misbruik van vertrouwen?!

TamaraDM
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

misbruik van vertrouwen?!

#1 , 28 jan 2020 11:16

Hallo,
Ik ben vorig jaar enkele maanden opgenomen geweest in het ziekenhuis. Gedurende die tijd was ik enorm afhankelijk en had ik het "geluk" dat een medepatiënt mij hielp bij enkele basiszaken. Zoals mij brengen naar kine. Gedurende de periode van ons gemeenschappelijke opname had meneer mij over zijn situatie verteld. Hij zou zijn kinderen niet meer zien door zijn exvrouw en zou een bedrag van 4500euro moeten betalen wegens 'emotionele schade', zijn huidige vriendin zou van hem weg willen gaan en zij zouden hun huis verkopen en dit geld zou hij dan hiervoor deels gebruiken. Meneer zei ook dat hij enkele weken later geld zou ontvangen uit een fonds (hij heeft mij hiervan een vervalst document laten zien). Hij zei dat hij paracommando was en terug op missie moest en hij bijgevolg zijn kinderen niet kon zien als dit niet geregeld was. Aangezien meneer mij zoveel hielp en ook hiervoor het vertrouwen had ingewonnen van zowel mij als het medisch personeel heb ik een document ondertekend waarbij ik hem voor 2weken het geld leende. Een week later bleek dat hij ook nog 1600euro aan zijn advocaat moest betalen en alimentatie en ook hiervan is een document opgemaakt. Beide bedragen zijn dus naar hem overgemaakt.
Enkele weken later bleek meneer allerhande excuses te hebben om niet te betalen. Ik heb mij geïnformeerd toen en het is om er nachtmerries van te hebben. Meneer blijkt geen paracommando te zijn maar een gekende en reeds veroordeelde oplichter. Na navraag bij zijn ex blijkt dat meneer helemaal geen alimentatie zou betalen, hij in een studio woont op kosten van zijn huidige vriendin (relatie zou wel blijven bestaan). Hij zou meer dan 100 000 euro's schulden hebben, is buitengevlogen bij de collectieve schuldbemiddeling (ik wist zelfs niet eens dat dit kon). Ik heb klacht neergelegd bij de politie voor misbruik van vertrouwen, maar blijkbaar heb ik onvoldoende bewijs, ondanks kopie van vervalste documenten??!! Alle dagen stuur en bel ik hem dat ik mijn geld terug wil. Dit was immers een lening voor 2 weken en we zijn nu al 4 maanden verder. Het spreekt voor zich omdat ik zwaar ziek ben ik zelf mijn geld goed kan gebruiken. Ik weet dat ik veel te goed van vertrouwen ben geweest en het is een levensles maar wat nu? Zijn ex heeft al een deurwaarder naar hem gestuurd en zij zegt dat er helemaal niets te rapen valt. Ik heb andere gedupeerden gevonden en deze wachten dus ook op hun geld. Blijkbaar dicht meneer de ene put met de andere.... Ik heb zelfs zijn vriendin gecontacteerd want hij had mij gezegd dat ze 480 000euro had en in beleggingen werkt wat blijkbaar ook niet waar is. Zij trekt logischerwijs haar handen er van af. Meneer zou zijn ingeschreven zijn en deels in het zwart worden betaald. Maar telkens als iemand te weten komt waar hij werkt, laat hij zich ontslaan zodat er geen beslag kan worden gelegd op een eventueel inkomen. De excuses zijn om er een boek van te schrijven: andere rekening, andere bank, cheque verloren, davo houdt geld in, de post werkt niet goed..... Ik heb letterlijk al elk excuus van hem weerlegt en dan komt hij gewoon met iets anders af. Ik weet dat ik dit zelf heb veroorzaakt maar dit is enorm vermoeiend.... Kan iemand mij zeggen wat ik nog kan doen en hoe ik nog eventueel aan mijn geld kan geraken? Indien er nog vragen zijn, mogen deze altijd gesteld worden. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2020 12:02

Je kan uiteraard een rechtszaak aanspannen om uw geld terug te krijgen, maar je kent het gezegd: "je kan een kei niet stropen." Als er al zoveel gedupeerden zijn die op hun geld wachten, ben jij gewoon de volgende in het rijtje. Het zal u geld kosten om uw gelijk te halen (je zal uw gelijk wel halen, daar mag je gerust in zijn), maar of je ooit dat geld gaat terugzien? Ik vrees ervoor. Je kan puur uit principe een zaak starten, maar besef dan wel dat je nog meer geld zal kwijt zijn aan gerechtskosten die u hoogst waarschijnlijk ook niet zal terug zien.

Of je kan er voor kiezen om het zo te laten en het inderdaad als een dure levensles te zien (jammer genoeg).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 20 feb 2020 21:47

Persoonlijk zou ik persoon toch met een AS en gewone brief in gebreke stellen en na vb 10 dagen termijn die vermeld wordt in brief aangifte doen bij politie. Met kopieën van schrijven en van afspraken en bedragen (rekeninguittreksels enz).
Voor de rest zie boven.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 feb 2020 14:07

Tja, geen idee of de politie hier veel mee gaat doen. In principe gaat het om een lening die de TS toegestaan heeft aan de persoon in kwestie, en die lening wordt niet terugbetaald. Dit is een burgerlijke zaak, geen strafrechterlijke. Tenzij de TS echt een klacht voor oplichting wil indienen, maar of die ontvankelijk gaat zijn, daar heb ik mijn twijfels over...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”