Starten in bijberoep met bedrijfswagen van hoofdberoep

Maxiimus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Starten in bijberoep met bedrijfswagen van hoofdberoep

#1 , 06 feb 2020 18:39

Hallo iedereen,

Met mijn hoofdberoep beschik ik over een cammionette/tankkaart die ik in mijn privé mag gebruiken, Natuurlijk betaal ik hier voor een bedrag.

Nu zou ik in bijberoep willen starten als "klusjesman" na mijn uren en in het weekend en het zou handig zijn om gebruik te maken van de cammionette. Mag dit, sinds ik betaal voor privé gebruik of mag mijn werkgever de cammionette terug vragen?

Mijn baas weet namelijk niet hoe het in elkaar zit sinds ik de eerste ben die in bijberoep wil starten.

Met vriendelijke groeten,
Maxim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 06 feb 2020 19:00

Dat behoort niet tot privégebruik en zal bijgevolg niet mogen.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 06 feb 2020 19:43

De meeste/alle car policies verbieden commercieel gebruik van een salariswagen. Zelfs veel car policies verbieden woon_werk verkeer van de partner met de salariswagen. Als de baas er geen probleem van maakt is het natuurlijk OK. MAAR mogelijks heeft de (Omnium) verzekering beperkingen opgelegd....

Zelf zou k op veilig spelen en een prive bestelwagen kopen voor je bijberoep: zo blijft je eigen materiaal niet vermengd met materiaal in je werkcamionette.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2020 20:52

Privé en werk gescheiden houden zou ik zeggen. Bovendien uw huidige werkgever is niet op de hoogte van uw activiteiten ( waarschijnlijk in dezelfde sector ). Gaat voor problemen zorgen
Volg de raad in # 3 van Sirkii.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 feb 2020 09:09

Privé en werk gescheiden houden zou ik zeggen. Bovendien uw huidige werkgever is niet op de hoogte van uw activiteiten ( waarschijnlijk in dezelfde sector ).
Indien dat het geval is, waarschijnlijk dan nog met het materieel/gereedschap van de werkgever dat al in die camionette ligt.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2020 09:12

TS geeft aan dat zijn baas niet weet hoe het in elkaar zit, dan neem ik aan dat hij het dus al gevraagd heeft aan zijn baas. Als die baas bijvoorbeeld een electricien is en de TS gaat in zijn vrije tijd loodgieterij doen, zie ik echt het probleem niet.

Héél sympathiek om een topic starter zo te beschuldigen, zonder je effectief weet hoe de vork aan de steel zit. :roll: :roll: :roll:
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2020 11:12

TS geeft aan dat zijn baas niet weet hoe het in elkaar zit, dan neem ik aan dat hij het dus al gevraagd heeft aan zijn baas. Als die baas bijvoorbeeld een electricien is en de TS gaat in zijn vrije tijd loodgieterij doen, zie ik echt het probleem niet.

Héél sympathiek om een topic starter zo te beschuldigen, zonder je effectief weet hoe de vork aan de steel zit. :roll: :roll: :roll:
Beste Wizard,

Ik zie niet in wie TS hier beschuldigt : zowel #2 leenW als #5 mava105 niet.
Trouwens klusjesman houdt van alles in : TS zegt niets over enkel loodgieter of elektrieker.
En is dit geen soort belangenvermenging : TS kan met mogelijke klanten van zijn baas gaan lopen en in bijberoep goedkoper behandelen.
Als zijn werkgever elektrieker is, en hij loodgieterij gaat doen; is het heel simpel om de kaas van het brood van de werkgever te halen.
Bovendien kennen wij zijn arbeidscontract niet.
Hopelijk staat de naam van de werkgever niet op de camionette : want als hij ergens in bijberoep slecht werk levert; wiens naam plakt erop :?: :?: :?:

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 feb 2020 11:57

Nee hoor, nergens énige beschuldiging te lezen... :roll: :roll: :roll: Zal ik even citeren?
uw huidige werkgever is niet op de hoogte van uw activiteiten
waarschijnlijk dan nog met het materieel/gereedschap van de werkgever dat al in die camionette ligt.
En nu komt er ook nog dit bij:
als hij ergens in bijberoep slecht werk levert
Misschien moet de TS eerst even wat meer details geven (als hij nog wil, na alle bovenstaande uitspraken). Als dit reeds met zijn werkgever besproken is, en deze heeft gezegd "Voor mij is het goed dat je als klusjesman gaat werken en eventueel de camionette gebruikt, maar ik kan u niet zeggen hoe dat wettelijk juist allemaal zit." (want dat is hoe ik de zin "Mijn baas weet namelijk niet hoe het in elkaar zit" interpreteer), dan zijn alle bovenstaande bschuldigingen wel héél voorbarig geweest...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 feb 2020 12:15

Privé en werk gescheiden houden zou ik zeggen. Bovendien uw huidige werkgever is niet op de hoogte van uw activiteiten ( waarschijnlijk in dezelfde sector ).
waarschijnlijk dan nog met het materieel/gereedschap van de werkgever dat al in die camionette ligt.
Is toch in de voorwaardelijke wijze.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 feb 2020 12:56

Zie in geen van reacties beschuldigingen. TS vraagt om raad en info. Alle reacties zijn in de zin van goede raad en waarschuwingen opgebouwd.
TS geeft ook niet aan of de gegevens van de huidige werkgever op de camionette staan of niet. Dat is de bedoeling van quote : slecht werk. Er zijn steeds klagers/klanten, die dan waarschijnlijk de naam op de camionette gaan aanspreken. De werkgever heeft dan een stok om te slaan. Is slechts een hint.
De andere citaten zijn zeker positief in de richting van TS bedoeld en behoren tot de mogelijkheden.

indien gebruik camionette, goede afspraken maken met werkgever en op papier. En de inhoud van zijn arbeidscontract is hier belangrijk; voor het geval iets misloopt.

Goede raad is niet gelijk aan beschuldigingen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 feb 2020 14:45

Bedoeling van Juridisch Forum is dat de Vraagsteller een degelijk antwoord krijgt

Niet dat er beschuldigingen geïnsinueerd worden en/of heen en weer vliegen

Niet dat er persoonlijke oorlogjes uitgevochten worden tussen de habituées

Dank u ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 feb 2020 14:55

Met mijn hoofdberoep beschik ik over een cammionette/tankkaart die ik in mijn privé mag gebruiken, Natuurlijk betaal ik hier voor een bedrag.
Privégebruik ...

Lees car policy goed na
Dergelijk gebruik -niet privé maar commercieel- wordt normaal verboden.

Logisch ook:
Uw werkgever (hoofdberoep) gaat uw werkmateriaal (auto) voor uw bijberoep niet aankopen, onderhouden, verzekeren, eventueel herstellen ...

Als u niets terugvindt in de car policy over dergelijk gebruik:
Zorg voor geschreven toelating van je werkgever om de auto voor je bijberoep te mogen gebruiken.

Je moet toch ook inzien dat dit geen normale situatie is :?:

mag mijn werkgever de cammionette terug vragen?
Waarom zou hij dat doen als je die camionette nodig hebt voor je hoofdberoep :?:
Maar je gaat ze meer dan waarschijnlijk niet voor je bijberoep mogen gebruiken ...

Terug naar “Andere”