Bezoek arbeidsgeneesheer, overuren of verlof?

Heydie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezoek arbeidsgeneesheer, overuren of verlof?

#1 , 28 jan 2020 12:33

Ik werk in een buitenschoolse opvang. Wij werken 's morgens en in de namiddag.
Ik was thuis wegens ziekte van 16/09 tot 3/11.
Op maandag 4/11 ben ik terug gaan werken.
Vrijdag 8/11 in de namiddag moest ik naar de arbeidsgeneesheer (dit viel buiten mijn werkuren). De arbeidsgeneesheer beslist dat ik niet meer mag terug gaan werken en geeft mij een attest mee. Ik meld dit meteen op mijn werk en ga het attest van de arbeidsgeneesheer binnen brengen. en ga 12/11 naar mijn huisarts om verlening van ziekte te vragen. (11/11 -> feestdag)
Ik moest 8/11 werken van 15u30 tot 17u45. Werkgever zegt dat ik daarvoor overuren/verlof/toegestane afwezigheid moet opnemen.
Terug thuis van 12/11 tot en met 5/11.
Ik moest van mijn werkgever verplicht eerst naar de arbeidsgeneesheer gaan voor ik terug mocht starten met werken.
(Ik heb op 20/12 gemaild met mijn verantwoordelijke:
Ik had gestuurd: Mag ik 6/01 gewoon opstarten moest ik voor 6/01 niet kunnen langsgaan bij de arbeidsgeneesheer? (het is omdat je in ons vorig gesprek sprak om eerst langs de arbeidsgeneesheer te gaan en dan pas op te starten)
Haar antwoord: Ik heb ook net even overleg gehad met Nele (verantwoordelijke van mijn verantwoordelijke) maar je zal eerst bij de arbeidsgeneesheer moeten langsgaan vooraleer je terug kan hervatten. Aangezien de arbeidsgeneesheer vorige keer negatief advies heeft gegeven moeten ze eerst hun goedkeuring geven. Van zodra de personeelsdienst een datum heeft laat ik je zeker iets weten.)
Op maandag 6/1 om 16u in Brussel naar de arbeidsgeneesheer. Ik moest 6/1 werken van 7u15 tot 8u30 en van 13u30 tot 16u45. Omdat ik maar om 17u10 buiten was bij de arbeidsgeneesheer ben ik ook niet meer gaan werken. Werkgever zegt dat ik zowel voor de voormiddag als de namiddag overuren/verlof toegestane afwezigheid moet opnemen.
Ik vind dit niet correct want ik mocht maandag voormiddag niet gaan werken.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2020 13:14

zie https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 18&Lang=NL en zet je zoeker op arbeidsgeneesheer.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Heydie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 20:08

Ik had deze site zelf ook gevonden maar daar vind ik geen sluitend antwoord op mijn vraag of mijn werkgever kan eisen dat ik verlof/overuren of toegestane afwezigheid opneem.
Ik kan alleen afleiden dat het bezoek aan de arbeidsgeneesheer moet vallen binnen de werkuren en geen kosten met zich mee mag brengen.

Reclame

Terug naar “Andere”