Gesprek teveel ziek

Melissa.c.14
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gesprek teveel ziek

#1 , 29 jan 2020 10:12

Beste,
Wegens prive redenen ben ik op het moment thuis,maar ga volgende week terug werken.
Ik ben vorig jaar over het hele jaar 3 x kort ziek geweest zo 3 tot 5 dagen per keer en 1x iets langer wegens operatie.
Nu ben ik zopas een zware verandering in mijn leven gekregen waar ik emotioneel even niet mee overweg kon.
Dus ben ik de 6januari een week thuis geweest en week erna terug gaan werken ma ging mij echt niet weende heel veel op werk, en ben nu thuis van vorige week woensdag,maar ga maandag terug werken.
Nu moet ik op gesprek bij mijn baas, waar ik geen probleem mee heb het is hun volste recht, maar ik krijg een brief van hem en kort samengevat: de brief begint met: BETREFT UW 1STE VERWITTIGING en op het einde van de brief staat echt: BESCHOUW DEZE BRIEF MAAR ALS UW 2DE VERWITTIGING.
Nu stel ik mij de vraag mag hij dat zomaar? 2 verwittigingen in 1 brief?
Ik hoop dat jullie mij hier verder in kunnen helpen.
Alvast bedankt melissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jan 2020 10:44

Uw baas mag in die brief schrijven wat hij wil, maar als hij dit als een verwittiging (of twee) beschouwd vooraleer over te gaan tot onslag om dringende reden, zal hij toch bot vangen bij de arbeidsrechtbank, want ziekte is totaal geen reden voor ontslag om dringende reden (tenzij zou blijken dat u niet echt ziek bent, maar daar ga ik niet van uit).

Uw baas kan u uiteraard wel steeds "gewoon" ontslaan (met respecteren van opzegtermijn of uitbetalen van een verbrekingsvergoeding). Hij moet dit dan motiveren, maar die motivatie is nogal vrijblijvend (zelfs als u niet akkoord gaat met de motivering, maakt dit het ontslag niet ongeldig).

Wacht dus het gesprek met uw baas af. Wat u eventueel kan doen is met uw smartphone het gesprek opnemen (dit hoeft uw baas niet te weten), voor het geval daar "bedreigingen" zouden geuit worden die niet geoorloofd zijn. Let wel: als uw baas zegt: "Sorry, Melissa, maar wegens al deze periodes van afwezigheid is de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd, en overwegen we om uw ontslag te geven." dan is dit geen "bedreiging". Uw baas mag dit perfect zeggen en ook uitvoeren, zolang hij de opzegtermijn respecteert...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2020 11:12

"Sorry, Melissa, maar wegens al deze periodes van afwezigheid is de continuïteit van de dienst niet meer verzekerd, en overwegen we om uw ontslag te geven." dan is dit geen "bedreiging". Uw baas mag dit perfect zeggen en ook uitvoeren, zolang hij de opzegtermijn respecteert...
Toch zeer voorzichtig zijn

Werknemer trok naar de rechtbank Zowel in eerste aanleg (arbrb. Brussel, 01.08.2017) als in beroep heeft de werknemer ongelijk gekregen.

Volgens het hof was de ziekte op zich nl. niet de reden voor het ontslag en leverde de werkgever het bewijs dat de steeds weerkerende onverwachte en onvoorspelbare afwezigheden een ordentelijke werkplanning onmogelijk maakten

Als iemand zich veelvuldig en ongepland ziek meldt, waardoor de planning en de organisatie van de onderneming in de soep draait, kan dit een geldige reden zijn voor ontslag.
afwezigheden die vooraf gepland zijn, zoals een operatie, zullen niet aanvaard worden als een verstoring van de werkorganisatie. Als het daarentegen om veelvuldig én onvoorspelbaar afwezig zijn gaat wél
.
Bron
Arbeidshof Brussel, 21.01.2019. De uitspraak is pro de werkgever.
Het feit dat veelvuldige en onvoorspelbare afwezigheden gerechtvaardigd worden door een ziekteattest, verhindert op zich niet dat die afwezigheden de organisatie van het werk kunnen verstoren, en zo een ontslag mogelijk kunnen maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jan 2020 11:16

Wel, dat is toch net wat ik zeg?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”