overlevingspensioen / grensarbeider

niki1959
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

overlevingspensioen / grensarbeider

#1 , 05 feb 2020 07:58

Beste,
Ik ben geboren op 02/08/1959 en verleden jaar mijn pensioen aangevraagd ! Ik heb een volledige loopbaan 45/45 deze jaren werden gewerkt als werknemer, zelfstandige en grensarbeider van 1995 tot 2008 ( 13 jaren en 10 maanden en 29 dagen)
na mijn berekeningen te hebben ontvangen blijkt dat ik opeens recht heb op een volledig overlevingspensioen van mijn echtgenoot
die zelfstandige was van 1975 tot 1981, daar ik verschillende keren een raming heb gevraagd de laatste keer in 2014, spreekt men daar nergens over nog in werknemer nog in zelfstandige statuut, wel werd aangehaald geen recht uit de echt gescheiden toeslag omdat mijn loon hoger was als 62.5 %, dus ik dacht dat ik geen recht op nog overlevingspensioen daar ik in die tijd in 1981 een overgangsuitkering heb gekregen, en mijn man maar 6 jaar had betaald, te verwaarlozen dacht ik als ik daar een paar honderd euro van krijg dat heb ik dan extra, besluit te lang gewerkt want ik had al 15 jaar geleden kunnen stoppen, met het gevolg dat mijn pensioen wordt afgetrokken van het overlevingspensioen, want je mag niet meer hebben dan 110% van het overlevingspensioen, maar als ik 67 ben wordt ook mijn AOW en bedrijfpensioen ook afgetrokken en daar heb ik het zeer moeilijk mee, omdat ik dan iets meer zou hebben, nu is mijn vraag kan ik op 67 jaar een herberekening laten maken en dan mijn eigen rustpensioen nemen, omdat dat dan meer is mijn eigen rustpensioen uit beide stelsel zou 1000 € bedragen + 350 AOW + 270 bedrijfpensioen nu heb ik 1375 € bruto als alleenstaande ? zou dat kunnen of eens gekozen en daar blijft het dan bij ?? ik zie jullie antwoord tegemoet
vriendelijke groet en bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding