Woning voor het huwelijk, verkocht binnen het huwelijk

pommelien06
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Woning voor het huwelijk, verkocht binnen het huwelijk

#1 , 25 mar 2020 15:18

Beste,
mijn ex-man kocht een woning op zijn naam voor ons huwelijk. We werkten samen tijdens de verbouwingen, ik nam zijn huishouden over, mijn loon ging onofficieel mee naar zijn verbouwingen. Ik vond het echter een grote stap om reeds mee de aankoop van een woning te doen. Na enkele jaren kregen we ons eerste kind en ondertussen betaalden we gezamenlijk de lening af. Deze stond echter wel nog steeds op zijn naam. Eén jaar na de geboorte van ons eerste kind trouwden we. Vanaf dat moment betaal ik de lening officieel mee af. Het huis werd twee jaar later verkocht en we maakten veel winst op de woning. Deze investeerden we terug in een nieuwe gezinswoning. Voor de aankoop van de nieuwe woning, namen we een overbruggingskrediet op beider namen. Het verworven bedrag van de verkoop van de eerste woning werd mee in dat overbruggingskrediet opgenomen. Dat ook op mijn naam stond.
Bij de echtscheiding wil mijn ex-man het volledige bedrag terugvorderen. Dus ook de winst die werd gemaakt op de verkoop van de woning. De ene advocaat spreekt de andere tegen. Maar wat ik te horen kreeg is dat het mogelijk is om enkel tot het bedrag van de oorspronkelijke lening te komen. De winst op de verkoop van de woning werd verworven tijdens het huwelijk waardoor het aan beide zou toekomen en voor dat bedrag werd ook het overbruggingskrediet op beider namen gezet. Is dit mogelijk? Waar sta ik met mijn drie kinderen en is het werkelijk mogelijk dat mijn ex-man 3/4 kan terugvorderen ook al zijn we getrouwd met drie kinderen.

Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 25 mar 2020 18:08

Wat je informeel deed (mee financieren terwijl je feitelijk samenwoonde) kan je helaas niet bewijzen.

Cruciaal mi is hoe “officieel meebetalen” geacteerd werd. Was er een verdeelsleutel?

Als je getrouwd was volgens t wettelijk stelsel (dus geen huwelijkscontract) dan is de regel “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal: wat bewijsbaar van u of hem was blijft van u of hem doch alles wat binnenkwam na het huwelijk is van elk de helft.

k Denk - onder voorbehoud - dat meerwaarden ifv geacteerde verdeelsleutels mogelijks de verdeling kunnen beïnvloeden en dat meerwaarden sinds het huwelijk elk de helft zijn.

k Zou een consult betalen bij een scheidingsbemiddelaar om uw casus uit te spitten en uw juridische kansen op succes in te schatten. Of mogelijks een minnelijk akkoord.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”