Lastige situatie domicilie/ID

FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Lastige situatie domicilie/ID

#1 , 19 jan 2020 18:29

Ik zal even de situatie schetsen.

Ik ben momenteel student in Gent en woon daar op kot (waar ik geen domicilie mag plaatsen) met een contract dat loopt tot september. Nu is het zo dat mijn moeder een paar maanden geleden heeft besloten om definitief in te trekken bij haar vriend waardoor de huur van het huis waar zij en ik oorspronkelijk gedomicilieerd stonden is stopgezet.

Nu komt het struikelblok in dit verhaal. Haar vriend krijgt een invaliditeitsuitkering en ze weigert om haarzelf bij hem te laten domiciliëren omdat dit blijkbaar zou zorgen voor een enorme vermindering van het bedrag dat hij maandelijks krijgt. Kort gezegd ze pleegt domiciliefraude.

Nu komt daarbij dat mijn identiteitskaart net is verlopen en ik nu dus met een zeer groot probleem zit. Ik kan hem niet laten verlengen want ik heb geen officieel adres meer en ik ben als student ook niet solvabel genoeg om een extra studio ergens te huren puur zodat ik er mijn domicilie kan zetten.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Even terzijde, ik ben het totaal niet eens met hoe mijn moeder dit aanpakt. Het is anderzijds ook niet mijn bedoeling om een familieruzie te veroorzaken.

Als er onduidelijkheden zijn dan beantwoord ik uw vragen gerust. Het is volgens mij een vrij unieke situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 jan 2020 18:39

Ambetante situatie. Wat uw moeder doet, is in elk geval uw probleem niet.

Een student is in principe tijdelijk wonend in zijn studentenstad, alleen bent u daar voltijds aanwezig en hebt u geen ouderlijk huis meer om op terug te vallen. Mijn eerste gedacht is dan ook dat u zich dient te domicilieren op uw huidig adres. Probleem 1: u pleegt waarschijnlijk contractbreuk. Probleem 2: Stad Gent gaat waarschijnlijk moeilijk doen, ze zien liefst zo weinig mogelijk studenten zich domicilieren.

FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2020 18:53

Ambetante situatie. Wat uw moeder doet, is in elk geval uw probleem niet.

Een student is in principe tijdelijk wonend in zijn studentenstad, alleen bent u daar voltijds aanwezig en hebt u geen ouderlijk huis meer om op terug te vallen. Mijn eerste gedacht is dan ook dat u zich dient te domicilieren op uw huidig adres. Probleem 1: u pleegt waarschijnlijk contractbreuk. Probleem 2: Stad Gent gaat waarschijnlijk moeilijk doen, ze zien liefst zo weinig mogelijk studenten zich domicilieren.
Het is inderdaad heel lastig en ik zit er dan ook echt mee in de knoop.

Een domicilie op mijn kot lijkt me geen mogelijkheid vanwege de redenen die u al heeft opgesomd. Een andere optie waar ik aan gedacht heb is om naar het OCMW te stappen, maar ik neem aan dat ze in dat geval zullen terugvallen op mijn moeder vanwege de onderhoudsplicht die ze nog altijd heeft (+ ze zullen zich daar ook terecht afvragen hoe het nou precies zit met haar/mijn domicilie.)

De situatie lijkt me op dit moment een beetje hopeloos.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 19 jan 2020 18:56

Waar is je moeder dan gedomicilieerd?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2020 19:03

Waar is je moeder dan gedomicilieerd?
Nergens, maar het maakt haar blijkbaar helemaal niks uit zegt ze.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook niet helemaal snap waarom dat ze de huidige situatie oke vindt. Ik kan echter niet op haar inpraten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2020 19:20

Gelieve u dringend te wenden tot het O.C.M.W. van de gemeente waar u laatst gedomicilieerd was. Vraag of u in aanmerking komt voor een referentieadres. Uw moeder loopt immers het gevaar om ambtshalve afgeschreven te worden met alle sociaal juridische gevolgen van dien. Indien zij een uitkering geniet, zal zij haar uitkering verliezen indien zij ambtshalve zou afgeschreven worden. Zij zal zonder domicilie sowieso in de problemen komen.

Ook u raakt in de problemen gezien u zonder domicilie bent. U dient zich in orde te stellen met uw ziektekostenverzekering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Student
Bron IBZ
Welke procedure moet worden gevolgd voor de studenten in het kader van de inschrijvingen in de bevolkingsregisters?
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. Normaal gezien blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentereglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te verschaffen die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 19 jan 2020 19:24

Uw moeder lijkt wat wereldvreemd. Ze trekt kindergeld voor u, Mogelijks ook een studiebeurs wegens laag inkomen, ...

Er zijn maar 2 mogelijkheden: of je huurt een studio waar je je domicilie kan zetten (hierbij heeft je moeder onderhoudsplocht - ev af te dwingen via OCMW en,je ontvangt zelf je kindergeld) of je domicilie (en die van je moeder) verandert naar de nieuwe partner (met impact op de grootte van de uitkering).

Aan jullie om voor en tegen uit te rekenen... Uw moeder stopt dan ook met huur te betalen .....

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 19 jan 2020 19:48

Als TS hier en NU geen domicilie heeft, is het dan niet mogelijk om tijdelijk zijn domicilie in zijn studentenverblijf te plaatsen? Wat gaat er gebeuren met kindergeld of hoe dat nu ook heet? ; Is het een optie om evt volgend jaar ergens in een samenhuizen formule te huren?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 jan 2020 19:52

Tevens wordt, om er voordeel uit te halen, de maatschappij (wij dus) opgelicht door zich niet te laten domiciliëren op het adres van de vriend met wie ze samen woont

FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2020 19:59

Bedankt voor al de reacties.

Ik ben me bewust van de mogelijkheid om naar het OCMW te stappen. Ik zal dit dan ook overwegen.

Ik zal overigens ook nog eens proberen om op haar in te praten want zoals sommigen al terecht aanhalen zal ze zelf ook vroeg of laat serieuze nadelen ondervinden als ze haar niet domicilieert. Daarnaast ben ik het ook eens met wat mava105 zegt.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 jan 2020 20:02

Wel, het feit dat dit een probleem vormt bewijst in ieder geval dat het systeem ergens 'werkt' want die situatie zoals TS beschrijft is natuurlijk totaal onwenselijk vanuit maatschappelijk standpunt. Alleen jammer dat TS er ook slachtoffer van wordt.

Domiciliëring in een studentenverblijf is inderdaad niet mogelijk, en op twee vlakken zoals hierboven al correct opgemerkt: contractueel t.a.v. de huisbaas en administratief zal Gent dat niet toelaten. Er is geen oplossing die aan alle verzuchtingen van TS tegemoet komt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 19 jan 2020 20:19

Het meest aangewezen is misschien om meteen te verhuizen naar een appartement waar u wel mag domicilieren. Dat brengt uiteraard kosten zoals opzeg met zich mee, maar die moet de vriend van uw moeder dan misschien maar betalen. Hij heeft u immers in de problemen gebracht.

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 19 jan 2020 20:26

Tevens wordt, om er voordeel uit te halen, de maatschappij (wij dus) opgelicht door zich niet te laten domiciliëren op het adres van de vriend met wie ze samen woont
Tja, maar hier zal blijken : "de gierigheid bedriegt de wijsheid", want zij zal haar plan moeten trekken ivm ziekenbond en evt pensioen, kindergeld... Dat zal haar allicht meer kosten dan ze denken te besparen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jan 2020 20:26

Leen ??????????????????????????????????????????????????
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 19 jan 2020 20:29

Marcus?

Terug naar “Administratief recht”