Btw

Btw

Jensdmeyer1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Btw

#1 , 02 feb 2020 09:24

Dag iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden een btw nummer aangevraagd om eventueel bij een vriend van mij te gaan mee helpen. Dat is er uiteindelijk niet meer van gekomen maar in he dus mij btw nummer nog. In heb geen enkele inkomst gehad of aangifte moeten/kunnen doen.
Nu krijg ik een brief in mijn brievenbus van FOD dat ik het bedrag moet betalen dat in verschuldigd ben aan FOD of anders krijg ik een boete. Nochtans staat op dezelfde brief dat ik 0 euro verschuldigd ben...

Heb ik iets over het hoofd gezien ? Moet ik ergens melden dat er geen aangifte in te dienen was? Moet ik dit ook aangeven als er geen aangiftes zijn?
Wie kan mij helpen?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2020 10:07

U had een nihil aangifte moeten doen.
Als je geen werk heeft dit kwartaal moet je toch altijd een nihil aangifte doen, daar staan boetes op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 02 feb 2020 10:18

Misschien de brief hier eens (geanonimiseerd) posten voor de zekerheid.

Reclame

Jensdmeyer1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2020 10:33

Afbeelding

Jensdmeyer1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2020 10:39

Ik zou graag de brief hier even opzetten maar je kan blijkbaar geen afbeelding uploaden ...

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 02 feb 2020 10:40

Neen, extern uploaden en linken.

Jensdmeyer1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2020 10:48

https://www.mupload.nl/img/o70zl8.jpg
Hier kan je normaal gezien de brief lezen

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 02 feb 2020 10:51

Het probleem is dat u geen btw aangifte hebt ingediend, dus die 0 euro kan meer of minder zijn. Je moet altijd een aangifte indienen, ook al is deze nihil. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, de boetes zijn niet mals (en tellen per maand vertraging). Ook uw 4de kwartaal moest eigenlijk al ingediend zijn op 20 januari.

Jensdmeyer1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 feb 2020 10:52

Over hoeveel euro boete spreken we dan ? Of heb je daar geen idee van ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 feb 2020 10:54

Over hoeveel euro boete spreken we dan ? Of heb je daar geen idee van ?
het KB nr. 44 bepaald wordt op 100 EUR per aangifte en per maand vertraging, met een maximum van 1.000 EUR.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 feb 2020 12:02

Het probleem is dat u geen btw aangifte hebt ingediend, dus die 0 euro kan meer of minder zijn. Je moet altijd een aangifte indienen, ook al is deze nihil. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, de boetes zijn niet mals (en tellen per maand vertraging). Ook uw 4de kwartaal moest eigenlijk al ingediend zijn op 20 januari.
Inderdaad TS heeft geen aangiften gedaan. Brief vermeldt ook laatste verwittiging, dus zijn er al rappels geweest.
Dus nu de ontbrekende aangiften doen of de stopzetting van het BTW nr.
Indien hij zich direct in orde maakt; is het mogelijk dat deze zaak zonder boetes blijft.
Maar een gouden raad opent geen zaken ( in dit geval BTW nr. ) voor vrienden of anderen; brengt alleen problemen met zich als u zelf niet ingeburgerd bent.

jef007
Berichten: 1683

#12 , 02 feb 2020 14:07

en een klantenlisting??

LeenW
Berichten: 12836

#13 , 02 feb 2020 14:25

en een klantenlisting??
Nog tijd tot 31 maart, en we gaan er van uit dat TS zijn lesje nu wel geleerd gaat hebben.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”