na 4 jaar oude schuldbekentenis nog strafrechtelijk mogelijk ?

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

na 4 jaar oude schuldbekentenis nog strafrechtelijk mogelijk ?

#1 , 26 jan 2020 20:09

Situatie even schetsen : heb als boekhouder vroeger bij een werkgever 600.000 euro verduisterd in de periode 2005 - 2015.
Is nooit uitgekomen maar ben het gaan opbiechten in september 2015, in het bijzijn van mijn advocaat en zijn advocaat.
Na 6 maand onderhandelen tussen beide advocaten is er dan uit de bus gekomen dat ik éénzijdig een schuldbekentenis van 600.000 euro moest schrijven en ondertekenen, met als voorwaarden dat ik eeuwig maandelijks minimaal 600 euro per maand moest betalen aan de vennootschap en toekomstige erfenissen ook moet afstaan. Bij deze schuldbekentenis opgemaakt in maart 2016 is er dus geen gerecht of vonnis bij te pas gekomen toen. Het was toen deze schuldbekentenis opmaken of strafrechtelijk verder gaan, maar er staat natuurlijk nergens op papier dat er in ruil voor die schuldbekentenis geen strafrechtelijk gevolg zou komen.

Ik heb sinds een jaar een job waarbij ik maar 1.500 euro per maand verdien, en kon bijgevolg die 600 euro niet meer blijven betalen.
Ik heb nu vrijdag een aangetekend schrijven gehad van zijn advocaat om binnen de 8 dagen de achterstand van 2.400 euro te betalen, met als slotzin dat ze zowel bij de burgerlijke rechtbank als voor de strafrechter verder gaan bij niet-betaling.
nu mijn vraag : heeft hij nog véél kans voor de rechtbank daar hij pas zou aangifte doen na 4,5 jaar ?? zeker na 4 jaar stilzwijgend geld te ontvangen voor dit straffeit en er inmiddels 25.000 euro is afbetaald ...
Tegenpartij is 77 jaar, en heeft geen kinderen of andere bestuurders/vennoten in de vennootschap ... ikzelf 55 jaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#2 , 26 jan 2020 22:14

Beste

Hangt er van af wat er in die overeenkomst staat. Vermoedelijk heeft u een dading getekend waarbij u zich verbond tot de afgesproken maandelijkse terugbetaling. Indien u deze niet nakomt is het evident dat zij vervolgen.
Verjaring kan u mijns inziens niet inroepen gezien zij vrij snel hebben gereageerd op de stopzetting van uw naleven van de overeenkomst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2020 22:31

Als je niet betaald kunnen ze toch maar het wettelijke aanslaan,

< = € 1.138 Niet beslagbaar

€ 1.138,01 - € 1.222 Beslagbaar voor 20% = € 16,80


€ 1.222,01 - € 1.349 Beslagbaar voor 30% = € 38,10


€ 1.349,01 - < = € 1.475 Beslagbaar voor 40% = € 50,40


meer dan € 1.475 alles boven de 1475€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jan 2020 22:58

Diefstal (of fraude) is geen klachtmisdrijf. Wat u overeenkomt met het slachtoffer maakt op gebied van strafrecht niet uit. Een privaatrechtelijke dading kan echt geen strafrechtelijke vervolging tegenhouden.

Dat is alsof ik 's avonds mijn vrouw eens 'goed afklop' en dan daarna met haar afspreek dat ik niet vervolgd zou worden voor slagen en verwondingen. Ze kan wel afstand doen van haar recht op schadevergoeding (privaatrechtelijk), maar het parket zal mij alsnog vervolgen (en terecht) als het het te weten komen. Dat hoeft mijn vrouw overigens niet te doen - de buurvrouw die er niets mee te maken heeft kan de vervolging initiëren door aangifte te doen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 01 feb 2020 20:19

Verjaring van de strafvordering ? Na 5 jaar ?
Kan een dading met alleen voordelen voor de ene partij en geen voordelen voor de andere? Is deze dading dan rechtsgeldig?
Kan men zomaar een erfenis "afstaan"?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 01 feb 2020 22:35

Mag men zomaar € 600.000 verduisteren van werkgever ? Kan / moet werkgever zomaar dat geld "afstaan".
U hebt de dading getekend ... niet meer betalen geeft werkgever terug de vrijheid de nodige juridische stappen te zetten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”