Onregelmatige financiële verrichtingen

patrick69
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Onregelmatige financiële verrichtingen

#1 , 08 feb 2020 11:41

In maart 2019 heb ik via dit forum reeds relevante feedback gekregen ivm men broer die aan domiciliefraude doet, zodoende dat zijn vriendin (die 2 kinderen heeft uit een vorige relatie) waar hij effectief woont, destijds heeft kunnen genieten van een lager tarief bij het aangaan van een sociale lening en meer kindergeld krijgt als alleenstaande moeder. Hiervoor hebben we vorige jaar een PV laten opstellen bij de lokale politie die met een onderzoek gestart is.
Men broer is gedomicilieerd bij men ouders, beide 85 jaar. Men vader is dement en moeder krijgt het moeilijk met het beheer van het financiële, soms doet ze betalingen dubbel. Ze wil het financiële beheer voorlopig niet uit handen geven. Meermaals heb ik haar reeds gezegd dat het misschien tijd is geworden om hun appartement (dat volledig eigendom is) te verhuren en in een zorgflat te gaan wonen. Men moeder wordt door men broer onder druk gezet om dit niet te doen, daar hij dan zijn domicilie adres (waar hij dus niet woont) verliest. Met de nodige gevolgen, dat ie zelf iets moet huren of dat hij officieel bij zijn vriendin (waar hij reeds meer dan 10 jaar verblijft) zal moeten gaan wonen ... maw financieel minder interessant voor hun ... meer kosten.
Sinds kort stel ik ook vast dat er sporadisch grote cash afnames zijn van hun rekening. Men moeder wil niet zeggen waarom. Ikzelf en men broer hebben een volmacht op hun rekening.
Ik mag zeggen dat men broer niet in een gezonde financiële situatie verkeerd. Onlangs heeft ie met zijn oude wagen nog een ongeval in fout veroorzaakt. De schade van de tegenpartij wordt vergoed door de BA, maar aan zijn eigen wagen heeft hij meer dan 3000 € kosten om deze te herstellen.
Men ouders hebben ook nog een postrekening, waar het pensioen van men vader als ex-postbediende wordt op gestort. Daar hebben we geen volmacht op, maw kan ik niet zien welke bewegingen er zijn. Ik heb wel vernomen dat men broer reeds meer dan 2 weken de bankkaart van men ouders, die gelinkt in met de postrekening, in zijn bezit heeft. Men moeder wil niet zeggen waarom, omdat ze volgens mij onder druk wordt gezet door men broer.
De domiciliefraude is reeds in behandeling, maar ik wil ook het financieel gesjoemel van men broer met het geld van men ouders aanpakken.
Jullie advies hierover wordt ten zeerste op prijs gesteld.
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 08 feb 2020 13:05

Beste

Leuke familie..
Wat de domicilie van uw broer betreft en het feit dat zijn vriendin mogelijk sociale voordelen geniet : wat Is uw nadeel daarvan?
Dat gedrag is laakbaar maar om daar nu zelf je broer voor aan te geven en klacht bij de politie neer te leggen...

Wat uw ouders betreft : van twee dingen één: ofwel zijn die wilsbekwaam en dan doen die binnen de grenzen van de wet wat ze willen. Dat betekent dat zij volledig vrij beslissen waar ze wonen, hoe ze leven en wat ze met hun geld doen.
Ofwel zijn ze wilsonbekwaam en dan moet je dat voorleggen aan de Vrederechter. Die zal dan na raadpleging van alle partijen en eventueel medisch onderzoek/raadpleging huisarts mogelijk voorlopige bewindvoering uitspreken. Gezien de goede verstandhouding tussen de kinderen zal dat dan waarschijnlijk een externe bewindvoerder zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 feb 2020 10:32

Dat gedrag is laakbaar
Gaat wel iets verder dan laakbaar.
Domicilie en sociale fraude zijn strafbaar.
Situatie met broer en ouders kan diefstal en misbruik vertrouwen zijn, ook strafbaar.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”