mondelinge koopovereenkomst onroerend goed

Nickvastgoed
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

mondelinge koopovereenkomst onroerend goed

#1 , 23 jan 2020 16:27

Hoi

Ik ben student.

ivm vastgoedrecht zit ik met een vraag

1) Wanneer ik, als particulier, aan een verkoper van onroerend goed persoonlijk mijn aanvaarding doe van de koop van het onroerend goed aan de afgesproken prijs, is deze dan bindend? Ik lees op 'tweakers' dat een overeenkomst (voor woning) slechts bindend is wanneer er schriftelijk iets is opgesteld. In het BW vind ik hier echter niet de juiste artikels voor terug.

2) hoe zit dit dan voor een bod? Wanneer ik deze mondeling doe, en de koper aanvaard, is het bindend? Of kan ik toch kiezen niet te kopen?




Alvast bedankt voor jullie advies.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1882235

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 23 jan 2020 16:41

Een bod is in principe altijd bindend. Maar bij elke mondelinge overeenkomst is er uiteraard het probleem met bewijskracht.

Tweakers is een NL website, die wetgeving is daar mogelijk anders.

Nickvastgoed
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2020 17:04

Bedankt voor het spoedige antwoord

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 jan 2020 18:43

Hoi

Ik ben student.

ivm vastgoedrecht zit ik met een vraag

1) Wanneer ik, als particulier, aan een verkoper van onroerend goed persoonlijk mijn aanvaarding doe van de koop van het onroerend goed aan de afgesproken prijs, is deze dan bindend? Ik lees op 'tweakers' dat een overeenkomst (voor woning) slechts bindend is wanneer er schriftelijk iets is opgesteld. In het BW vind ik hier echter niet de juiste artikels voor terug.
Omdat het ook niet juist is. Dat verklaart waarom u daar niets over terugvindt.

Overigens is het niet aangewezen om bepalingen van diverse rechtsstelsels door elkaar te halen. Het Belgische recht verschilt fundamenteel van het Nederlandse recht en wat juist is in het ene stelsel is niet per se juist in het andere.

De stelling dat een bod ipso facto bindend is kan ik niet volledig volgen, toch zeker niet in overeenkomsten die zakelijk of plechtig zijn van aard. Die overeenkomsten komen niet tot stand door de loutere wilsovereenstemming, derhalve lijkt een bod (schriftelijk of mondeling) mij niet bindend in dat geval. Daarmee heb ik niet gezegd dat er geen enkel juridisch gevolg zou zijn.

Echter is een koop wél een consensuele overeenkomst, en kan deze perfect op mondelinge wijze tot stand komen. Dat is geldig. Bewijsrechtelijke regels staan los van de totstandkoming van een overeenkomst.

Hetzelfde voor de tegenstelbaarheid van de koop aan derden. Daarvoor hebben we regels m.b.t. publicatie - en een notaris die een authentieke akte zal opmaken. Dat bevestigt de koop t.a.v. de buitenwereld, maar tussen partijen is de eigendom bij het compromis of aanvaarding in essentie al overgegaan.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Nickvastgoed
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2020 19:04

Als ik, zoals beschreven bovenaan in het voorbeeld (al is dit mondeling of schriftelijk), u een bod doen, én u aanvaardt dit, dan kan ik toch niet meer uit deze koop stappen? (Tenzij enige dwaling of bedrog)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 jan 2020 19:50

Als er geen voorwaarden aan het bod verbonden worden is het bindend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2020 21:43

Je bent student.
Ik zou je aanraden onder meer dit te lezen:
Verkoop van een onroerend goed per e-mail? – De ene vormvereiste is de andere niet, R.W 2017-18, nr. 20.

Nickvastgoed
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2020 23:26

Je bent student.
Ik zou je aanraden onder meer dit te lezen:
Verkoop van een onroerend goed per e-mail? – De ene vormvereiste is de andere niet, R.W 2017-18, nr. 20.
Erg bedankt! Heel goede informatie. :D

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 jan 2020 23:43

Als ik, zoals beschreven bovenaan in het voorbeeld (al is dit mondeling of schriftelijk), u een bod doen, én u aanvaardt dit, dan kan ik toch niet meer uit deze koop stappen? (Tenzij enige dwaling of bedrog)
Dat volgt inderdaad uit mijn uitleg. Ik wilde enkel aangeven dat dat enkel opgaat bij een consensuele overeenkomst, zoals de koop-verkoop er één is. Al is daar tegenwoordig zo nu en dat wat discussie over, zodat sommigen nu spreken over een quasi-plechtige overeenkomst (m.i. dikke quatsch).

Er zijn ook nog andere nietigheidsgronden, zoals benadeling of gekwalificeerde benadeling (of geweld). Dat zijn ook vormen om 'uit de koop te stappen'. Daarnaast heb je nog de andere geldigheidsvereisten van een overeenkomst (handelingsbekwaamheid, geldig voorwerp en oorzaak). Studenten recht geef ik altijd het advies woorden te wikken en wegen.

Succes met de studie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Kopen”