Wagen inschrijven op mijn naam die eigendom is van iemand anders

StefanC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wagen inschrijven op mijn naam die eigendom is van iemand anders

#1 , 27 jan 2020 16:57

Beste,

ik heb een vriend die in Indonesië woont en 1 a 2x per jaar naar België komt. Hij heeft hier een oldtimer staan van een mooie waarde (+-150.000 euro). Nu wil hij die graag gebruiken als hij hier is. We dachten eraan om de wagen op mijn naam in te schrijven. Ik las hier al dat een inschrijving geen eigendomsbewijs is dus als er iets gebeurd (vriendschap beëindigd, iemand sterft, belastingcontrole,... andere doemscenario's) dan is de wagen wettelijk niet van mij.

Klopt dit en kan dat zomaar? Ik zou de wagen dan ook verzekeren op mijn naam. Hij zal alles kosten vergoeden (inschrijving, verzekering, wegenbelasting)

We zouden daar dan een document voor moeten opstellen? En wat moet er zeker instaan?

Alvast bedankt

Stefan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 jan 2020 19:32

Wettelijk kan het eigenlijk niet:
Eigenaar of gebruiker moeten het voertuig inschrijven
Als beiden het voertuig willen inschrijven, moet de eigenaar dat doen

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 99-hs2afd2

Aangezien u niet de eigenaar noch de gebruiker bent ...


Er is nog een optie :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 96-hs1afd5

Afdeling 5. Tijdelijke inschrijvingen

Artikel 5

§ 1. Voor de hierna vernoemde personen die een voertuig in het verkeer willen brengen, is eveneens een inschrijving vereist die echter tijdelijk is. Het kan gaan ofwel om een inschrijving in transit wanneer de hierna vermelde personen een vrijstelling van rechten bij invoer en BTW of van BTW alleen hebben gekregen, ofwel om een voorlopige inschrijving in de andere gevallen :

6° de natuurlijke personen met hoofdverblijfplaats in het buitenland en zich aldaar aangemeld hebben in een consulaat of ambassade, die voorheen ingeschreven waren in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en niet ingeschreven zijn in het wachtregister van een Belgische gemeente, die in België een voertuig hebben gekocht en dit gebruiken tijdens hun tijdelijk verblijf in België, behalve voor de personen bedoeld in 1°, 2° of 3° : de tijdelijke inschrijving van hun voertuig is maximaal 6 maanden per kalenderjaar geldig, eventueel op te delen in periodes van minstens één maand;



Verzekering kan telkens geactiveerd en opgeschort worden
Wslk wel met inlevering /ophalen vd nummerplaat ...

Er staan daar nog een paar speciallekes tussen
Uw vriend kan eens kijken of er daar iets van op hem van toepassing is.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”