Huurder gaf valse papieren

Els Devrieze
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Huurder gaf valse papieren

#1 , 19 jan 2020 20:37

Dit klinkt als een scene uit een slechte film, maar wij zitten werkelijk met de handen in het haar, voelen ons machteloos en hulpeloos.

Maandag kregen we telefoon van de buren van het huis dat we sinds september verhuren, dat ze vinden dat onze huurder zich verdacht gedraagt. We probeerden hem al sinds december te bereiken om een afspraak vast te leggen voor de loodgieter om de ketel te onderhouden, iets wat we hadden beloofd nog op ons te nemen. Omdat hij voordien altijd vlot communiceerde, dachten we dat hij misschien op reis was. Door de melding van de buren begonnen we ons toch wat zorgen te maken, dus zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om hem te contacteren (wat nodige achtergrond info, de man is een Nederlander)

Nu blijkt dat er online niks van de man terug te vinden is, geen facebook profiel, geen linked in, niks. Dat kan nu nog dachten we, dus we zijn verder gaan zoeken. Het bedrijf op zijn loonfiches is een niet bestaand bedrijf. Zijn vorig adres is een niet bestaand adres, we hebben toen ook gezien dat de huur betaald werd vanuit een andere naam. Maar daar konden we ook niet mee verder, omdat we enkel een achternaam hebben. We hebben dus een sterk vermoeden dat de naam op het paspoort een valse naam is.

Dus wat doe je dan, de politie bellen. Die vragen ons om zo snel mogelijk naar de woning te komen ze zouden een patrouille sturen, dat hebben ze ook gedaan. Maar daar is het ook bij gebleven. Ze luisterden naar ons verhaal, hebben de gevel van het huis bekeken en vertelden ons dat ze niets konden doen. Ondertussen zagen wij ook dat het slot op de deur (nogal amateuristisch) is vervangen, met enorme schade aan de deur en dat de ramen waren afgeplakt. Omdat het om een Nederlands paspoort gaat kon de politie de identiteit niet nagaan, maar ze vertelden ons wel dat er momenteel niemand staat gedomicilieerd in de woning.

Toen we vroegen aan de politie wat we nu moesten doen, kregen we enkel als antwoord "procedure opstarten via het vredegerecht". Later belde ik een familielid van mij op die voor de recherche werkt in een ander district, die vond het vreemd dat we geen PV hadden gekregen van de politie, raadde ons aan dat we ook klacht zouden indienen wegens valsheid in geschriften, het kon maar helpen in een rechtzaak. De dag nadien zijn we terug gekeerd naar het politie kantoor, daar hebben ze ons geweigerd om een PV te geven voor het voorval, ook mochten we geen klacht indienen. Het enige antwoord die we kregen was "het nodige is gedaan".

Nu willen we dus wel verder, we hebben deze maand geen huur mogen ontvangen, vermoeden dat er ook geen huur meer komt, maar we moeten het huis wel verder kunnen afbetalen.

In functie van een zaak te kunnen opstarten bij het vredegerecht hebben we reeds een aangetekende brief verstuurd, we gaan er vanuit dat die niet zal worden afgehaald (we denken dat de man in kwestie ook al zijn vermoedens heeft en het pand gewoon heeft verlaten ondertussen) We hebben ook een formulier voor het vrederecht ingevuld, maar die voelt niet echt geschikt voor onze situatie.

Zo kom ik op mijn vraag, hoe kan ik iemand voor het gerecht dagen die hoogstwaarschijnlijk niet bestaat? Als de papieren effectief vals zijn, hoe kunnen we dat bewijzen? Als we dat kunnen bewijzen, is het contract dan ongeldig. Zo ja, wat zijn dan onze rechten? Mogen we de woning dan gewoon zelf terug betreden of volgt er dan toch ook nog een uitzettingsprocedure? Wij durven niet zonder politie begeleiding de woning binnen te gaan, geen idee wie of wat we daar gaan vinden, kunnen wij de politie vragen de woning mee binnen te gaan, we zullen waarschijnlijk ook een slottenmaker nodig hebben, kan het gerecht ons daarbij helpen? En ten slotte, welke stappen ondernemen wij nu best?

