ...
Ik verwacht dat een groot deel van die PV's de rechtbank niet eens gaan halen eens er wat duidelijkere en uniforme instructies rondgaan binnen de korpsen. Dan zullen ook wel inzien dat ze er niet mee verder kunnen.

DoubleCheck

#7 , 01 apr 2020 12:15

Voor sommige mensen is het blijkbaar moeilijk om verantwoordelijkheidszin te tonen als dit niet via juridische weg kan afgedwongen worden? Bewijs daarvan de vele vragen die ik hier lees ind e zin van 'Kan ik gestraft worden als ik niet doe wat ik als normaal, zinnig mens zou moeten doen?"

Trieste ingesteldheid! En in deze tijden: Héél erg triestige ingesteldheid!

Misschien moet het standaard antwoord op deze vragen hier zijn: "Hang niet de grote, domme, egoïst uit en doe wat men je vraagt, zelfs als men je niet kan bestraffen als je hiet niet doet!"

Hopelijk gaat men WEL verder met die PV's en vindt men toch een manier om die idioten die de héle volksgezondheid in gevaar brengen, te beboeten.

D0gD0g

#8 , 01 apr 2020 12:19

Naar China verwijzen is nu ook niet het meest valabele argument in dezen, om het zacht uit te drukken.
Misschien Noord Korea dan?

Issued
Berichten: 1227

#9 , 01 apr 2020 13:19

Ik denk niet dat er nadien veel met die pv's gaat gedaan worden. Parket heeft al een gigantische achterstand, die nu nog groter wordt want de boel ligt zo goed als stil. Bovenop die hoop gaan ze dan die duizenden Corona pv's gooien? Daar zie ik niet te veel van komen.

DoubleCheck

#10 , 01 apr 2020 13:43

Dat dachten al die bijzitters die bij de verkiezingen niet opgedaagd waren ook: Parket heet daar geen tijd voor! Tot ze en masse opgeroepen werden voor de rechtbank.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2020 15:06

Voor sommige mensen is het blijkbaar moeilijk om verantwoordelijkheidszin te tonen als dit niet via juridische weg kan afgedwongen worden? Bewijs daarvan de vele vragen die ik hier lees ind e zin van 'Kan ik gestraft worden als ik niet doe wat ik als normaal, zinnig mens zou moeten doen?"

Trieste ingesteldheid! En in deze tijden: Héél erg triestige ingesteldheid!

Misschien moet het standaard antwoord op deze vragen hier zijn: "Hang niet de grote, domme, egoïst uit en doe wat men je vraagt, zelfs als men je niet kan bestraffen als je hiet niet doet!"

Hopelijk gaat men WEL verder met die PV's en vindt men toch een manier om die idioten die de héle volksgezondheid in gevaar brengen, te beboeten.
Respect voor alle hulpdiensten, medisch personeel, verzorgenden, ambulances, politie, orderhandhavers kan momenteel niet ver genoeg gaan.
Gezien dagelijks de kranten vol staan van vuile overtreders ( spuwers, niezers en andere besmettingsmogelijkheden ).
Beseffen die onbenullen nu niet dat het nu of nooit is. Hebben zij in hun het geluk nog aan hun zijde om niet getroffen te worden.

Bij betrapping deze malloten laten dienst doen op de spoeddiensten, laten werken in RVT. en mee laten uitrukken bij interventies. Of stuur ze naar de crisisgebieden.

Dat alles nog niet juridisch in elkaar hangt is heel logisch : gezien niemand de omvang van de crisis kan voorspellen, de schade, en slachtoffers.
Indien zij zich willen keren tot bepaalde instanties : doe het dan bij de schuldigen : de regeringsleiders, crisis was reeds jaren voorspeld, zelfs EU kan geen enkele samenhangende maatregel uitvaardigen ( einde EU
).

Zijn wellicht geen juridische antwoorden, maar die zijn er momenteel ook niet. Dus streng en correct.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 apr 2020 15:12

Ik plaats het opnieuw en laat het staan:

Is het juridisch forum besmet door het virus Covid 19? Gedraag u verantwoordelijk, roep op tot samenwerking en hou a.u.b. op met altijd te bashen op mensen die ook maar hun plicht uitvoeren en die het absoluut GOED met u voorhebben. Hou a.u.b. op met tweedracht zaaien en zadel onze rechtbanken niet op met onnozelheden. Zij hebben hun handen meer dan vol om de fraude en andere zaken te beoordelen.
Laat deze post staan en doe aub niet onnozel. Anders verhuis naar praatcafé.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 01 apr 2020 15:18

Je moet toch durven toegeven dat veel van die maatregelen raar zijn. In de week en weekend mogen bedrijven bouwmaterialen gaan afhalen, maar als particulier mag dat dan weer niet. De mensen met een patrimoniumvennootschap hebben een oneerlijk voordeel tegenover dezelfde groep die het privé bezit. Waarschijnlijk zijn er beroepen met immuniteit tegen corona of zijn dat dan mensen die mogen opgeofferd worden.
Iedereen weet dat bouwvakkers (zwaar beroep) niet de meeste gezonde levensstijl hebben, heel veel roken, regelmatig drinken en lange dagen werken.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voorstander van werken, maar laat iedereen zelf beslissen. Je hebt dan geen regels nodig, de groep die voor technisch werkloos kiest (thuis blijven), zal zeker groot genoeg zijn zodat de afstandsregels in de winkels kunnen gerespecteerd worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 01 apr 2020 21:47

Voor sommige mensen is het blijkbaar moeilijk om verantwoordelijkheidszin te tonen als dit niet via juridische weg kan afgedwongen worden? Bewijs daarvan de vele vragen die ik hier lees ind e zin van 'Kan ik gestraft worden als ik niet doe wat ik als normaal, zinnig mens zou moeten doen?"
Blijkbaar dringt nog niet overal door dat mensen geverbaliseerd worden voor activiteiten die een normaal zinnig mens gewoon MAG doen, en die conform de door de regering uitgeroepen maatregelen zijn (MB)

Maar die lokaal plots als "overtreding" gezien worden.
Om welke reden ook
Omdat minister / woordvoerder / verbalisant /. CrisiCentrum het MB niet gelezen heeft misschien :?:
Of niet begrijpt - zoals we hier al vaak eerder gezien hebben ivm bvb de wegcode ...

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#15 , 02 apr 2020 06:55

Probleem is hier natuurlijk net de opgestelde wetgeving, de daarvan afwijkende overheidscommunicatie rond die richtlijnen , en de weer afwijkende toepassing / interpretatie ervan op het terrein ...
Bevel van bevoegd persoon: verplicht op te volgen
Onterechte PVs die niet overeenstemmen met wetgeving: naar de rechter er mee ...
Inazuma heeft uiteraard gelijk en los van het feit dat het inderdaad aangewezen is om de maatregelen strikt op te volgen, vrees ik veel discussie omtrent de passage
het “zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te bevinden”, behalve in geval van noodzakelijkheid en omwille van dringende redenen zoals (en dus niet limitatief) het zich te begeven van en naar de plaatsen waarvan de opening toegelaten is, tot bankautomaten en postkantoren, tot medische zorgen, om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor personen met een handicap en voor kwetsbare personen, het uitvoeren van de professionele verplaatsingen (met inbegrip van het woon-werkverkeer) en het maken van een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon
.

Dit temeer de correctionele bestraffing met een gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en/of een geldboete van 208 tot 4000 euro, méér bijdragen en kosten....
Er zullen inderdaad wel wat (al dan niet terechte) betwistingen volgen...
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Terug naar “Actuele Thema's”