Opzegtermijn niet uit doen

Jason de Blomsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn niet uit doen

#1 , 28 jan 2020 11:37

Ik heb vrijdag mijn ontslag geven omdat ik bij een nieuwe werkgever kan beginnen. Ik wil echt niet meer terug naar mijn oude werk.
Mijn baas zegt dat ik 2 weken moet uitdoen.
Terwijl ik mijn contract van onbepaalde duur nog maar heb van 30-9-19 dus minder dan 6 maanden.
Mijn voorlopig contract had ik van augustus.
Ik heb mij momenteel ziek gezet en mijn baas zegt ook dat dit niet mee telt in mijn opzeg termijn.
Kan ik hier onderuit Komen of moet ik die 2 weken absoluut uitdoen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2020 11:51

Opzegtermijn is inderdaad 2 weken, maar als je als werknemer je ontslag gegeven hebt, schorst ziekte de opzegtermijn NIET (met andere woorden: de opzegtermijn loopt gewoon door tijdens uw ziekte). De opzegtermijn wordt bij ziekte enkel geschorst als het de werkgever is die ontslag geeft.

Ik ga er dan wel van uit dat alle formaliteiten correct verlopen zijn: dat je dus tijdig uw ontslagbrief aangetekend verzonden hebt, of voor ontvangst laten tekenen hebt bij afgifte, en dat in die ontslagbrief vermeld stond dat uw opzegtermijn begint te lopen vanaf maandag 27 januari 2020 en een duurtijd heeft van 2 weken. Als je dat gedaan hebt, is alles in orde. Als je de komende twee weken dus ziek bent, is daarna uw opzegtermijn afgelopen.

Als je nog niet voldaan hebt aan die formaliteiten, stuur dan vandaag of morgen (liefst vandaag) een aangetekend schrijven waarin je uw baas meldt dat je je ontslag geeft en daarbij de wettelijke opzegperiode zal respecteren die zijn aanvang neemt op 3 februari en een duurtijd heeft van 2 weken. (meer hoeft er niet in die brief te staan).

In dat geval zal uw opzegtermijn dus eindigen op 14 februari. Of je nu al die tijd ziek bent of niet, speelt geen rol. Je moet wel echt ziek zijn, natuurlijk. Als uw werkgever een controle-arts op u afstuurt en je blijkt niet ziek te zijn, kan je in de problemen komen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Jason de Blomsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 12:06

Dankjewel voor de snelle en nuttige informatie
Weet u ook wat ik dan moet zeggen tegen mijn baas? Want hij stuurt het volgende naar mij:

Ok Jassina, wel spijtig dat je dit zo laat laat weten, we moeten tenslotte voor vervanging zoeken en dat kan nu niet meer, niet echt respectvol, vergeet ook niet dat afwezigheden wegens zieke niet in de opzegperiode zit, maw dat je opzeg verlengd wordt met je dagen ziekte, mvg nico

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2020 12:15

Je hoeft daar helemaal niet op te reageren. Uw ontslagbrief moet enkel bevatten dat je uw ontslag geeft, wanneer uw opzeg begint te lopen en hoe lang deze duurt (einddatum van uw opzegperiode kan je best NIET vermelden, want als je daar een foutje in maakt kan dat problemen geven. Gewoon de duur vermelden is voldoende). Uiteraard uw brief richten aan de correcte persoon op het correcte adres en correct dateren.

Je kan uw werkgever daarna nog ene berichtje sturen en hem er vriendelijk op wijzen dat bij ontslag door de werknemer, de opzegperiode niet geschorst wordt door ziektedagen en de opzeg dus niet zal verlengd worden, zoals hij onder andere hier kan terugvinden: https://www.werk.belgie.be/nl/themas/ar ... ereenkomst.

Verder niet te veel woorden aan vuil maken.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2020 12:51

En als de controle arts je niet ziek verklaart of je mist de controle dan heb je voor die twee weken pech .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jason de Blomsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2020 10:40

In mijn ontslag brief heb ik alleen gezet dat ik op 23/01/20 mijn ontslag geef + de reden
Moet ik dan een nieuw document opmaken?
En kan hij mij iets maken?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 jan 2020 10:56

Op zich hebt u een onregelmatig ontslag gegeven, en had uw baas van u een opzegvergoeding kunnen eisen. Hij heeft u echter laten weten dat hij van u verwacht dat je uw opzeg uit doet.

Je bevindt je nu wel een niet zo goede situatie: uw ontslag is nog steeds ontegelmatig (maar uw baas heeft dit nog niet door). Je zou een aangetekend schrijven kunnen nasturen waarin je akkoord gaat met de voorgestelde opzegperiode, maar dat maakt in principe van uw ontsag een ontslag in onderling overleg, wat u het recht op een werkloosheidsuitkering ontzegt (Als je al zicht hebt op nieuw werk is dit niet zo erg.) Ik heb ook niet meteen een idee wanneer die opzegperiode dan ook zou moeten starten.

Is uw "ontslagbrief" aangetekend verzonden of heb je deze gewoon afgegeven / opgestuurd? Je zou kunnen proberen die brief als een soort "kennisgeving" te beschouwen en alsnog een "echte" ontslagbrief achter te sturen met iets in deze zin:

-------------------------
Beste,

zoals ik u reeds persoonlijk meegedeeld heb, zou ik het bedrijf wensen te verlaten. Bij deze wil ik dan ook mijn ontslag geven bij firma xxxxx. Ik zal hierbij de wettelijke opzegtermijn van 2 weken respecteren die zijn aanvang zal nemen op 3 februari 2020.

Met vriendelijke groeten,

-------------------------

Niet 100% waterdicht, want uw werkgever kan altijd opwerpen dat deze tweede brief veel te laat komt en de eerste brief eigenlijk uw ontslagbrief was die onregelmatig was, maar aangezien uw werkgever de wetgeving blijkbaar niet héél erg goed kent, denk ik niet dat hij die denkpiste zal volgen... Maar de kans bestaat wel, natuurlijk.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”