Bedankt voor alle tips en hulp die je ons kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2020 20:46

Zoek rechtstreeks contact met het parket en leg hun de situatie voor. Zij kunnen dan desgevallend aan de politie de nodige opdrachten geven. Tegen wie gaat u immers procederen bij het Vredegerecht?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 19 jan 2020 20:54

Een voorbeeld van hoe overbeschermd de huurder is in België. Enkele bedenkingen:

- Politie zal woning niet kunnen betreden zonder huiszoekingsbevel
- Ook de verhuurder mag de woning niet zomaar betreden (met de vraag of er zonder effectieve bewoning en domicilie hiervan nog sprake kan zijn)
- Procederen tegen een onbekende is altijd miserie, hopelijk hebt u een vrederechter die begrip heeft voor uw verhaal

Het meest logische lijkt mij een advocaat te raadplegen om u verder te begeleiden en de juiste stappen te zetten. Uiteraard werkt die niet gratis, maar het belangrijkste lijkt mij uw appartement zo snel mogelijk te recupereren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 jan 2020 21:11

Ben je zeker dat uw huurder niet overleden is in het appartement?
Een goede verhuurder kan er toch niet verkeerd aan doen zijn vrees daarover te uiten bij de politie?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 19 jan 2020 21:13

Ben je zeker dat uw huurder niet overleden is in het appartement?
Een goede verhuurder kan er toch niet verkeerd aan doen zijn vrees daarover te uiten bij de politie?
Een zeer goede suggestie, het enige probleem is dat je zoiets ruikt van op de gang. Helaas al mogen meemaken.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 19 jan 2020 21:20

Tja, 't kan ook zijn dat er iemand in nood is daarbinnen..

Ooit de politie gevraagd, die zijn met mijn assistentie binnengegaan; dame in kwestie was (en is :shock: ) spoorloos; haar kleren en enkele sieraden aanwezig. Nooit meer iets van gehoord.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 jan 2020 09:43

Werd er een waarborg betaald? Is er een ingaande plaatsbeschrijving? Mogelijks een cannabisplantage. welke verdachte bewegingen zien de buren dan?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2020 13:48

Hm, ik bedenk mij wel;

- stel dat je daar als verhuurder binnen gaat en het slot terug verandert
- je zet heel de boel weer proper
- en verhuurt het terug aan een betrouwbare huurder

Welke haan gaat daar dan naar kraaien? Er staat niemand gedomicilieerd en de partij die het in rechtszaak kan trekken heeft zelf valse gegevens opgegeven, dus waarom zou die in godsnaam een rechtszaak opstarten?

Of denk ik nu te eenvoudig?

Wat denken mede-forumleden hier over?

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 20 jan 2020 14:42

Persoonlijk, ben ik er nog niet van overtuigd dat het valse papieren zijn.

Niet terugvinden op facebook etc wil niet veel zeggen
Het oude bedrijf niet terugvinden, of vorige verhuurder of weet ik veel wat, kan verstopt zijn/veranderd om zijn privacy te beschermen.

En hem als verhuurder niet te pakken krijgen, vermoeden dat hij weg is... Maar wel melding krijgen van de buren met verdachte gedragingen, spreekt elkaar toch tegen?

Ik bedoel er niks mee. Topicstarter heeft misschien wel gelijk. Maar zegt zelf 'sterk vermoeden'
Dus u zelf toegang verschaffen, kan wel eens verkeerd uitpakken

CityBird
Berichten: 792

#10 , 20 jan 2020 15:48

Maandag kregen we telefoon van de buren van het huis dat we sinds september verhuren, dat ze vinden dat onze huurder zich verdacht gedraagt.
Waarom vraag je niet aan de buur om te bellen als de huurder thuiskomt? Of woon je te ver weg?

Els Devrieze
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jan 2020 16:38

Persoonlijk, ben ik er nog niet van overtuigd dat het valse papieren zijn.

