Geheimhouding idee & gebruik van frequenties

BartLeuven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Geheimhouding idee & gebruik van frequenties

#1 , 28 jan 2020 12:54

Hallo,

Ik heb geen enkele juridische achtergrond en heb twee vragen waarop ik een antwoord zoek. Ik heb uiteraard zelf al uitgebreid gegoogled, maar hoorde toch graag een second, third ... opinion. Vandaar mijn registratie op dit forum.

1) In hoeverre kan ik voor louter een idee geheimhouding 'afdwingen'?

Ik ben momenteel wat mensen bij elkaar aan het brengen om samen een idee uit te werken, dat uiteindelijk zou moeten leiden tot de ontwikkeling van een technologisch produkt. Deze samenwerking zal uiteraard gebaseerd zijn op vertrouwen, maar een klein beetje achterdocht kan misschien geen kwaad.
Ik heb gelezen over het iDepot waar je een idee voor €37 kan laten registreren. Of je kan bvb je idee naar jezelf opsturen per post en die ongeopend laten, waarbij de postdatum dan min of meer een bewijs is van de oorspronkelijkheid van je idee. Maar volgens wat ik lees, bieden geen van beide rechtsbescherming. Een idee valt niet te beschermen en het antwoord op mijn vraag is dus eigenlijk 'nee'. Maar ik vroeg me af wat een doorgewinterd jurist zou doen in zo'n situatie. Hebben jullie mss nog andere tips?

2) Welke beperkingen zijn er op het gebruik van radiofrequenties (het volledige spectrum)?

Om de zoveel tijd worden de licenties (en ik vermoed bijhorende frequenties) voor radiozenders uitgedeeld. Draadloze technologie zoals bluetooth en wifi gebruikt ook specifieke frequentiebereiken.
Kan ik zomaar vrij een produkt ontwikkelen dat gebruik maakt van radiogolven (=electromagnetische golven) en zonder beperkingen frequenties gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Grtn
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 jan 2020 13:21

Geheimhouding kan u proberen af te dwingen via een Non-Disclosure Agreement (NDA). Vraag is wel welke incentive de andere partijen hebben om dit te ondertekenen.

Uiteraard mag u radiofrequenties niet zonder beperkingen gebruiken. Stel u voor dat u bijvoorbeeld ongewild de VHF-band voor de luchtvaart stoort met uw ontwikkeling... Dit is strikt reglementeerd, zowel de frequenties als het zendvermogen die u vrij mag gebruiken. Het BIPT gaat ook actief op zoek naar overtreders om die een fikse boete te presenteren.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 28 jan 2020 13:24

Standaard bij zoiets is dat iedereen waar u ook maar iets mee wil delen eerst een NDA ondertekent, anders gaat het niet door.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2020 13:31

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

BartLeuven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2020 14:37

Bedankt voor jullie reacties.

Ivm NDA: daar had ik ook iets over gelezen. Maar biedt dat rechtsbescherming voor een 'idee'?
Ivm frequenties: dat vermoeden had ik idd. Heeft iemand weet van een goede website met duidelijke informatie hierover?

CityBird
Berichten: 792

#6 , 28 jan 2020 14:38

Kan ik zomaar vrij een produkt ontwikkelen dat gebruik maakt van radiogolven (=electromagnetische golven) en zonder beperkingen frequenties?
Nee, enkel in de ISM band, dat is de band waarin WiFi, Bluetooth, radiobestuurd speelgoed, e.d. opereert mag je doen wat je wil, zolang je maar onder een bepaald zendvermogen blijft.

Het frequentiespectrum is schaars. Het idee dat de ITU een band gaat toewijzen voor jouw toepassing is eerlijk gezegd lachwekkend. Zoiets gebeurd op een totaal ander niveau

BartLeuven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2020 14:42

Het idee dat de ITU een band gaat toewijzen voor jouw toepassing is eerlijk gezegd lachwekkend.
Het is weinig constructief om woorden als 'lachwekkend' te gebruiken.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 28 jan 2020 14:51

Het idee dat de ITU een band gaat toewijzen voor jouw toepassing is eerlijk gezegd lachwekkend.
Het is weinig constructief om woorden als 'lachwekkend' te gebruiken.
Klopt.

Je kan de allocatie van die ISM band opvragen opvragen bij het BIPT, maar ook op het internet vinden. Het ITU legt dit in principe vast voor de ganse wereld, maar hier en daar bestaan nationale uitzonderingen. Maximum zendvermogen is dacht ik 0dBW.

Je moet er rekening mee houden dat je op die band zowel andere mag storen maar ook gestoord mag worden. Typisch probleem zijn draadloze camera's die je Wifi plat leggen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ISM_band

BartLeuven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2020 15:17

CityBird: bedankt voor de info en de link.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 28 jan 2020 15:27

Maar biedt dat rechtsbescherming voor een 'idee'?
Biedt een juridische basis om een schadevergoeding te kunnen eisen van de partij die dit niet respecteert. Absolute bescherming biedt het zeker niet; derden zijn er niet door gebonden.
"sowieso" schrijf je zo.


BartLeuven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2020 08:40

Bedankt Sirkii!

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 29 jan 2020 11:06

Zo ook zijn bv de gsm-frequenties exclusief toegewezen aan de 3 gsm operatoren en mogen gsm-repeaters niet gebruikt worden omdat dit storend kan werken. Ook die info vind je op de bipt website.

Terug naar “Andere”