Niet terugvinden op facebook etc wil niet veel zeggen
Het oude bedrijf niet terugvinden, of vorige verhuurder of weet ik veel wat, kan verstopt zijn/veranderd om zijn privacy te beschermen.

En hem als verhuurder niet te pakken krijgen, vermoeden dat hij weg is... Maar wel melding krijgen van de buren met verdachte gedragingen, spreekt elkaar toch tegen?

Ik bedoel er niks mee. Topicstarter heeft misschien wel gelijk. Maar zegt zelf 'sterk vermoeden'
Dus u zelf toegang verschaffen, kan wel eens verkeerd uitpakken

Inderdaad, daarom dat we niet overhaast te werk willen gaan en ook volgens het boekje, want wij willen zelf zeker geen illegale acties ondernemen. Wij weten momenteel niks zeker en voelen ons niet gesteund door de politie.
Daarom willen we eerst zeker zijn dat of de papieren al dan niet vals zijn, daarvoor hebben we nu contact opgenomen met de Nederlands politie. Nog geen antwoord gekregen, maar ik denk privacy gewijs dat dat (gelukkig) niet zo simpel is (ik zou ook niet willen dat zomaar eender wie uit het buitenland info over mij kan opvragen).
De verdachte gedragingen gaan volgens mij wel samen met het "niet te pakken krijgen", namelijk, alles is dus potdicht gemaakt, je kan zien dat de chauffage nooit opstaat, de enige beweging die er te zien is, is: Garagepoort gaat open, auto rijd binnen, poort gaat dicht, 5min later gaat de poort terug open en rijd de auto terug weg. Er heeft daar sinds september nog niemand een werkelijk persoon zien binnen of buiten gaan.

De enige "legale" verklaring dat ik me daarvoor kan bedenken is dat die man een ernstige vorm van pleinvrees heeft en allergisch is aan zonlicht (en dat dat niet merkbaar was toen we hem gezien hebben voor het contract e zo) en dat een collega hem komt oppikken en afhalen om te gaan werken, maar dan op onregelmatige uren.

Els Devrieze
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 jan 2020 16:39

Maandag kregen we telefoon van de buren van het huis dat we sinds september verhuren, dat ze vinden dat onze huurder zich verdacht gedraagt.
Waarom vraag je niet aan de buur om te bellen als de huurder thuiskomt? Of woon je te ver weg?
De huurder zelf hebben de buren nog nooit gezien, enkel een auto die soms de garage binnen rijd, de poort sluit en 5min later terug weg rijd.

Els Devrieze
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jan 2020 16:41

Ben je zeker dat uw huurder niet overleden is in het appartement?
Een goede verhuurder kan er toch niet verkeerd aan doen zijn vrees daarover te uiten bij de politie?
Hebben we ook gezegd aan de politie "wat als hij dood is?" volgens hen zou dat dan merkbaar zijn aan de geur

Els Devrieze
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jan 2020 16:46

Werd er een waarborg betaald? Is er een ingaande plaatsbeschrijving? Mogelijks een cannabisplantage. welke verdachte bewegingen zien de buren dan?
Als ik de politie mag geloven is het zeker geen plantage.

Er is zo goed als geen beweging, er zijn geen tekenen dat er afgetapt word, en er is geen warmte te voelen aan de muren bij de buren.
Hun idee gaat naar opslagplaats voor drugs, mensensmokkel of (en deze moet ik echt uit mijn hoofd schrappen als optie) pedofilie.

De enige beweging die er is... Garagepoort open, auto binnen, garagepoort dicht, 5 min later rijd de auto terug weg. Voor de rest zijn alle ramen afgeplakt, en staat de chauffage nooit aan.

CityBird
Berichten: 792

#15 , 21 jan 2020 05:13

Op die manier ga je natuurlijk nooit tot een oplossing komen. Plaats een betonblok voor zijn garagepoort zou ik zeggen, dan zal hij je wel moeten contacteren.

Terug naar “Andere”